حضور ربات‌ها در جایگاه‌های سوخت‌رسانی

به گزارش «اخبار خودرو»،شارژ خودروهای برقی به‌ویژه خودروهایی با شارژ سریع‌تر به یکی از چالش‌های اصلی هنگام خرید این خودروها بدل شده است و چه‌بسا برخی خریداران به همین‌دلیل استفاده از خودروهای درون‌سوز سنتی را ترجیح می‌دهند. اما تکنولوژی در حالت پیشرفت است و در سال‌های آینده دگرگونی‌های بسیاری را خواهیم دید. البته در آینده زمان به مشکل خاص‌تری تبدیل خواهد شد زیرا برخلاف خودروهای بنزینی و دیزلی، مدل‌های برقی نیازمند محل پارک ویژه برای سپری کردن زمان شارژ هستند، بنابراین هرچقدر این مدت‌زمان کمتر باشد، بهتر خواهد بود. البته شارژ سریع و قدرت بالاتر به‌معنی سنگین‌تر و ضخیم‌تر شدن کابل‌هاست. همین امر جابه‌جایی ابزارهای شارژ را به‌ویژه برای افراد با مشکلات حرکتی تشدید خواهد کرد. وضعیت شارژ خودروهای برقی در نور کم محیط می‌تواند سخت‌تر هم شود. اما حالا شرکت هیوندای کره‌جنوبی پاسخ این مشکلات را داده است: »ربات شارژ خودکار یا ACR!» این ربات سال پیش در یک ویدئو دیجیتالی معرفی شد اما حضور واقعی آن در نمایشگاه حمل‌ونقل سئول ۲۰۲۳ بود. ACR در کناره محل پارک خودروهای برقی نصب می‌شود و راننده خودرو آیونیک6 با فشار یک دکمه روی کلید عملیات پارک و شارژ خودکار را استارت می‌زند. در این زمان خودرو به‌صورت خودکار در موقعیت صحیح قرار می‌گیرد و ACR نیز با آیونیک ۶ ارتباط گرفته تا درگاه شارژ باز و کابل متصل شود. سپس شارژ باتری صورت می‌گیرد. با پایان یافتن شارژ ربات به راننده اتمام عملیات شارژ را اعلام خواهد کرد. برای عملیاتی شدن این سیستم ربات باید موقعیت دقیق خودرو، شکل درگاه شارژ، آب‌وهوا، وجود مانع و وزن کابل‌ها را دریافت کند. آنچه چنین مواردی را درک می‌کند؛ الگوریتم ویژه، هوش مصنوعی مبتنی‌بر دوربین سه‌بعدی و تکنولوژی کنترل پیشرفته است که باعث می‌شود ربات کارها را با فشار یک دکمه انجام دهد. این ربات برای کار در محیط‌های گوناگون و با شارژرهای موجود طراحی ‌شده و تاییدیه IP65 را نیز دریافت کرده است. عدد 6 بالاترین رقم در بخش محافظت در برابر گردوغبار است و رقم ۵ نیز به مقاومت آن در برابر فشار آبپاش‌های قوی مربوط می‌شود.
شارژ خودروهای برقی با استفاده از ربات‌ها در چند سال اخیر توجه برخی شرکت‌ها را به خود جلب کرده است. شرکت ولتریو سیستمی را توسعه داده که شبیه یک موش بزرگ است و می‌تواند زیر خودرو مانور داده و کابل را به درگاه شارژ وصل کند. این سیستم همچنین با واحدی که در زمین نصب می‌شود، همکاری می‌کند. گروه Schunk نیز سیستمی برای زیربدنه خودرو طراحی کرده که ربات از آن بیرون می‌آید و شارژر را نصب می‌کند. این تکنولوژی با شارژ بسیار سریع هماهنگ است و در چند ثانیه بیش‌از ۴۰۰ کیلومتر شعاع حرکتی را فراهم می‌کند. البته شرکت زیمنس نیز راه‌حل مشابهی دارد. سیستم رباتیک این شرکت می‌تواند با شارژرهای پرسرعت ۳۰۰کیلوواتی هماهنگ شود و برای استفاده از آن کافی است خودرو در محل تعیین‌شده پارک شود. قطعا در آینده پیشرفت‌های بیشتری در زمینه شارژ خودکار خودروهای برقی صورت خواهد گرفت.

بخوانید:  مشکلات دولتی در واگذاری سهام خودرویی ها

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244432/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C