راناپلاس چگونه بر اریکه 207 صندوق‌دار تکیه زد؟

افزایش ایمنی راناپلاس با کسب استاندارد عابرپیاده
از نظر ایمنی دو خودرو راناپلاس و 207 نیز باید گفت گرچه هر دو خودرو دو ایربگ دارند و از سیستم ترمز ABS و ایموبیلایزر برخوردارند، اما راناپلاس با کسب استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده در رتبه بالاتری از لحاظ ایمنی قرار گرفته است. این خودرو در مرداد ۱۴۰۱ از آزمون‌های ایمنی عابرپیاده در تصادفات جاده‌ای (Pedestrian Safety Test) سربلند بیرون آمد. در این‌جا ذکر این نکته نیز ضروری است که برخلاف تصور برخی افراد درمورد ایمنی پایین‌تر خودروهای سقف‌شیشه‌ای، اتفاقا درطراحی راناپلاس سقف‌شیشه‌ای تمام جوانب ایمنی سقف در نظر گرفته شده است. بنابراین دلیلی برای نگرانی از این بابت وجود ندارد و این خودرو با نسخه‌های دیگر خود از نظر سطح ایمنی در یک رده قرار دارد.

امکانات و مشخصات فنی راناپلاس پانوراما
بسیاری از آپشن‌های به‌کاررفته در دو خودرو 207 صندوق‌دار و راناپلاس سقف‌شیشه‌ای مشترک هستند؛ از جمله وجه اشتراک این دو خودرو با یکدیگر باید به‌آینه‌های جانبی برقی، کروزکنترل، فرمان برقی، سقف پانوراما با پرده دستی، سنسور پارک عقب و مه‌شکن جلو و عقب اشاره کرد. مانند سایر ویژگی‌های دیگر، این دو خودرو در بسیاری از ویژگی‌های فنی و موتوری نیز با یکدیگر وجه اشتراک دارند؛ راناپلاس پانوراما دارای پیشرانه 1.6 لیتری و تنفس‌طبیعی است. موتور این خودرو TU5 پلاس است که درمقایسه با نسخه‌های قبلی آن تقویت شده و از قدرت 113 اسب‌بخار و گشتاور 144 نیوتون‌متر برخوردار است. این پیشرانه به‌دلیل استفاده از سیستم‌های زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها (CVVT) و پمپ روغن متغیر، بازدهی بیشتری نسبت به‌نسخه قبلی خود دارد. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد این سدان کلاس B ایران‌خودرو هم به‌ترتیب برابر با 6.9 لیتر در صد کیلومتر و 11.2 ثانیه است. در این خودرو میزان بهبود آلایندگی نیز تغییر کرده و ارتقا یافته است. رانا پلاس پانوراما از گیربکس 6 ‌سرعته دستی برخوردار است. دنده ششم این خودرو وظایف مهمی از جمله پایین نگه ‌داشتن دورموتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش فشار روی موتور در سرعت‌های بالا را دارد. اما خودرو 207 که در مدل 97 تا 99 در بازار موجود است، با همان پیشرانه سنتی TU5 روانه بازار شده است که حداکثر 105 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتون‌متر گشتاور دارد. این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به‌محور جلو منتقل می‌کند. بنابراین با توجه به‌بررسی‌ها و مقایسه‌هایی که بین این دو خودرو انجام شده، رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای از قدرت موتور بالاتر و بیشتری برخوردار است.

بخوانید:  لیست قیمت محصولات سایپا منتشر شد (دی 1402)

طراحی بدنه و کابین راناپلاس
رانا از همان ابتدا نسبت به‌خودرو پایه خود یعنی 206 صندوق‌دار، طراحی متناسب‌تری داشت و درنسخه پلاس هم طراحان موفق شده‌اند با اصلاح مواردی مثل گرافیک چراغ‌ها، جلوپنجره، آینه‌های جانبی، قالپاق‌ها و هم‌رنگ کردن دستگیره درها و زه‌های جانبی با بدنه، ظاهر خودرو را به‌روزتر و جوان‌پسندتر کنند. کابین راناپلاس هم به‌لطف غربیلک‌فرمان و صفحه‌کیلومتر جدید در کنار تزئینات طرح فیبرکربن، جلوه‌ای به‌روزتر از نسخه قبلی دارد و از نظر کیفیت متریال هم پیشرفت کرده است. یکی از تفاوت‌های جزئی 207 صندوق‌دار و رانا پلاس سقف شیشه‌ای از نظر ابعاد، طول راناپلاس است که 8 سانتی‌متر بزرگ‌تر از 207 صندوق‌دار است.

به گزارش «اخبار خودرو»،یکی از سیاست‌های صحیح گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال‌های اخیر، پرهیز از تولید محصولات مشابه هم‌رده بوده است. با همین نگاه بود که تولید نسخه هاچ‌بک خودرو رانا سال‌ها قبل از دستور کار این خودروساز بزرگ خارج شد و با توسعه محصول راناپلاس تولید خودرو 207 در نسخه صندوق‌دار محدود و درنهایت در سال 99 متوقف شد. تا جایی که درحال‌ حاضر خودرو راناپلاس درنسخه‌ای که موتور TU5P، سقف شیشه‌ای و گیربکس 6 سرعته دستی دارد، نزد بسیاری از مشتریان، از 207 صندوق‌دار نیز محبوب‌تر شده است. این درحالی است که هم رانا پلاس سقف شیشه‌ای و هم 207 صندوق‌دار جزو خودروهای محبوب ایران‌خودرو بوده و مورد پسند قشر جوان جامعه هستند و طرفداران زیادی نیز دارند. اما ایران‌خودرو رانا پلاس سقف شیشه‌ای را با تغییرات و تجهیزات مختلفی در مقایسه با رانا پلاس معمولی به‌بازار خودرو معرفی کرده است.

راناپلاس چگونه بر اریکه 207 صندوق‌دار تکیه زد؟

خدمات پس از فروش و قیمت در کارخانه و بازار
گرچه از نظر گستردگی خدمات پس از فروش و قیمت بسیاری از قطعات فنی، اختلافی بین این دو خودرو که هر دو محصول ایران‌خودرو هستند، وجود ندارد، اما از نظر قیمت قطعات بدنه، برتری با راناپلاس است. بر این اساس، راناپلاس سقف‌شیشه‌ای برای خانواده‌ها و افرادی که به عملکرد فنی بیش‌تر از ظاهر خودرو اهمیت می‌دهند، تبدیل به‌گزینه‌ای با ارزش خرید بالاتر از پژو 207 صندوق‌دار شده است. راناپلاس درحال‌ حاضر در کارخانه حدود 265 میلیون‌تومان و در بازار 573 میلیون‌تومان (در روز 16 اردیبهشت 1402) قیمت دارد. رانا پلاس با موتور TU5P و سقف شیشه‌ای و گیربکس 6 سرعته دستی نیز در کارخانه حدود 285 میلیون‌تومان و در بازار 630 میلیون‌تومان (در روز 16 اردیبهشت 1402) قیمت خورده است. گفتنی است نسخه‌های کارکرده 207 صندوق‌دار نیز در مدل‌های 97 تا 99 براساس وضعیت سلامت فنی و بدنه و میزان کارکرد از حدود نزدیک به 700 میلیون تا بیش از 900 میلیون‌تومان قیمت خورده‌اند.

بخوانید:  محرمانه شدن آمار متقاضیان دور دوم فروش یکپارچه

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244442/%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D9%87-207-%D8%B5%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%82-%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D8%B2%D8%AF

تجربه رانندگی و کیفیت سواری
درمقایسه راناپلاس سقف‌شیشه‌ای و 207 صندوق‌دار، تجربه رانندگی و کیفیت سواری خودرو نیز یک فاکتور بسیار مهم به‌حساب می‌آید. در این خصوص باید گفت هر دو خودرو از سواری تقریبا نرمی برخوردارند و سر و صدای اضافی داخل کابین آن‌ها نیز به‌حداقل رسیده است. در نتیجه شما می‌توانید تجربه لذت‌بخشی از رانندگی با آن‌ها داشته باشید. اما باید اذعان داشت که راناپلاس سقف‌شیشه‌ای از قدرت موتور بالاتر و بیشتری برخوردار است که کمک می‌کند نسبت به‌پژو 207 شتاب‌گیری روان‌تری داشته باشد. درضمن وجود دنده ششم سبب شده است در سرعت‌های بالا دورموتور پایین‌تری داشته باشیم که نتیجه آن سروصدای کم‌تر است.

راناپلاس چگونه بر اریکه 207 صندوق‌دار تکیه زد؟