سایپا؛ از پیشرانه جدید تا خودروهای به‌روز

گرچه خداحافظی با پراید در سال ۹۹ کلید خورد، اما پوست‌اندازی سایپا در سال ۱۴۰۱ و با توقف تولید سه‌محصول تیبا، تیبا ۲ و ساینای معمولی کامل شد. بر این اساس، چهره امروز سایپا متفاوت با چهره این خودروساز در تمام دهه‌های گذشته است.

از میان محصولات جدید سایپا، خودروهای شاهین‌پلاس، کادیلا و سیَلک از موتور جدید ME۱۶ بهره خواهند برد. آریا نیز از موتور GDI میتسوبیشی بهره می‌برد. سهند و اطلس نیز به‌موتور M۱۵GSI مجهز خواهند بود.

یکی از انتقاداتی که در چندسال اخیر به خودروسازان داخلی وارد بود، اتکای بیش از حد آن‌ها به‌محصولات پرتیراژ قدیمی و تکراری و نبود اراده لازم برای تغییر این وضعیت بود؛ مساله‌ای که بارها گلایه‌های شدیدی را از تریبون‌های رسمی متوجه خودروسازان کرده و موجب نارضایتی مصرف‌کنندگان از وضعیت موجود شده بود. توسعه‌نیافتگی یا به‌عبارت صریح‌تر عقب‌ماندگی در صنعت‌خودرو چه در بحث قوای محرکه و چه در بحث طراحی محصول، سبب شد بسیاری کارشناسان علاوه‌بر سه محور آلایندگی، کیفیت و ایمنی، ضعف در بحث پیشرانه و همچنین طراحی را نیز به‌شمار انتقادات خود بیفزایند. درنهایت افزایش نارضایتی‌ها از وضعیت موجود سبب شد برخی خودروهای پرتیراژ داخلی از خط‌تولید خارج شوند. اما این موضوع در مقطعی اتفاق افتاد که شاید برخی از خودروسازان بزرگ مانند گروه خودروسازی سایپا انتظار آن را نداشتند.

«کادیلا» و «سهند» دو سدان پارس‌خودرو هستند که در نیمه دوم سال جاری به‌بازار می‌آیند. کادیلا همان ال ‌۹۰ ایرانی با نخستین موتور ۱۶ سوپاپ داخلی‌سازی‌شده در سایپاست که در مرحله سفارش قطعات و تایید استاندارد قرار دارد و علاوه‌بر تولید کاملا ایرانی، مذاکراتی برای تولید در روسیه نیز انجام شده است.

بخوانید:  رفع کـسری بازار خودرو باید مساله اول وزارت صمت باشد

این تحول حاصل یک اراده جمعی با مدیریت قوی در راستای یک تغییر بزرگ است که سال‌ها منتقدان و مشتریان صنعت‌خودرو به‌دنبال آن بودند. حال نیز با معرفی ۱۰ محصول جدید که عرضه ۸ مدل آن در یک سال پیش رو پیش‌بینی شده است، سایپا در تدارک سهم‌خواهی ۶۰ درصدی از بازار است. تولید ۸ محصول جدید در حوزه سواری درحالی توسط این گروه خودرویی دنبال می‌شود که سال ۱۴۰۱ به‌واسطه محدودیت‌های انرژی سالی سخت در بخش تولید بود. اما به‌رغم این محدودیت‌ها و با پشتوانه پیشرانه جدید ME۱۶ و دانش طراحی خودرو، در یک سال پیش رو شاهد آمدن محصولاتی همچون شاهین CVT، شاهین پلاس، کادیلا (ال ۹۰ ایرانی)، سهند، اطلس، آریا، پاژ و سیَلک به‌بازار خواهیم بود که تا سال آینده معادلات عرضه و تقاضا در بازار را نیز دستخوش تغییر خواهند کرد.

مروری بر محصولات جدید نارانجی‌پوشان

محصول بعدی گروه خودروسازی سایپا که آن هم در شرکت پارس‌خودرو به‌تولید خواهد رسید، سدان سهند بر پایه پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ و درواقع فیس‌لیفتی زیبا از خودرو موفق ساینا اس است.

اطلس نیز که بر پایه پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ عرضه خواهد شد، فیس‌لیفتی متفاوت از خودرو محبوب کوئیک است. آریا دیگر محصول سایپا، کراس‌اووری بر پایه پلت‌فرم SP (بن‌سازه شاهین) است که با پیشرانه ۲ لیتری GDI میتسوبیشی، داشبورد نرم باکیفیت و گارانتی ۵ ‌ساله عرضه خواهد شد. پاژ نیز محصول اقتصادی سایپاست که بر پایه پلت‌فرم رنو کوئید تولید خواهد شد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244486/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B2

پنج محصول ملی و جدید شاهین CVT، شاهین‌پلاس، اطلس، آریا و پاژ هم در ماه‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان امسال عرضه خواهند شد. شاهین اتوماتیک CVT خودرویی است که تولید آن کلید خورده و در نمایشگاه‌های متعدد خودرو به‌نمایش درآمده است و در سال جاری به‌فروش خواهد رسید. شاهین‌پلاس اما در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک خود به‌موتور ME۱۶ مجهز خواهد بود.

بخوانید:  طرح آزمایشی شارژ بیسیم خودروهای برقی در آمریکا

نکته جالب توجه در این خصوص، توجه به‌آمار تولید سایپا پس از خروج پراید از خط‌تولید آن بود که در پایان سال روند افزایشی را نشان می‌داد. سایپا درهمان سال تیبا و ساینا را به‌عنوان جایگزین‌های پراید در خط تولید قرار داد؛ اما مهم‌تر از جایگزینی محصول، جایگزینی رویکرد این خودروساز از پرایدمحوری به‌دانش‌محوری بود.

عبور از اتکا به محصولات پرتیراژ قدیمی و تکراری

پیشتازی گروه خودروسازی سایپا معرفی ۸ محصول بومی جدید برای سال جاری، نویدبخش چشم‌انداز خوبی برای صنعت و بازار خودرو کشور است. این چشم‌انداز روشن، نشأت‌گرفته از ریل‌گذاری متفاوتی است که تیم مدیریتی این خودروساز بزرگ در مدت بیش از یک سال گذشته انجام داده است.

پوست‌اندازی کامل سایپا در سال ۱۴۰۱

بدیهی است که وقتی یک محصول پرتیراژ از خط‌تولید خارج شود، باید برنامه‌های مدونی برای معرفی و جایگزینی محصول جدید وجود داشته باشد؛ اما به‌جز پراید که تاریخ عبور سایپا از این محصول قدیمی از قبل مشخص بود، در چند محصول پرتیراژ دیگر که جایگزین پراید محسوب می‌شدند، یعنی تیبا، تیبا ۲ و ساینای معمولی هرگز برنامه‌ای به‌منظور خروج سایر محصولات پیش‌بینی نشده بود و این اتفاق سبب شد شرایط برای نارنجی‌پوشان بیش از پیش بغرنج شود.