به گزارش «اخبار خودرو»،معاون برنامهریزی جامع تولید گروه سایپا گفت: «گروه خودروسازی سایپا در فروردینماه سال جاری ۲۹هزار و ۳۹۱ دستگاه خودرو تولید کرد که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۴۱ درصدی داشته است.» مسعود پروین با بیان اینکه فروردین سال ۱۴۰۱، حدود ۲۰هزار و ۸۴۵ دستگاه خودرو تولید شده بود و در سال جاری این عدد با رشد ۴۱ درصدی به ۲۹هزار و ۳۹۱ دستگاه خودرو رسید، افزود: «در ادامه رکورد تولیدات داخلی در گروه خودروسازی سایپا که در انتهای سال گذشته بعد از ۱۰ سال شکسته شده بود، در اولینماه سال جاری نیز حدود ۳۰هزار دستگاه و بهطور میانگین، براساس روزهای کاری روزانه حدود ۲هزار و ۴۵۰ خودرو در این گروه تولید شد.» او با تاکید بر اینکه گروه خودروسازی سایپا رشد تولید تمام محصولات خود را در دستور کار دارد، بیان کرد: «۹۶ درصد برنامه تولید فروردینماه سال جاری محقق شده است و این امر بهطور قطع برای ماههای آینده در دستور کار قرار دارد و افزایش تولید گروه سایپا در سال جاری بر اساس برنامهریزیهای انجامشده محقق خواهد شد.» بنابراین گزارش، رشد تولید روزانه سایپا در فروردینماه سال ۱۴۰2 به تفکیک نوع محصول، 117 درصد در خودرو کوییک، 65 درصد در خودرو شاهین، 65 درصد در خودرو ساینا اس و 59 درصد در خودرو وانت ۱۵۱ بوده است.
عبور سایپا از بحرانها با مدیریت تامین نقدینگی
در همین راستا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: «در اواخر دیماه 1400 که ما گروه خودروسازی سایپا را تحویل گرفتیم، این مجموعه بیش از 87هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ داشت و تنها 9درصد خودروها به مرحله تجاریسازی میرسید. سیستم تامین مالی، قطعهسازی و سایر امور مرتبط نیز با چالشهای متعدد روبهرو بود از همین رو سعی کردیم که با وضع موجود در آن سال برنامه افزایش تیراژ تولید، تجاریسازی خودروها، ارتقای کیفیت و پرداخت پول قطعهسازان را دنبال کنیم.» محمدعلی تیموری در نشست مشترک با مدیرعامل بانک شهر، اظهار کرد: «با همت و تلاش مهندسان و کارگران خطوط تولید موفق شدیم سال گذشته تعداد خودرو کف پارکینگ را به صفر برسانیم. بدین جهت سیستم زنجیره تامین بهگونهای بازتعریف شد تا دیگر خودرو ناقص در کف پارکینگ باقی نماند.» وی با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا بهواسطه مدیریت تامین نقدینگی توانست از بحرانها بهخوبی عبور کند، تصریح کرد: «حال جدا از بحث قیمت تورمی خودرو در بازار که برای مردم سختیهای را ایجاد کرده است، میبینیم که دیگر بابت تاخیر در تحویل و کیفیت خودروها انتقاد جدی وجود ندارد. در حقیقت عصبانیت مردم از دلالها است، نه از خودروسازها.»
هدفگذاری تولید روزانه 2هزار و 400 دستگاهی در سال جاری
تیموری با تاکید بر اینکه در سال جاری در کنار واردات خودرو، تولیدات روزانه این مجموعه بیش از 2 هزار و 400 دستگاه خواهد شد، اظهار کرد: «با استفاده از شیوههای نوین بانکداری میتوان پروژههای توسعه محصول، معرفی محصولات جدید، ارتقای تکنولوژی، خرید تجهیزات و ماشینآلات جدید و مدرن را در گروه سایپا
دنبال کرد.»
سیدمحمدمهدی احمدی، مدیرعامل و عضو موظف هیاتمدیره بانک شهر نیز درباره همکاریهای که این مجموعه با گروه خودروسازی سایپا در سال مهار تورم و رشد تولید خواهد داشت، گفت: «در راستای جلوگیری از خلق پایه پولی و تورم قرار است برای طرحهای توسعهای و خرید تجهیزات و ماشینآلات مجموعه سایپا از شیوههای نوین تامین مالی استفاده شود که ازجمله آن میتوان به انتشار اوراق مرابحه و اوراق صکوک اجاره اشاره کرد.»
وی افزود: «همچنین استفاده از ظرفیت برات کارت، اوراق گام برای زنجیره تولید، قطعهسازان و پیمانکاران در نظر گرفته شده است؛ البته از روشهای کلاسیک عرصه بانکداری نیز در پرداخت تسهیلات استفاده خواهد شد.» احمدی با بیان اینکه در جلسات آتی و در راستای ایجاد کمیته تخصصی موضوع توسعه روابط و همکاریهای مشترک در قالب تفاهمنامه پیگیری میشود، تصریح کرد: «تمام سعی و تلاش ما بر این است که در کنار تولیدکنندگان قرار گیریم و کمک کنیم که تولید با شرایط بهتری انجام شود.»
تولید خودرو اقتصادی در سایپا با همکاری ایرانخودرو و کرمانموتور
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین در مراسم امضای تفاهمنامه توسعه بنسازه (پلتفرم) و تولید خودرو مشترک اقتصادی بین سه شرکت سایپا، ایرانخودرو و کرمانموتور گفت: «خودرو اقتصادی در دو تیپ الکتریکال و بنزینی تا اواخر سال جاری تولید و به بازار عرضه خواهد شد.» محمدعلی تیموری با اشاره به تولید خودرو مشترک اقتصادی گفت: «خودرو اقتصادی چند ویژگی دارد؛ اول اینکه پلتفرم این خودرو بهصورت مشترک بین سه شرکت سایپا، ایرانخودرو و کرمانموتور تولید و این خودرو بهصورت انبوه در این سه شرکت تولید خواهد شد.» وی افزود: «سیستم الکترونیکی این خودرو تماما در یک ماژول تولید و عرضه میشود و از تعدد قطعات و سیستمهای الکترونیکی در طراحی آن خودداری شده است که این موضوع باعث کاهش هزینه و قیمت خواهد شد.» مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: «وزن خودروهای تولیدی درحالحاضر بیش از هزار و 100 کیلوگرم است، ولی وزن خودرو اقتصادی بین 800 تا 830 کیلوگرم خواهد بود که این موضوع هم باعث کاهش قیمت میشود، چراکه فولاد و قطعات الکترونیکی کمتری در آن مصرف میشود.» وی افزود: «با توجه به تولید این خودرو در سه شرکت، تیراژ تولید آن بالا خواهد بود و همین امر باعث کاهش قیمت قابل توجه این خودرو خواهد شد.» تیموری ادامه داد: «تمام خودروهای با وزن کم و اقتصادی به سمت الکتریکال شدن رفتهاند. چراکه وزن کمتر نیاز به باتری با ولتاژ کمتر و موتور کوچکتر دارد و مصرف انرژی در آن کمتر خواهد بود. برهمین اساس این خودرو بهواسطه وزن کمی که دارد، قابلیت الکتریکال شدن را دارد.» او تاکید کرد: «طراحی این خودرو توسط سایپا و ایرانخودرو انجام می شود و اواخر سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. ساخت قالبهای آن نیز آغاز شده است.» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پایان اعلام کرد: «نمونه های اولیه این خودرو در آذرماه برای انجام تست و دریافت استانداردها تولید خواهد شد و قطعا قیمت این محصول با توجه به اقتصادی بودن آن مناسب خواهد بود.» گفتنی است؛ در مراسم امضای این تفاهمنامه و با حضور وزیر صمت، آزمایشگاه ایمنی عابر پیاده مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا نیز افتتاح شد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244286/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B4%DB%B1%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87