سیستم ترمزگیری هیدرولیک مبتنی بر بازدارندگی الکترونیکی «EBD» چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،سیستم ترمزگیری هیدرولیک مبتنی بر بازدارندگی الکترونیکی (Electronic Brakeforce Distribution) یا به‌اختصار «EBD» یک سیستم کنترل ترمز است که به‌وسایل نقلیه کمک می‌کند درشرایط مختلف رانندگی، ترمزگیری بهینه داشته باشند. این سیستم با استفاده از حسگرهای الکترونیکی و کامپیوتر، فشار ترمز را بین چرخ‌های جلو و عقب متعادل می‌کند و درنتیجه، عملکرد ترمزگیری بهینه شده و خودرو درشرایط خطرناک مناسب عمل می‌کند.
با استفاده از سیستم «EBD» علاوه‌بر افزایش احساس امنیت در رانندگی، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات قطعات کاهش می‌یابد. سیستم ترمزگیری هیدرولیک مبتنی بر بازدارندگی الکترونیکی (Electronic Stability Control) در بسیاری از خودروهای جدید استفاده می‌شود؛ از جمله خودروهای سواری، ون‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها. این سیستم با استفاده از سنسورهای مختلفی مانند سنسور چرخش، سنسور زاویه فرمان و سایر سنسورهای موجود در خودرو، به‌تشخیص و پیشگیری از، از دست دادن کنترل خودرو در شرایط خطرناک کمک می‌کند. با استفاده از این سیستم، ترمزگیری خودرو به‌صورت الکترونیکی کنترل شده و درصورت نیاز، ترمز روی چرخ‌های مناسب فعال می‌شود تا خودرو به‌حالت پایدار بازگردد. هدف اصلی استفاده از این سیستم، کاهش حوادث جاده‌ای و بهبود امنیت رانندگان و سایر عابران جاده است.
این سیستم با تحلیل داده‌های حرکتی خودرو و تشخیص نوسانات آن، به‌صورت خودکار و بدون نیاز به‌دخالت راننده، اقدام به‌کنترل خودرو می‌کند. همچنین این سیستم با اطلاع‌رسانی به‌راننده درمورد شرایط جاده و خطرات موجود، به‌افزایش آگاهی راننده و کاهش خطرات جاده‌ای کمک می‌کند. درنتیجه، استفاده از این سیستم سبب کاهش هزینه‌های حوادث جاده‌ای و افزایش امنیت جاده‌ای می‌شود.
این سیستم به‌عنوان یک فناوری پیشرفته و هوشمند، درحال تبدیل شدن به‌یک استاندارد برای خودروهای جدید است. با این حال، بسیاری از خودروهای قدیمی هنوز این سیستم را ندارند و برخی دیگر نسخه‌های قدیمی‌تر آن را دارند که ممکن است عملکرد ضعیف‌تری داشته باشند. برای این‌که این سیستم به‌صورت کامل عمل کند، لازم است تمام سنسورها و قطعات الکترونیک آن درحالت عادی و سالم باشند. همچنین راننده نباید به‌خودرو وابستگی زیادی داشته باشد و همواره باید درحالت آمادگی باشد تا در صورت نقص چیدمان خودرو، به‌صورت دستی کنترل خودرو را به‌دست بگیرد.
این سیستم به‌صورت خودکار و بدون نیاز به‌دخالت راننده، عملکرد خودرو را کنترل می‌کند و درصورت از دست دادن کنترل خودرو توسط راننده، سبب جلوگیری از وقوع حادثه می‌شود. همچنین با استفاده از این سیستم، مصرف سوخت خودرو نیز کاهش می‌یابد؛ زیرا ترمزگیری الکترونیکی سبب کاهش سرعت خودرو در شرایط خطرناک می‌شود. درنتیجه، استفاده از این سیستم به‌علاوه افزایش امنیت جاده، منجر به‌صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت و هزینه‌های نگهداری خودرو نیز می‌شود.
به‌علاوه، این سیستم می‌تواند بهبود کارایی خودرو درشرایط مختلف را نیز به همراه داشته باشد. برای مثال در شرایط آب و هوایی نامساعد، این سیستم می‌تواند کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشد و از، از دست دادن کنترل خودرو جلوگیری کند. در نهایت، استفاده از این سیستم به‌عنوان یک فناوری پویا و پاسخگو به‌نحو چشمگیری در جامعه راننده‌ها و درکل صنعت‌خودرو پذیرفته شده است.

بخوانید:  قانون شکنی مونتاژکاران خودرو در ماجرای قیمت گذاری؟

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244404/%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%A8%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C-EBDمنبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244404/%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B2%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%A8%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C-EBD