تولیدکنندگان باتری قیمت این محصول را به خاطر سرب ۱۲۰ هزار تومانی افزایش دادند

هرچند به‌نظر می‌رسد برخی کارخانجات بزرگ سعی در افزایش قیمت باتری در ابتدای سال داشتند، اما در مواجهه با شعار سال که «مهار تورم و رشد تولید» بوده، دست نگه داشته‌اند.

درهمین زمینه یک فعال حوزه بازار باتری به‌ «دنیای‌ خودرو» گفت: «هرچند بهای باتری اسقاط افزایش یافته، اما قیمت باتری در سال جدید هنوز افزایش نیافته است. درنهایت قیمت این محصول در بنکداری درحال نزدیک شدن به‌بهای اعلام‌شده توسط یکی از لیدرهای این بازار است.»

وی تصریح کرد: «درشروع سال جدید، فروش شرکت‌ها متوقف شده بود و قرار بود به‌دلیل رشد حقوق و دستمزدها قیمت باتری را افزایش دهند. اما تا این لحظه افزایش قیمتی نداشته‌اند. شاید دلیل آن سود مناسبی است که از سال گذشته به‌آن دست یافته‌اند و درحال حاضر زمان را برای افزایش قیمت دوباره مناسب نمی‌بینند.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244461/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%A8-%DB%B1%DB%B2%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C

وی با تاکید بر این‌که همچنان اختلاف قیمت بین خرید از بنکداران و این باتری‌ساز مطرح وجود دارد، تصریح کرد: «این مساله ناشی از آن است که باتری اسقاطی با تهاتر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به‌باتری‌ساز تحویل داده می‌شود.»

بازار باتری با نزدیک شدن به‌پیک مصرف همواره با چالش‌هایی همراه بوده است. طی سال گذشته قیمت باتری چند نوبت افزایش یافت و بسیاری از کارخانجات فراخور تولید خود چندین درصد قیمت تمام‌شده خود را افزایش دادند. افزایش قیمت ارز و همچنین بالا رفتن بهای سرب سبب شد بسیاری از کارخانه‌ها قیمت محصولات خود را افزایش دهند. با این حال اواخر سال نرخ‌ها براساس سرب ۱۲۰ هزارتومانی بسته شد و با وجود نوسان و کاهش قیمت سرب، همچنان نرخ‌ها براساس آن رقم باقی مانده است.

بخوانید:  گزارشی درباره گازوئیل پاشی در جاده‌ها نداشتیم

وی همچنین درخصوص این‌که آیا قیمت فعلی، بهایی است که از سال گذشته باقی مانده است یا خیر؟ افزود: «افزایش قیمتی در سال جاری نداشته‌ایم. چراکه پیش از فرا رسیدن تعطیلات نوروز، دلار حدود ۶۰ هزار تومان شد و قیمت سرب هم به‌حدود ۱۱۵ هزار تومان رسید. شرکت‌های باتری‌ساز، پیش از سال قیمت محصولاتشان را روی سرب ۱۲۰ هزار تومانی بستند. اما قیمت دلار در ادامه کاهش یافت و قیمت سرب نیز به ۹۲ هزار تومان رسید. اما کارخانه‌ها بهای محصولات خود را کاهش ندادند. درحال حاضر هم سرب حدود ۱۰۸ هزارتومان است. در این مقطع کارخانه‌ها به‌سود بسیار بالایی ‌دست پیدا کردند.»

این فعال حوزه باتری با بیان این‌که هنوز هم زیرفروشی از سوی بنکداران وجود دارد، درخصوص قیمت فروش لیدر این بازار گفت: «درحال حاضر قیمت فروش این باتری‌ساز حدود ۳۴ تا ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان است. درحالی که بنکداری باتری را به‌قیمت ۳۳ تا ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان به‌فروش می‌رساند و این فاصله قیمتی به‌شکل محسوسی به‌چشم می‌خورد.»