جولان‌دهی نرخ‌های دل‌بخواهی در بازار خودروهای تجاری

چالش بزرگ خدمات پس از فروش و تامین قطعه
به گفته علی محمدی که سال‌هاست در زمینه حمل‌ونقل کشور فعالیت می‌کند، مساله تامین قطعه موضوع دیگری است که فعالان این بخش را نگران می‌کند. وی در این خصوص اظهار کرد: «تامین قطعه برای خودروهای تجاری حتی از مدل‌های سواری هم مهم‌تر است.» محمدی بیان کرد: «خودروهای تجاری در جاده‌ها به‌طور مستقیم با جان و مال مردم طرف هستند و با کوچک‌ترین نقصی می‌توانند بزرگ‌ترین حوادث را به وجود بیاورند.» وی افزود: «با آن که خدمات پس از فروش و تامین قطعه مساله بسیاری مهمی برای خودروهای تجاری است، اما برخی از مدل‌ها با مشکلات قطعه مواجه هستند و در برخی مدل‌ها هم هزینه خرید قطعه بسیار بالاست و باعث افزایش هزینه مالکان خودروها در مقایسه با درآمد آن‌ها می‌شود.» وی گفت: «همین موضوع مالکان خودروهای قدیمی‌تر را نسبت به خرید دلسرد می‌کند.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244252/%D8%AC%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%84-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودروهای تجاری در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری مواجه شده است که عمده آن‌ها را می‌توان در وضعیت اقتصادی، افزایش نرخ ارز و مسائل مربوط به افت تولید جست‌وجو کرد. با این‌حال، اما فعالان این بازار و متقاضیان خودروهای تجاری این بازار را از زوایای دیگری هم مدنظر قرار داده‌ و بر این باورند که مشکلات خودروهای تجاری به مشکلات قیمتی ختم نمی‌شود و فروشندگان و خریداران در این بازار، طی سال‌های اخیر مشکلات دیگری را هم تجربه کرده‌اند که آن‌ها را از معامله در این بازار منصرف کرده است. مسائلی ازجمله نبود نظارت بر بازار و قیمت‌گذاری‌ و ترس فروشندگان از گران‌ شدن قیمت‌ها باعث شده‌اند در این سال‌ها بازار نسبت به گذشته افت تقاضا را تجربه کند.

بخوانید:  عوارض هوشمند جاده ای براساس نوع خودرو دریافت می شود

ترس از فروش و گران شدن قیمت‌ها
یکی دیگر از مشکلاتی که متقاضیان خودروهای تجاری به‌ویژه در بخش باری‌های سنگین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این است که به‌رغم افزایش نجومی قیمت‌ها، برخی از مدل‌ها در بازار به سختی معامله می‌شوند. سیامک احمدی، فعال بازار خودروهای تجاری در ادامه با اشاره به تاثیرپذیری این بازار از افزایش نرخ ارز عنوان کرد: «به دلیل آن‌که هر روز امکان بالا رفتن مجدد نرخ ارز وجود دارد، بسیاری از فروشندگان به سختی حاضر به معامله مدل‌های موجود می‌شوند.» وی ادامه داد: «برخی نمایشگاه‌داران تصورشان بر این است که در صورت فروش مدل‌های موجود، مجبور می‌شوند این خودروها را با قیمت بیشتری خریداری کنند و این موضوع باعث ترس آن‌ها از فروش و سختی در معامله می‌شود.»

سردرگمی خریداران به دلیل عدم نظارت بر قیمت‌ها
در سنوات گذشته افزایش نرخ ارز به عمده مشکل بازار خودروهای تجاری تبدیل شده است. با این‌حال، فعالان این بازار مشکل اصلی در قیمت‌گذاری این خودروها را نبود نظارت و تعیین قیمت درست در بازار می‌دانند. این مشکل بیش از همه از سوی خریداران و متقاضیان خودروهای تجاری احساس می‌شود. علی محمدی، یکی از متقاضیانی که به دنبال نوسازی خودرو قدیمی و فرسوده خود در بازار تجاری‌ها است، درخصوص مشکلات این بازار به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «هنگام خرید کاملا محسوس است که هیچ نظارتی بر این بازار انجام نمی‌شود و خودروهای موجود در بازار قیمت مشخص ندارند.» وی در ادامه بیان کرد:‌ «تفاوت قیمتی یک مدل مشخص در بازار به اندازه‌ای است که اعتماد را از خریداران سلب می‌کند و باعث سردرگمی متقاضیان موقع خرید می‌شود.»

بخوانید:  حضور نظامیان در صنعت خودرو رسمی می شود

افت تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید و نبود بازار کار
موضوع نظارت بر قیمت تجاری‌ها در بازار داخلی در حالی مطرح می‌شود که سیامک احمدی، یکی از نمایشگاه‌داران می‌گوید؛ مشتری برای خودروهای تجاری به‌شدت کاهش پیدا کرده است و کمتر کسی تمایل به معامله در این بازار دارد. احمدی در ادامه گفت:‌ «با وجود این‌که فرسودگی ناوگان در سال‌های متوالی افزایش یافته و ناوگان کشور امروز بیش‌از همیشه نیازمند ورود خودروهای جدید است. اما گرانی خودروها به تبع افزایش نرخ ارز، باعث شده است قدرت خرید در بازار کاهش پیدا کند و متقاضیان با تردید یا ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها مواجه شوند.» وی افزود: «در سال‌های گذشته بازار کار این خودروها هم کوچک شده و با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، بسیاری از مالکان خودروهای سنگین، ادامه فعالیت خود در این بازار را غیرمنطقی می‌دانند و حاضر نیستند برای خرید مدل‌های جدید هزینه‌های میلیاردی پرداخت کنند.»