روی خوش اروپا به لاکچری‌ ها

درنتیجه، برند باواریایی کمی بیش از ۵ درصد از سهم خود را از دست داده و به ۲۷.۷ درصد از این کلاس قناعت کرده است. این شرایط سبب شده است تنها سهم خرده‌ریزی را برای بقیه کلاس باقی بگذارد. آئودی A۸ به‌لطف فروش ۲۳ درصدی، بهتر از بقیه است. در مقابل، فروش پورشه پانامرا ۲۴ درصد کاهش یافته است.

در بین تولیدکنندگان، گروه فولکس‌واگن با سهم ۲۵ درصدی برای دومین سال متوالی بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در اروپاست. تنها ۲ سال پیش، تسلا ۳۱.۱ درصد از سهم بازار خودروهای برقی اروپا را در اختیار داشت؛ درحالی که گروه فولکس‌واگن هنوز ۱۴ درصد و PSA و FCA روی هم تنها ۱.۵ درصد سهم داشتند.

سگمنت خودروهای اسپرت بزرگ در سال ۲۰۲۲ با کاهش فروش ۵ درصدی به‌نحو واضحی از شرایط فعلی بازار پیروی کرده است. البته فروش پورشه ۹۱۱ تا ۲ درصد افزایش یافته و سهم خود را در این کلاس از ۶۰.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۶۵.۳ درصد افزایش داده است. یعنی این خودرو بیش از ۶ برابر نزدیک‌ترین رقیب خود جگوار F-Type می‌فروشد که به‌رغم فیس‌لیفت، ۱۳ درصد کاهش فروش داشته است. این سبب می‌شود F-Type از مرسدس AMG GT جلوتر باشد و با ۳۸ درصد کاهش درجایگاه سوم قرار گیرد.

وقتی به‌برندهای جداگانه نگاه می‌کنیم، تسلا کنترل رتبه‌بندی خودروهای برقی را با فروش ۷۰ درصدی به ۱۶۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه بازپس می‌گیرد که تنها حدود ۱۲۰۰ تحویل بیشتر از فولکس‌واگن است که ۴۲ درصد رشد داشته است.

شرایط مناسب برقی‌ها در بازار اروپا

درمجموع، خودروهای پلاگین سهم بازاری معادل ۱۹.۱ درصد از کل بازار خودرو اروپا را به‌خود اختصاص دادند که نسبت به ۱۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. نروژ با ۶۳.۷ درصد، هلند با ۱۹.۸ درصد، سوئد با ۱۹ درصد، اتریش با ۱۳.۶ درصد و آلمان با ۱۳.۵ درصد بیشترین نفوذ خودروهای برقی را در اروپا دارد.

اما مرسدس‌بنز نیز با EQS کامل، نام دوم را در این کلاس در اختیار گرفت. سدان برقی این برند با یک‌هزار دستگاه تحویل در سال اول حضور خود در رتبه ۶ قرار گرفت و ۳۷.۷ درصد از سهم این کلاس را به‌برند بنز اهدا کرد.

بخوانید:  جدول قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - 29 فروردین 1403

ب‌ام‌و درجایگاه سوم و چهارم قرار دارد و فروش سری ۷ تنها زمانی که نسل جدید در شرف عرضه است، ۲ درصد رشد داشته و سری ۸ نیز ۲۸ درصد کاهش داشته است.

سگمنت خودروهای اسپرت بزرگ با کاهش ۵ درصدی بازار کلی را دنبال می‌کند؛ درحالی که رده خودروهای اسپرت جمع‌وجور نیز با کاهش ۱۳ درصدی در تحویل، سهم خود را از دست داد. در میان خودروهای عملکردی، فراری از همان جایی که در سال ۲۰۲۱ متوقف شد، با سه خودرو ادامه می‌دهد. ۴ مدل برتر این برند ایتالیایی با سه برابر کردن فروش F۸ در نخستین سال تحویل کامل خود برای سهم ۳۰ درصدی از کلاس، جایگاه اول را به‌دست آورده است.

پورشه پانامرا ۱۸ درصد رشد کرد و در جایگاه چهارم ایستاد و بیش از دو برابر رقیب بعدی خود آئودی A۸ فروخت که ۲۱ درصد کاهش فروش داشت. بنتلی فلاینگ اسپور با ۳ درصد رشد در جایگاه هفتم قرار داشت؛ درحالی که نسل جدید رولزرویس گوست توانسته فروش خود را دو برابر کند تا این سال را به‌بهترین سال خود بعد از سال ۲۰۱۵ تبدیل کند. رولزرویس فانتوم ۱۱ درصد کاهش داشت و این درحالی بود که روند تولید بنتلی مولسان متوقف شد.

اروپایی‌ها کماکان اسپرت‌باز هستند

لامبورگینی هوراکان ۱۵ درصد نسبت به‌سال ۲۰۲۱ رشد داشته و با افت ۳۹ درصدی از آستون‌مارتین DB۱۱ جلوتر است.

جهش ۵۷ درصدی در تحویل به‌مک‌لارن سری ۷۰۰ اجازه می‌دهد تا لامبورگینی آونتادور و آستون‌مارتین DBS Superleggera را که هر دو با اختلاف دو رقمی شکست خورده‌اند، پشت سر بگذارد. فراری مونزا ۴۳ درصد، مک‌لارن GT ۳۶ درصد رشد داشته و از مک‌لارن سری ۵۰۰ و ۶۰۰ که تقریبا دو سوم افت فروش داشته، فروش بیشتری داشته است.

بخوانید:  غافلگیری فونیکس و فونیکس NEV برای بازدیدکنندگان از اتو اکسپو تهران

فروش خودروهای برقی در اروپا در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۶۳ درصدی به‌بیش از ۱.۲ میلیون رسید و همچنان به‌رکوردشکنی ادامه داد. این رقم ۳.۴ برابر بیشتر از تعداد خودروهای برقی در سال ۲۰۱۹ است.

با توجه به‌این‌که ب‌ام‌و i۷ جدید به‌زودی عرضه می‌شود و سایر برندها نیز روی سدان‌های برقی کار می‌کنند، نبرد این سگمنت در سال‌های آینده تشدید خواهد شد. در سال ۲۰۲۲، فروش خودروهای لیموزین و خودروهای کلاس بالا در اروپا ۱۰ درصد افزایش یافت که در کل بازار را که ۲درصد کاهش داشت، شکست داد. حتی در سه ماهه چهارم که کل بازار ۲۴ درصد کاهش یافت، فروش خودروهای کلاس بالا ۲ درصد افزایش یافت.

مدل‌های فوق لوکس این سگمنت مانند بنتلی فلاینگ اسپور (+۳۵ درصد)، رولز رویس گوست (+۳۳ درصد)، مازراتی کواتروپورته (+۱۷ درصد) و رولزرویس فانتوم (+۱۶۰ درصد) عملکرد بهتری دارند؛ اما همچنان درجایگاه‌های پایین‌تر از لحاظ فروش قرار دارند. لکسوس LS هرگز مانند آمریکای‌شمالی در اروپا نفوذ نکرد و حتی روند نزولی را تجربه می‌کند.

در سال ۲۰۲۲ تا ۴ درصد خودروهای اسپرت و عملکردی بیشتری به‌مشتریان در اروپا تحویل داده شد.

رنو با ۹۷ هزار دستگاه تحویل با ۷ درصد کاهش درجایگاه سوم قرار دارد. هیوندای و پژو پس از کیا، آئودی و اشکودا به‌دنبال آن هستند. ب‌ام‌و بالاتر از فیات، اوپل-واکسهال، مرسدس‌بنز، اسمارت، نیسان و مینی در جایگاه نهم قرار دارد.

نسخه رودستر GT به‌مرسدس‌بنز SL تغییر نام داد؛ زیرا نسل بعدی این مدل در سال ۲۰۲۲ وارد بازار شد. در جایگاه چهارم، فراری روما تازه‌وارد، جلوتر از آئودی R۸با ۱۱ درصد کاهش قرار گرفته است. آستون‌مارتین V۸/V۱۲ Vantage تا ۸۰ درصد افزایش فروش داشته و به R۸ نزدیک شده است.

درنتیجه، سهم آن‌ها از ۰.۲ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۰.۳ درصد از کل بازار خودرو اروپا افزایش یافت. در آن زمان مرسدس‌بنز با عرضه نسل جدید S-Class خود که ۷۷ درصد نسبت به‌سال گذشته رشد داشته، کنترل این کلاس را دوباره به‌دست گرفت. اما همچنان بسیار کمتر از میانگین فروش سالانه بیش از ۱۵ هزار دستگاه فروش بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ بود. خودروهای رتبه اول و دوم ۲۰۲۲، ب‌ام‌و سری ۸ و سری ۷ بودند که درمجموع ۳۴.۶ درصد از سگمنت را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ در اختیار داشتند.

بخوانید:  اولین گردهمایی خودرویی 1402؛ شیراز میزبان نمایشگاه بین المللی خودرو

بدین ترتیب بنتلی کانتیننتال پیشرو درسال گذشته با کاهش فروش ۱۷ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. فراری F۱۲ Superfast با افت ۱۶ درصدی، در جایگاه سوم ایستاده است؛ درست جلوتر از SF۹۰ Stradale.

مرسدس‌بنز اکنون با ۲۸ درصد کاهش فروش و از دست دادن بیش از ۱۰ درصد از سهم بازار، دو جایگاه نسبتا برتر را در انحصار دارد که با ورود سدان تمام‌الکتریکی EQS جبران شده است. این تازه‌وارد بلافاصله در جایگاه دوم بالاتر از تمام مدل‌های غیرمرسدس قرار می‌گیرد. این دو خواهر و برادر با هم ۴۷ درصد از سهم این کلاس را به‌مرسدس می‌بخشند که در مدت مشابه سال گذشته ۴۰.۷ درصد بود.

با بهبود ۴۲ درصدی به‌لطف اضافه شدن نسخه رودستر، لکسوس LC به‌جایگاه هفتم جلوتر از فراری پورتوفینو دست یافته است. نسل جدید کوروت در رتبه نهم، جلوتر از نیسان GT-R قرار دارد؛ درحالی که مازراتی MC-۲۰ جدید در رتبه ۱۱ قرار دارد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244454/%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%84%D8%A7%DA%A9%DA%86%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7

سگمنت لیموزین و سوپرلوکس‌ها تنها خودروهای سواری (غیر مرتفع) به‌حساب می‌آیند که فروش آنها در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ با یک درصد رشد مواجه شده و طی سه‌ماهه اخیر درسال جاری نیز رشد قابل توجهی داشته است. با این حال این سگمنت تنها ۰.۳ درصد از کل فروش خودروهای اروپایی را به‌خود اختصاص داده و همچنان سهم این کلاس در بخش فروش اندک است.

سهم بازار خودروهای برقی برای نخستین‌بار با ۱۰.۲ درصد، از ۶.۲ درصد در سال ۲۰۲۱، ۲.۳ درصد در سال ۲۰۱۹ و ۱.۳ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱۰ درصد رسید. تعداد پلاگین-هیبریدها نیز با رشد فروش ۶۸ درصدی به‌بیش از یک میلیون‌دستگاه رسید و رکوردها را شکست.