خیز سعودی‌ ها برای ورود به زنجیره تامین باتری لیتیومی

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان یک شرکت تولید خودرو برقی نیز راه‌اندازی کرده است. خودروسازی «سیر» در نظر دارد سالانه ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند که با همکاری شرکت فاکس‌کان و ب‌ام‌و خواهد بود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244710/%D8%AE%DB%8C%D8%B2-%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%84%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%85%DB%8C

در حال حاضر چین حدود ۶۰ درصد از لیتیوم مورد نیاز جهان را پالایش می‌کند. بر این اساس عربستانی‌ها قصد دارند تا این صنعت را در کشور خود گسترش داده و بخش قابل توجهی از نیاز زنجیره تامین باتری به‌پالایش این فلز ارزشمند را پوشش دهند. کشورهای اروپایی نیز به‌منظور کاهش وابستگی به‌کشوری مانند چین از این اقدام استقبال می‌کنند. لیتیوم ماده‌ای ضروری برای تولید باتری خودروهای برقی است و اتحادیه‌اروپا و آمریکا در تلاش‌ هستند ظرفیت تولید این فلز را افزایش دهند.

به‌گزارش «فایننشال تایمز» عربستان در راستای برنامه‌ریزی‌های خود برای حضور در صنعت رو به‌رشد خودروهای برقی، قصد دارد تا در زنجیره‌تامین باتری نیز فعالیت خود را گسترش دهد و در این بخش قرار است دومین تاسیسات پالایش لیتیوم را احداث کند.

بعد از ترکیه، حالا عربستان نیز خود را برای تولید باتری و البته خودروهای برقی آماده می‌کند و در این راستا این کشور قرار است بخشی از لیتیوم مورد نیاز خودروسازی ب‌ام‌و را تامین کند.

به‌گزارش «فایننشال تایمز» عربستان سعودی در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند که محصولات لوسیدموتورز نیز در همین گروه قرار می‌گیرند. صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی بزرگ‌ترین سهام‌دار این شرکت خودروسازی آمریکایی است.

این پروژه تازه‌ترین قرارداد عربستان سعودی با هدف تقویت نقش این کشور در تولید خودروهای برقی و زنجیره تامین باتری و همچنین تنوع‌بخشی به‌اقتصاد غیرنفتی‌اش است. پیش‌تر در سال جاری میلادی، عربستان سعودی قراردادی برای ساخت تاسیسات تولید لیتیوم هیدروکسید با ای‌وی متالز، شرکت باتری‌سازی استرالیایی امضا کرد. پالایش لیتیوم بسیار انرژی‌بر است و عربستان سعودی به‌دلیل دسترسی به‌انرژی ارزان، مکانی مناسب برای این کار است.

بخوانید:  تحویل و اعزام ۱۰۰ دستگاه ون وانا برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی

این رسانه اشاره کرده که عربستان قرار است لیتیوم هیدروکسید خالص را برای شرکت خودروسازی ب‌ام‌و تامین کند. قرار است مواد خام لیتیوم از اتریش به‌عربستان ارسال شود تا این کشور بتواند لیتیوم مورد نیاز این خودروساز آلمانی را تهیه و تولید کند. ساخت این تاسیسات بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون‌دلار هزینه خواهد داشت و احتمالا نخستین لیتیوم هیدروکسید تولیدی‌اش را در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهد کرد.

صنعت تولید باتری و خودروهای برقی در جهان به‌سرعت در حال گسترش است. در این بین کشورهای مختلف برای به‌دست آوردن تکنولوژی و تولید باتری و خودرو و درنهایت سهیم شدن در بازار بزرگ خودرو برقی و باتری برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشته‌اند. در این میان کشورهای شرق آسیا، اروپا و آمریکا پیشتاز هستند؛ اما در منطقه خاورمیانه هم شاهد تحرکاتی در این بخش هستیم.