توسعه چشمگیر سبد محصولات «بهمن‌دیزل» در سال 1402

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل بهمن‌دیزل در مراسم رونمایی از فورس ۱۲ تن با اشاره به سهم بالای این گروه در بازار خودروهای کار و تجاری گفت: «فورس ۱۲تن حلقه گمشده بازار بود که توانستیم آن را به تولید برسانیم.» حسین خضری افزود: «سعی ما بر این است تا بخشی از نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور را با تولید محصولات باری و کشنده برعهده بگیریم؛ درحال‌حاضر، کامیونت و کامیون‌های را تولید می‌کنیم که ظرفیت باری آن‌ها از 3.5 تا 44 تن است.» وی ادامه داد: «باتوجه به این که بین دو کامیون 8 تن و کشنده 18 تن فاصله بسیاری وجود دارد، کامیون ۱۲تن را معرفی کردیم تا نیاز بازار و فاصله بین دو خودرو را بتوانیم پوشش دهیم.» مدیرعامل بهمن‌دیزل با بیان این‌که تولید فورس ۱۲تن در ادامه برنامه‌های توسعه‌ای بهمن‌دیزل است، اضافه کرد: «سال گذشته، بهمن‌دیزل در مجموع ۲۰هزار دستگاه خودرو کار و تجاری سبک و سنگین تولید کرده است.» وی همچنین اظهار کرد: «سال گذشته، ۳۴هزار و ۱۳۶ دستگاه خودرو تجاری در کشور تولید شده است که نشان می‌دهد بهمن‌دیزل همچنان سهم بالایی دارد و تلاش ما بر این است که این جایگاه را حفظ کنیم.»
تدوین برنامه برای تولید محصولات ۳.۵ تا ۴۴ تن
خضری با اشاره به نقشه راه بهمن‌دیزل گفت: «برای تولید محصولات ۳.۵ تا ۴۴ تن برنامه تدوین شده است؛ محصولاتی مانند امپاور و کامیونت‌های فورسی که به بازار آمده‌اند نیز بخشی از این نقشه راه هستند.» وی با بیان این‌که یکی از اهداف بهمن‌دیزل کمک به نوسازی ناوگان فرسوده است، افزود: «براساس آمار، ۲میلیون خودرو کار و تجاری سبک و سنگین تجاری در کشور وجود دارند. از این آمار ۳۰درصد فرسوده هستند. مشکل دیگر نیز وجود خودروهایی است که ۱۹سال عمر دارند و تا رسیدن به عمر متوسط ۲۵سال فاصله چندانی ندارند. بنابراین توسعه و نوسازی ناوگان فرسوده کشور یک ضرورت است.» مدیرعامل بهمن‌دیزل ادامه داد: «فورس ۱۲تن نه‌تنها بخشی از نیاز به نوسازی ناوگان فرسوده است، بلکه نیاز بازار را نیز با توجه به خلأ موجود برطرف خواهد کرد.» وی تصریح کرد: «این خودرو براساس مطالعات بازار و برای پاسخگویی به نیاز افرادی در نظر گرفته شده است که بحث تناژ و قیمت برای آنان بسیار مهم است و این محصول با توجه به مشخصاتی که دارد، حداقل دو برابر ۶ تن می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد.» خضری همچنین با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای بهمن‌دیزل اضافه کرد: «ظرفیت تولید فعلی مجموعه ما در هر شیفت ۲۰ دستگاه و در مجموع دو شیفت، ۴۰ دستگاه است. ظرفیت سالیانه ما نیز ۱۰هزار دستگاه است و درحال‌حاضر، بیش از 2هزار نیرو در این مجموعه مشغول به کار هستند.» وی خاطرنشان کرد: «کابین این محصولات در داخل کشور تولید می‌شود و با توجه زیرساخت تولید شاسی در بهمن‌دیزل، این بخش نیز در بهمن‌دیزل به تولید خواهد رسید و ساخت داخل را به 30درصد خواهیم رساند.»
نگاهی به کامیون فورس ۱۲ تن F120
کامیون باری فورس ۱۲ تن دارای طراحی زیبا و شکیل و متناسب با متد روز است‌. اتاق دارای ابعاد به نسبت بزرگی است و جای خواب نیز دارد. این کامیون باری دارای طول، عرض و ارتفاعی (بدون احتساب بادگیر) به‌ترتیب برابر با ۸۹۲۰، ۲۴۹۰ و ۲۸۴۰ میلی‌متر است و فاصله محوری و فاصله از پشت کامیون تا انتهای شاسی هم ۵۱۵۰ و ۶۸۰۰ میلی متر است. کامیون فورس ۱۲ تن دارای یک پیشرانه ۴۵۰۰ سی‌سی توربودیزل چهارسیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ کامینز است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۲۱۰ اسب‌بخار در دور ۲۳۰۰ و گشتاور ۷۶۰ نیوتون‌متر در دور ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ است. گیربکس فورس هم از نوع هشت‌سرعته دستی Fast است. سیستم سوخت‌رسانی پیشرانه فورس ۱۲ تن هم محصول بوش آلمان است. فورس ۱۲ تن همان‌طور که از نامش مشخص است، دارای ظرفیت مجاز ۱۲ هزار کیلوگرم ناخالص است. وزن خالص خودرو ۵۱۵۵ کیلوگرم و حداکثر ظرفیت محور جلو و عقب آن هم ۵۲۵۰ و ۹۷۵۰ کیلوگرم است. این اعداد یعنی مجموع وزن ناخالص فورس جدید به حدود ۱۵ تن نیز می‌تواند برسد. مخزن سوخت فورس ۱۲ تن از نوع آلومینیومی با حجم ۶۰۰ لیتر و ظرفیت مخزن ادبلو آن هم ۲۵ لیتر است. کامیون جدید بهمن‌دیزل دارای سیستم تعلیق فنر تخت چندلایه پارابولیک مجهز به کمک فنر در جلو و فنر تخت چندلایه در عقب است. فورس ۱۲تن با نام تجاری F120 دارای امکانات ایمنی و رفاهی همچون سیستم کنترل الکترونیکی ترمز، سیستم ضدلغزش، سیستم ترمز اضطراری هوشمند، سیستم کنترل پایداری، ترمز اگزوز، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم هشدار برخورد از جلو، کروزکنترل، آینه‌های کناری برقی، یک تخت خواب، صندلی پنوماتیک راننده با تنظیم شش‌جهته، سیستم مالتی‌مدیای لمسی، سیستم تهویه مطبوع، اتولایت، دی‌لایت، قطع‌کن باتری، جک بالابر برقی کابین، بادگیر سقف و… است.
کلیدسپاری اِمپاور BD300 بهمن‌دیزل
در حاشیه این مراسم، کلیدسپاری کامیون ۱۹ تن BD300 نیز انجام شد. این کامیون دومین عضو از خانواده خودروهای امپاور پس از BD500 است. کامیون امپاور 19 تن به پیشرانه ۶۷۰۰ سی‌سی توربودیزل مجهز شده است که توان تولید قدرت ۳۰۰ اسب‌بخار (در دور 2500 rpm) و نهایت گشتاور ۱,۱۰۰ نیوتون‌متر (در دور ۱,۲۰۰ تا ۱,۸۰۰ rpm) را دارد. این قدرت از طریق جعبه‌دنده ۸+۱ سرعته دستی (ساخت کمپانی FAST) به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. در قسمت جلو این کامیون، سیستم تعلیق فنر تخت پارابولیک و در عقب هم سیستم تعلیق بادی (با دو مخزن هوا) به کار رفته است. همچنین در عقب و جلو، پایدارکننده‌ها هم در سیستم تعلیق به کار رفته‌اند تا کیفیت سواری با اضافه‌شدن بار، بالا باشد. کامیون جدید بهمن‌دیزل به امکانات ایمنی خوبی نظیر دو کیسه هوا، رادار خطی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم ترمز اضطراری و کابین مستحکم با بالاترین اروپا مجهز می‌شود. علاوه بر این، در کامیون امپاور BD300 امکانات رفاهی خوبی مثل نمایشگر مالتی‌مدیا، تخت استراحت پشتی، آینه‌های کناری برقی و گرمکن‌دار، کروزکنترل، تعلیق پنوماتیکی صندلی راننده، گرمکن و سردکن صندلی راننده و سیستم تهویه مطبوع را می‌بینیم که از این نظر، کامیون بهمن‌دیزل یکی از کامیون‌های پرآپشن و مناسب بازار خودروهای کار و تجاری به حساب می‌آید.
اعلام قیمت رقابتی برای فورس 12 تن و اِمپاور ۱۹ تن
در این مراسم، قیمت امپاور BD300 کمپرسی 2میلیارد و ۵۵۰میلیون تومان و امپاور باری 2میلیارد و ۵۹۰میلیون تومان اعلام شد. همچنین قیمت کامیون F120 فورس ۱۲ تن هم یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام شد که با توجه وضعیت قیمت‌ها در بازار خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین باری، قیمت‌هایی رقابتی محسوب می‌شوند.

بخوانید:  فروش فوری ون آریسان با قیمت جدید (اسفند 1402)

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244399/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%DA%86%D8%B4%D9%85%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%A8%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D9%85%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D8%B2%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-1402