سرایت گرانی محصولات به قطعات خودروهای سنگین

در سال‌های اخیر در کنار تمام مشکلاتی که بازار خودروهای تجاری را درگیر کرد، بیشترین موضوع افت تقاضا در این بخش بوده است. گرچه انتظار می‌رفت با توجه به کمبود خودرو و فرسودگی مدل‌های موجود در ناوگان تجاری و نیاز بیش از حد به کامیون‌ها و کشنده‌های به‌روز، تقاضای بسیاری به سمت خودروسازان و بازار خودروهای وارداتی روانه شود، اما در پنج سال اخیر شاهد آن بودیم که تقاضا در این بخش رفته‌رفته به کمترین میزان خود طی چند دهه گذشته رسیده است. یکی از فعالان صنعت حمل‌ونقل کشور بر این باور است که علت اصلی کاهش تقاضا در بازار خودروهای سنگین باری، هزینه نگهداری، گرانی و کمبود قطعه و کمبود مدل‌های اصل و نسب‌دار در بازار است؛ موضوعی که شاید در نگاه نخست چندان مهم به نظر نرسد، اما با توجه به گران بودن خودروهای تجاری، برای خریداران و متقاضیان بسیار اساسی است.

وی گفت: «مشخص نیست این خودروها تولید نمی‌شوند یا شرکت‌ها در واردات آن‌ها شکست می‌خورند.»

وی گفت: «زمان فروش این خودروها، واردکنندگان مدعی می‌شوند که قطعات این خودروها را به‌راحتی تامین می‌کنند، اما این سوال مطرح است که از کجا این قطعات تامین می‌شوند؟ مگر واردکنندگان این خودروها کمپانی تولید قطعه دارند؟ زمانی که خریداران برای تعمیر این خودروها مراجعه می‌کنند، یک یا دو ماه باید در انتظار تهیه این قطعات از خارج کشور باشند که نمی‌توان این کار را خدمات پس از فروش نامید.»

وی ادامه داد: «به‌عنوان‌مثال به‌تازگی یکی از تولیدکنندگان کشور کامیونی را به بازار معرفی کرد که قرار بود با قیمت ۵میلیارد تومان به فروش برسد، اما خریداران بر این باورند هیچ تستی روی این خودروها انجام نشده است و شناخت کافی در مورد آن‌ها وجود ندارد، بنابراین انتظار نمی‌رود که سهم چندانی را از بازار حمل‌ونقل کشور به دست بیاورد.»

بخوانید:  فصل جدید خودروهای لوکس برقی با سری EXLANTIX برند اکسید

وی تصریح کرد: «در برخی مواقع هم تعدادی از این خودروها را وارد کرده و روی همان سود دریافت می‌کنند و به دنبال واردات مدل‌های جدیدتر می‌روند. همین موضوع باعث می‌شود متقاضیان این خودروها، تمایل چندانی به خرید این مدل‌ها نداشته باشند. چراکه نگران خدمات پس از فروش و تامین قطعه این خودروها هستند.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244531/%D8%B3%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86

وی با اشاره به تسری این وضعیت به بازار قطعات خودروهای تجاری هم افزود: «تا چند وقت دیگر با مشکل گرانی و کمبود قطعات هم مواجه خواهیم شد.»

یکی از فعالان صنعت حمل‌ونقل در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» عامل اصلی کاهش تقاضا در سگمنت کامیون و کشنده را به‌رغم نیاز شدید به این خودروها افزایش شدید قیمت‌ها در بازار دانست و گفت: «در سال‌های اخیر با افزایش نرخ ارز شاهد آن بودیم که قیمت‌ خودروهای سنگین باری در کشور به‌شدت افزایش یافته است.»

نبود خدمات پس از فروش؛ عامل کاهش تقاضا در بازار

وی اظهار کرد: «برای مثال یکی از تعمیرکارانی که تخصص تعمیر کامیون‌های داف را دارد، درحال‌حاضر قطعات مورد نیاز این خودروها را از کردستان عراق تامین می‌کند.»

وی بیان کرد: «اکثرا این اتفاق در خودروسازان تازه‌کار و کوچک می‌افتد و ممکن است در مسیر شماره‌گذاری این خودروها متوقف شوند.»

وی درخصوص قیمت قطعات بیان کرد: «داف‌های مستعمل در حال حاضر بابت هر آینه باید ۱۶میلیون تومان هزینه کنند.»

وی بیان کرد: «بسیاری از خودروهای سنگین درحال‌حاضر امکان تعمیرات روی قطعات اصلی مانند گیربکس و موتور را هم ندارند. چراکه این قطعات بسیار گران هستند. این مشکل در خودروهای وارداتی بیش از سایر خودروها دیده می‌شود.»

بخوانید:  طرح فروش فوق العاده پژو پارس معمولی و ELX

این فعال صنعت حمل‌ونقل کشور در ادامه عنوان کرد: «مشکل دیگر این است که کامیون‌هایی که به نام خودروهای روز وارد کشور می‌شوند، اکثرا از شرکت‌های جدیدی هستند که به گفته بسیاری از رانندگان باسابقه‌ کشور، اصل و نسبی ندارند. بنابراین مشتریان زیادی را هم به خود اختصاص نمی‌دهند.»

این فعال صنعت حمل‌ونقل کشور در ادامه بیان کرد: «مشکل خودروهای تجاری سنگین به همین موارد خلاصه نمی‌شود؛ گاهی برخی مالکان برای تعمیر خودرو مراجعه کرده و با مشکلاتی مواجه می‌شوند که هزینه‌ای بیش‌از تعمیر یک موتور بر آن‌ها تحمیل می‌کند.»

وی افزود: «این مشکل خودروهای قدیمی است که نمی‌توان روی قطعات آن‌ها حساب کرد. این در حالی است که قطعات آن‌ها در بازار پیدا نمی‌شود.»

هزینه نگهداری پایین و قطعات در دسترس

وی ادامه داد: «مشکل تامین قطعه هم‌اکنون در محصولات چینی در مقایسه با سایر مدل‌های موجود در بازار کمتر است. این خودروها در کنار راحتی در تامین قطعه، هزینه نگهداری پایین‌تری هم دارند.»

وی ادامه داد: «هزینه‌ این خودروها بسیار بالاست و قطعات آن‌ها هم به سختی در بازار پیدا می‌شود. بسیاری از مالکان این خودروها در صورت نیاز به قطعه مجبور هستند قطعات را به این خودروها بخورانند.»

۱۶میلیون تومان؛ هزینه یک آینه «داف»

وی اظهار کرد: «بازار حمل‌ونقل به گونه‌ای است که رانندگان بدون داشتن سابقه حاضر به خرید خودروها نمی‌شوند. آن‌هم در شرایطی که هزینه‌ خرید این خودروها بسیار بالاست و نوعی سرمایه‌گذاری برای خریداران محسوب می‌شود.»

این کارشناس بازار خودروهای تجاری در ادامه اظهار کرد: «در نمایشگاه‌های خودرویی محصولات بسیاری رونمایی می‌شود که حتی بعد از گذشت یک سال هم به بازار نمی‌آیند.»

بخوانید:  آمریکایی‌ها کدام وانت‌های دوکابین را در سال ۲۰۲۴ سوار می‌شوند؟

مسیر دشوار کامیون‌های جدید در سهم‌خواهی از بازار