سهم‌خواهی «سینوپک» در پروژه «LNG» قطر

در پی این سرمایه‌گذاری، نخستین‌بار است که چین مستقیما از یک تاسیسات ال‌ان‌جی در قطر که یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهان است، حمایت می‌کند. البته در بحبوحه تشدید رقابت جهانی برای گاز به خصوص میان اروپا و آسیا، این جدیدترین توافق در میان قراردادهای تامین گاز به مدت چنددهه، به شمار می‌رود.

ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین خریدار ال‌ان‌جی در جهان است. نوامبر گذشته شرکت دولتی سینوپک یک قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری برای خرید چهار میلیون تن ال‌ان‌جی در سال امضا کرد.

در مراسم امضای این قرارداد در دوحه، سینوپک که با نام شرکت «نفت و شیمیایی چین» شناخته می‌شود، توافق کرد پنج‌درصد سهم در واحدی با ظرفیت فرآوری 8میلیون تن در سال در پروژه گاز طبیعی مایع «نورث‌فیلد ایست» قطر خریداری کند.

سعد الکعبی، مدیرعامل شرکت «قطر انرژی» اظهار کرد: «این شرکت، شرکای استراتژیک بلندمدت ازسوی چین را در اولویت قرار می‌دهد.» براساس گزارش بلومبرگ، شرکت‌های کونوکو فیلیپس، توتال انرژی، اکسون‌موبیل و اِنی هم در پروژه «نورث‌فیلد ایست» که ظرفیت صادرات ال‌ان‌جی قطر را از ۷۷ میلیون تن، به ۱۱۰ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244508/%D8%B3%D9%87%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%88%D9%BE%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-LNG-%D9%82%D8%B7%D8%B1

سینوپک ۲۵درصد سهام در تاسیسات صادرات ال‌ان‌جی پسیفیک در جزیره کرتیس استرالیا دارد. چند کشور اروپایی درپی حمله نظامی روسیه به اوکراین و مختل شدن جریان گاز به این قاره در سال گذشته، تلاش کردند قراردادهای ال‌ان‌جی بیشتری با قطر امضا کنند. با این حال، عدم تمایل آنها برای امضای قراردادهای بلندمدت و موافقت با شروط مقصد ثابت، مانع اصلی مذاکرات با این کشور خاورمیانه‌ای شده است.

بخوانید:  جدول قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - 2 اردیبهشت 1403

مدت این قرارداد ۲۷سال خواهد بود و بزرگ‌ترین توافق خرید ال‌ان‌جی بلندمدت چین تا امروز محسوب می‌شود. رئیس هیات‌مدیره سینوپک گفت: «امیدواریم سینوپک به همکاری برای کاوش فرصت‌های همکاری جدید در زمینه ال‌ان‌جی با شرکت «قطر انرژی» ادامه دهد.»

قطر دومین تامین‌کننده بزرگ گاز چین پس از استرالیاست. سینوپک به جای توانمندی‌های بالادستی، بیشتر برای فعالیت‌های پالایش نفت خود شناخته می‌شود زیرا این شرکت معمولا فعالیت‌های حفاری را به شرکت‌های خواهر خود شامل شرکت ملی نفت چین و شرکت ملی نفت فراساحلی چین واگذار می‌کند.

این پروژه در دست ساخت است و انتظار می‌رود صادرات گاز آن، در سال ۲۰۲۶ آغاز شود. ما یونگ‌شن، رئیس هیات‌مدیره سینوپک در این مراسم گفت: «همکاری با شرکت «قطر انرژی» به بهینه شدن ساختار مصرف انرژی چین و بهبود امنیت، ثبات و قابلیت اطمینان تامین انرژی پاک، کمک خواهد کرد.»