تویوتا این بار با RAV4 جایگاه نخست را دریافت کرد

مدل Y با این فروش چشمگیر، خودروهایی مثل هوندا CR-V با ۷۳۳ هزار دستگاه، تویوتا کمری با ۶۷۳ هزار دستگاه، تویوتا هایلوکس با ۶۳۲ هزار دستگاه و نیسان سنترا با ۵۶۶ هزار دستگاه را پشت سر گذاشته است.

پس از راوفور، تویوتا کرولا در جایگاه دومین خودرو پرفروش جهان قرارگرفته و ۹۹۲ هزار دستگاه از آن در سال ۲۰۲۲ فروخته شده است. سومین خودرو پرفروش جهان، تسلا مدل Y است که ۷۴۷ هزاردستگاه از آن در سال گذشته فروخته شد.

به‌عنوان ‌مثال، تعداد خودروهای چینی که در بازارهای صادراتی فروخته شده‌اند با ۴۸ درصد افزایش به ۱.۵ میلیون‌دستگاه رسیده است. خودروسازان چینی ۵۲ درصد از کل فروش کشور خودشان را در اختیار گرفته‌اند و موفق شده‌اند از بازار خاورمیانه هم سهم ۱۳ درصدی کسب کنند. در سال ۲۰۲۲ فروش خودروهای الکتریکی چینی با افزایش چشمگیر ۹۰ درصدی به‌حدود ۳.۸ میلیون‌دستگاه رسیده است. این درحالی است که فروش تمام خودروهای الکتریکی اروپایی تنها ۱.۴ میلیون‌دستگاه بوده که کمی از فروش ۱.۳ میلیون‌دستگاهی تسلا بیشتر است.

این مدل تاثیر زیادی روی فروش راو ۴ و کرولا داشت؛ چراکه از نظر ابعاد بین این دو قرار می‌گیرد. ۵ محصول تویوتا یعنی راو ۴ (اول)، کرولا (دوم)، کمری (پنجم)، هایلوکس (ششم) و کرولا کراس (هشتم) در بین ۱۰ خودرو پرفروش سال حضور داشتند. سایر رتبه‌ها در اختیار دو مدل تسلای ذکرشده، هوندا CR-V (چهارم)، نیسان سنترا (هفتم) و فورد F-150 (نهم) قرار داشت.

گزارش JATO نشان می‌دهد که سریع‌ترین رشد بین خودروسازان، مربوط به‌شرکت بی‌وای‌دی بوده است. این خودروساز چینی ۱.۵ درصد سهم جهانی را در اختیار داشت و اکنون سهم آن به ۲.۴۲ درصد می‌رسد. این شرکت همچنین پس از تسلا، دومین جایگاه را بین پرفروش‌ترین سازنده‌های خودروهای برقی دارد.

بخوانید:  تیراژ 50هزار دستگاهی خودروهای برقی؛ شرط احداث ایستگاه‌های شارژ

از کل خودروهایی که سال گذشته در سراسر جهان فروخته شده‌اند، حدود ۷.۳۷ میلیون‌دستگاه تمام‌الکتریکی بوده‌اند. این یعنی فروش خودروهای برقی افزایشی ۶۶ درصدی نسبت به‌فروش ۲.۹ میلیون‌دستگاهی سال ۲۰۲۱ داشته است. با این افزایش چشمگیر، سهم خودروهای الکتریکی از کل بازار خودرو جهان به ۹.۳ درصد رسیده است. این خودروها در چین و اروپا محبوب‌تر بوده و سهم بازار خود را به‌ترتیب به ۱۵.۶ درصد و ۱۲.۲ درصد رسانده‌اند. این تحلیل همچنین ارقام جالب دیگری را هم نشان می‌دهد.

فولکس‌واگن، دومین خودروساز پرفروش در سال ۲۰۲۲ بوده و درعین حال با کاهش ۱۰ درصدی فروش خود همراه بوده است. سومین جایگاه نیز مربوط به‌هیوندای – کیا بوده و پس از آن استلانتیس و جنرال‌موتورز قرار دارند.

براساس داده‌های JATO Dynamics، تویوتا راوفور پرفروش‌ترین خودرو در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ بوده و بیش از یک‌میلیون‌دستگاه از آن به‌مشتریان تحویل داده شده است. ۴۳ درصد فروش راوفور در آمریکا و کانادا بوده است.

علاوه‌بر این، BYD با سانگ پلاس در جایگاه سیزدهم درخشید. این مدل بالاتر از وولینگ هونگ گوانگ مینی به محبوب‌ترین خودرو چینی سال ۲۰۲۲ تبدیل شد. اکثر مدل‌های BYD رشد خوبی از خود نشان دادند.
هیوندای با دو نسخه بزرگ و استاندارد توسان عملکرد بسیار خوبی داشت و همین اتفاق برای پسرعموی آن یعنی کیا اسپورتیج نیز افتاد. تویوتا یاریس کراس نیز با کسب موفقیت در اروپا درخشید.

در رتبه دهم هم تسلا مدل ۳ با فروش ۴۸۲ هزار دستگاه قرار گرفته است که نسبت به‌سال ۲۰۲۱ یک رتبه افت داشته؛ زیرا فروش آن تحت‌تاثیر محبوبیت مدل Y قرار گرفته است. در سال گذشته همچنین شاهد رشد چشمگیر تویوتا کرولا کراس بودیم که در ابتدا به‌عنوان خودرویی برای اقتصادهای نوظهور در نظر گرفته شد؛ اما سپس در بازارهای دیگر مانند چین، آمریکا و اخیرا اروپا عرضه شد.

بخوانید:  اعلام مشخصات رسمی فیدلیتی پرستیژ

MG بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از ZS را به‌فروش رساند که فروش بالایی در چندین بازار نوظهور داشت. سهم شاسی‌بلندها از کل فروش خودرو در سراسر جهان از ۳۹.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۴۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. با این افزایش، مجموع فروش شاسی‌بلندها به ۳۲.۸ میلیون‌دستگاه رسیده است. سهم سدان‌ها، هاچ‌بک‌ها و پیکاپ‌ها نیز به‌ترتیب ۲۰ درصد، ۱۶ درصد و ۸ درصد بوده است. در میان ۱۰۰ خودرو پرفروش سال گذشته ۴۹ شاسی‌بلند، ۲۳ سدان، ۱۳ هاچ‌بک، ۹ پیکاپ، چهار خودرو مینی، یک مینی‌ون و یک واگن حضور داشتند.

درحال حاضر، با بیش از یک‌میلیارد دستگاه خودرو در حال تردد در سراسر جهان، رقابت در بازار این محصول تنگاتنگ است. با این وجود چند نام تجاری معروف و برند خودرویی وجود دارد که به‌دلیل کیفیت و دوام بالا، طراحی فوق‌العاده و بهره‌وری انرژی، بیشترین میزان فروش را در سراسر جهان به‌خود اختصاص داده‌اند. پس از بررسی افزایش روند فروش خودرو و نوع تقاضا، نام‌هایی از شرکت‌های تولیدکننده خودروها که در فروش جهانی برتر هستند، مرور خواهد شد.

بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در ۲۰۲۲

از رقابت بین تسلا و تویوتا تا کوییکی که وارد آمار شده

تویوتا توانسته ۵ جایگاه از ۱۰ خودرو پرفروش سال ۲۰۲۲ را از آنِ خود کند. شرکت‌هایی مانند نیسان، هوندا و فورد، هرکدام یک جایگاه در این فهرست ۱۰ تایی دارند. اما شرکت تسلا، دو جایگاه پرفروش را از آن خود کرده است. همچنین در سال ۲۰۲۲، به‌طور کلی ۷.۳۷ میلیون‌دستگاه خودرو الکتریکی فروخته شد. این میزان، رشد ۲.۹ میلیون‌دستگاهی را نسبت به‌سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. خودروهای الکتریکی، ۹.۳ درصد کل فروش را در بازار جهانی خودرو به‌خود اختصاص داده‌اند.

بخوانید:  بازار تایر را رقابتی کنید

تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۲ بوده که از هر ۱۰۰ دستگاه خودرو تحویل شده، ۱۳ مورد وسیله‌نقلیه سبک جدید بوده است. ۰.۳ درصد رشد در فروش جهانی تویوتا محقق شده که به‌لطف بازار چین است. چین بزرگ‌ترین بازار خودرو محسوب می‌شود و بالاتر از آمریکا و ژاپن است.

برندهای ژاپنی با ۳۵ مدل پیشتاز بودند و پس از آن‌ها برندهای کره‌ای با ۱۲ و برندهای چینی با ۱۰ مدل قرار گرفتند. نکته قابل توجه در این فهرست حضور محصولات ایرانی است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244503/%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-RAV4-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

با توجه به‌این‌که تسلا همچنان بر بازار خودروهای الکتریکی جهان سلطه دارد، آمار فروش آن چنان افزایش یافته که حالا در فهرست ۱۰ خودرو پرفروش جهان دو نماینده دارد. مدل Y با فروش حدود ۷۴۷ هزار دستگاه، پس از تویوتا کرولا با فروش ۹۹۲ هزار دستگاه و رافور با بیش از یک‌میلیون دستگاه، در جایگاه سوم جهان ایستاده است.

شرکت تحقیق و توسعه JATO Dynamics، گزارش فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است. طبق این گزارش، به‌طور کلی 79.4 میلیون‌دستگاه وسیله‌نقلیه جدید در سراسر جهان فروخته شده است. این عدد کاهش دو درصدی را نسبت به‌سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. فروش خودرو در بازارهای اصلی مانند آمریکای‌شمالی، اروپا و چین در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

از طرفی، بازارهای در حال توسعه‌ای مانند هند، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و آفریقا، با افزایش همراه بوده‌اند و کاهش فروش در سایر مناطق را جبران می‌کنند.