تعداد کودکان کار در کشور از ظرفیت استادیوم آزادی هم بیشتر شد!

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: «سازمان بهزیستی توسط مددکاران در پاتوق‌های کودکان کار، خدمات را معرفی و آن‌ها را جذب می‌کند، به دنبال آن این کودکان با مدل مددکاری و روانشناسی در راستای توانمندسازی خانواده ساماندهی و حمایت خواهند شد.»

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز بر لزوم ایفای نقش صحیح مردم و دستگاه‌های متولی برای حل معضل کودکان کار و خیابان تاکید کرد. وی در این باره گفت: «در حوزه کودکان آسیب‌دیده و در معرض آسیب مخاطبانی داریم که می‌توانند آینده‌سازان کشور باشند البته اگر مورد حمایت قرار بگیرند.»

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: «در صورتی که دو تا سه هفته تمرکز خود را بر جمع‌آوری کودکان کار و خیابان قرار دهیم، ممکن است برای مدت زمانی شاهد حضور آن‌ها در کف خیابان‌ها نباشیم؛ حال آنکه مشکل آن‌ها حل نشده و تنها مدل کاری‌شان تغییر کرده است. به‌طوری‌که اگر آن‌ها در گروه سنی نوجوان باشند ممکن است در فروش و جابه‌جایی مواد مخدر از آن‌ها استفاده شود و اگر کم‌سن و سال‌تر باشند به کارگاه‌های زیرزمینی یا زباله‌گردی ورود پیدا کنند.»

حیدرهایی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی به‌عنوان سازمان مددکارمحور، با جمع‌آوری کودکان کار و خیابان به طور کلی مخالف است، گفت: «ما معتقدیم جمع‌آوری این کودکان مشکل آن‌ها را حل نمی‌کند. موضوع کودکان کار و خیابان مساله‌ای است که باید ریشه‌ای برطرف شود. ازسوی‌دیگر جمع‌آوری کودکان کار و خیابان موجب خواهد شد آن‌ها از دسترس سازمان بهزیستی برای دریافت حمایت خارج شوند.»

حیدرهایی با بیان اینکه طبق قانون سازمان بهزیستی وظیفه نگارش تکالیف و احکام هر دستگاهی را در این زمینه داشته است، گفت: «در همین راستا بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان برای ۲۰ دستگاه عضو، ۳۰۰حکم نوشته و طی مکاتبه‌ای تحویل وزارت کشور شد. اکنون منتظر تشکیل شورای اجتماعی کشور هستیم تا در آنجا به همه دستگاه‌ها طبق آیین‌نامه تکلیف و به همه دستگاه‌های عضو ساماندهی کودکان کار و خیابان ابلاغ شود.»

بخوانید:  طرح تبدیل حواله پژو پارس به 207 تیپ 5 + جزئیات

چندی پیش سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از وجود ۱۲۰ هزار کودک کار در کشور خبر داد و گفت در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴هزار و ۵۰۰ نفر از کودکان خیابانی شناسایی شده‌اند. محمدرضا حیدرهایی با ارائه گزارشی از وضعیت ساماندهی کودکان کار و خیابان توسط سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: «براساس آخرین پیش‌بینی‌های انجام‌شده، درمجموع حدود ۱۲۰ هزار کودک کار در کشور وجود دارد.»

سال‌هاست شاهد حضور دستفروش‌ها در چهارراه‌ها و پشت چراغ‌قرمزهای معابر شلوغ شهری هستیم. روزانه تعداد زیادی از این افراد ازجمله کودکان کار را پشت چراغ‌قرمزهای شهر می بینیم که در حال فروش فال، دسته‌گل، جوراب، دستمال‌کاغذی یا دود کردن اسپند، تکدی‌گری و پاک کردن شیشه خودروها هستند. این معضل که بیشتر در شهرهای بزرگ به‌چشم می‌خورد، روزبه‌روز هم درحال گسترش است. البته حضور این دستفروشان در خیابان‌ها و اتوبان‌ها سبب کندی حرکت خودروها و ایجاد برخی حوادث ناخوشایند برای این افراد و رانندگان عبوری می‌شود.

همچنین سال گذشته، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک (مستقر در وزارت دادگستری) به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک بیانیه‌ای صادر و در آن به حمایت اجتماعی همگانی برای ریشه‌کنی کار کودک تاکید و به این نکته نیز اشاره کرد که امروزه بحث کودکان کار و خیابان به‌عنوان یکی از پنج آسیب اولویت‌دار کشورها مطرح است؛ اما باید یادآور شد کودکی که در خیابان کار می‌کند نه به اختیار خود بلکه به جبر شرایط اقتصادی و اجتماعی در این جایگاه است و تا زمان اجرای موثر و فوری سیاست‌گزاری‌های مناسب کار کودک همچنان در خیابان خواهد ماند. این امر لزوم حمایت همه‌جانبه آنها را ازسوی دولت‌ها می‌طلبد که حمایت اجتماعی ظهور و بروز ویژه‌ای دارد و لزوم احترام به کرامت انسانی ایجاب می‌کند همه افراد به‌عنوان یک انسان از حقوق برابر با یکدیگر برخوردار باشند.

بخوانید:  دفاع تمام قد شورای رقابت از قیمت های اعلامی خودرو برای خودروهای مونتاژی

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244651/%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%88%D9%85-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D9%85-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

به گفته وی، در سال گذشته، ۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک خیابانی شناسایی شدند که حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها از خدمات سازمان بهزیستی استفاده کردند و مابقی آن‌ها تمایلی برای دریافت این خدمات نداشتند.

مخالفت بهزیستی با جمع‌آوری کودکان کار و خیابان

وی ادامه داد: «هنگامی که چالش‌های عدم حمایت از این اطفال و کودکان را موردبررسی قرار دادیم، نتیجه قابل‌تاملی به دست آمد که چرا در حوزه کودکان در معرض آسیب با وجود ده‌ها دستگاه متولی که همگی مکلف به اجرای قوانین و مقررات حمایت از کودکان کار و خیابان هستند، اما هنوز شاهد صحنه‌هایی هستیم که کودکان را در کوچه‌ها، خیابان‌ها و … مشاهده می‌کنیم؟»

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اصلاح قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که در آن به وظیفه پلیس برای شناسایی طفل و نوجوان در معرض خطر یا بزه‌دیده اشاره شده است، گفت: «اصلاحیه ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان وظایف دستگاه‌ها را مشخص‌تر کرد و در این راستا جمع‌آوری کودکان کار و خیابان برعهده پلیس قرار گرفت. پلیس در موضوع باندها وظیفه دارد اگر باندی شناسایی شد در خصوص کشف و انهدام آن باند نیز ورود و کمک کند.»

کودکان کار و خیابان، یکی از ۵ آسیب اولویت‌دار کشورهاست

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: «به جای اینکه موضوع ساماندهی کودکان خیابانی بین دستگاه‌ها پاس‌کاری شود و توپ را در زمین یکدیگر بیندازند، ۲۰ دستگاهی که قانون به آن‌ها تکلیف کرده، به موضوع ورود و وظایف خود را در کنار یکدیگر با محوریت سازمان بهزیستی انجام دهند.»

بخوانید:  گیربکس چیست؟ بررسی کامل عملکرد، اجزا و انواع گیربکس