تولید انبوه کراس‌اوور «ری‌را» در نیمه دوم امسال

عرضه کراس‌لوک TF21 در سه نسخه
خودرو کراس‌لوک TF21 که استایلی بین هاچ‌بک و کراس اوور دارد، قرار است در سه نسخه پایه (Base)، میانی (Medium) و لوکس بر پایه پلت‌فرم P200 (پژو 206) به بازار عرضه شود. این خودرو در زمینه امکانات ایمنی، فراتر از انتظار ظاهر شده و دارای تجهیزاتی اعم از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، پایش فشار باد تایرها، راهنمای تعویض دنده، سنسور نور و سنسور باران است. از تجهیزات این خودرو در مدل لوکس هم می‌توان به رینگ آلومینیومی ۱۵اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی‌مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی و سیستم ورود بدون کلید اشاره کرد. خودرو TF21 به پیشرانه آشنای TU5 پلاس مجهز بوده که یک موتور چهارسیلندر ۱۶سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق ۱۵۸۷‌سی‌سی است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتون‌متر بوده که این توان توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ‌ترونیک و همچنین گیربکس دنده‌ای پنج‌سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته ایران‌خودرو قصد تولید این خودرو با گیربکس شش‌سرعته دنده‌ای را هم در آینده دارد. ازجمله مزایای پیشرانه این خودرو می‌توان به مصرف سوخت کم، آلایندگی پایین، صدا و لرزش کم، دوام بالا، تعمیر آسان و فراوانی تعمیرکار و قطعات اشاره کرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244384/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%A8%D9%88%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%B1-%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D9%85%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84 عرضه نسخه V2 کراس‌اوور «ری‌را»
ایران‌خودرو در ابتدا قصد عرضه نسخه V2 کراس‌اوور «ری‌را» را در سال جاری به بازار داشته و در آینده نیز قصد عرضه نسخه‌های دیگری از این خودرو را با هدف سهم‌خواهی از بازار روبه‌رشد و پرطرفدار کراس‌اوورهای نسبتا لوکس – آن‌هم با یک محصول ملی تولید داخل – دارد. کراس‌اوور «ری‌را» ایران‌خودرو به موتور EF7 پلاس توربوشارژ یا همان TC7 پلاس مجهز شده است. این موتور ۱.۷ لیتری چهارسیلندر ۱۶سوپاپ توربوشارژ، قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دور ۵۰۰۰ و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ است. نیروی تولیدی این پیشرانه در تیپ V2 توسط یک گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته با قابلیت تعویض دنده تیپ‌ترونیک، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. همچنین سه مد رانندگی اسپرت، اکو (اقتصادی) و برفی برای گیربکس اتوماتیک خودرو «ری‌را» تعریف شده است. مخزن بنزین خودرو ری‌را حجمی معادل ۵۰ لیتر دارد. همچنین این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو5 بوده و در آینده امکان ارتقا به یورو6 را هم دارد. این کراس‌اوور در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۸ لیتر بنزین (محاسبه) مصرف می‌کند. «ری‌را» در اکسل جلو دارای سیستم تعلیق مکفرسون و در اکسل عقب دارای تعلیق میله پیچشی است.
کراس‌اوور ایران‌خودرو در همه نسخه‌ها دارای رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی با تریم دورنگ بوده و به‌صورت استاندارد دارای تایرهایی با سایز 215/55R18 است. «ری‌را» که در مراحل توسعه و طراحی با کد K125 شناخته می‌شد، دارای سیستم پایش فشار باد تایرهاست. «ری‌را» کراس‌اووری با ابعاد کامپکت بوده و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۲۹۶، ۱۷۶۸ و ۱۶۲۰ میلی‌متر و همچنین فاصله بین دو محور ۲۵۹۰ میلی‌متر است. کم‌ترین فاصله کف خودرو ری‌را از سطح زمین نیز ۱۵۷ میلی‌متر اعلام شده است. در حالتی که همه صندلی‌های خودرو ری‌را ایران‌خودرو در جای خود قرار داشته باشند، ۴۱۰ لیتر فضای بار در پشت صندلی‌های ردیف دوم در دسترس است. اما در صورت نیاز به فضای بار بیشتر برای حمل اجسام بزرگ‌تر امکان خواباندن صندلی‌های ردیف دوم ری‌را وجود دارد که در این صورت فضای بار این کلاس اوور تا ۹۲۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند. این کراس‌اوور دارای زاویه ورود به شیب ۱۷ درجه و زاویه خروج ۲۲ درجه است. «ری‌را» با وجود این‌که یک کراس‌اوور شهری محسوب می‌شود، اما زاویه ورود و خروج خوبی ارایه می‌دهد. خودرو ری‌را در زمینه تجهیزات ایمنی در تیپ V2 دارای چهار کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی چپ و راست)، ترمز دیسکی جلو و عقب، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل خودرو در سرازیری، ترمز کمکی اضطراری، ترمز پارک برقی، دوربین دنده‌عقب، سنسور دنده‌عقب، امکان ردیابی و کنترل خودرو سرقتی، هشدار نبستن کمربند ایمنی راننده و سرنشین جلو، مخابره اطلاعات خودرو برای عیب‌یابی و ارایه خدمات تعمیرگاهی از راه دور، پایش فشار باد مستقیم تایرها، چراغ روشنایی در روز، کروزکنترل و محدودکننده سرعت است. کراس‌اوور ری‌را ایران‌خودرو در تیپ V2 همچنین دارای تجهیزات رفاهی مانند سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، فرمان برقی با کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروزکنترل روی آن، قابلیت تنظیم زاویه فرمان، غربیلک فرمان با روکش چرم، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در شش جهت، صندلی سرنشین جلو قابل تنظیم در دو جهت به‌صورت برقی و دو جهت به‌صورت دستی است. در همین حال سانروف برقی، روف‌رک، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، امکان تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو به‌صورت برقی از داخل کابین، آینه‌های برقی جانبی گرمکن دار، نمایشگر دیجیتالی ۱۰ اینچی در پشت فرمان با امکان تنظیم شدت نور، نمایشگر لمسی ۱۲اینچی در میان داشبورد برای سیستم مالتی‌مدیا و سرگرمی با پورت USB و AUX و درگاه بلوتوث و امکان اتصال به تلفن همراه هوشمند از دیگر امکانات محصول جدید ایران‌خودرو به شمار می‌رود. همچنین خودرو «ری‌را» از سیستم صوتی با شش بلندگو و دو توییتر با امکان تغییر حجم صدا متناسب با سرعت خودرو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، خروجی برق ۱۲ ولت در کنسول میانی و در فضای بار با توان ۱۸۰ وات، تودوزی ترکیبی از چرم و پارچه، سنسور نور و سنسور باران برخوردار است.

بخوانید:  محصولات هیوندای در مسیر ترخیص از گمرک

به گزارش «اخبار خودرو»،وزارت صمت در گزارش سالانه خود نام برخی خودروهای بومی جدید برای سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. این خودروها محصولاتی هستند که نشان و نام ایرانی دارند و درمجموع شامل ۱۰ مدل می‌شوند، در کنار سایر محصولات مونتاژی جدید به بازار می‌آیند. همچنین در کنار نام این خودروها، برنامه و زمان عرضه آن‌ها از سوی این وزارتخانه اعلام شده است. در این فهرست، از دو محصول جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو یعنی «ری‌را» و «TF21» نیز نام برده که شده که در نیمه دوم سال جاری به بازار خواهند آمد. درخصوص عرضه یکی از این دو خودرو طی روزهای گذشته خبرهایی منتشر شده است. در همین راستا، عبداله توکلی‌لاهیجی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اعلام کرد: «در مراحل آینده فروش، شاهد عرضه محصولات جدیدی مانند ری‌را خواهیم بود.» علاوه بر این، کیانوش پورمجیب، قائم‌مقام تامین و تولید و معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز با بیان این‌که در سال جاری تولید ۹۰۰هزار دستگاه خودرو هدف‌گذاری شده است، اظهار کرد: «محصولات جدید ازجمله ری‌را نیز در نیمه دوم سال به سبد تولیدات ایران‌خودرو افزوده خواهد شد.» پیش از عرضه محصولات کاملا جدید مانند ری‌را و TF21 نیز عرضه محصولات ارتقایافته مانند «دنا جوانان» و «تارای» سال آغاز می‌شود.