عوامل تاثیرگذار در کاهش قیمت خودرو چیست؟

برهمین اساس در فروردین‌ماه «دنا پلاس» در بازار ۷۹۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد و رشد ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کرد و «دنا پلاس توربو اتومات» هم با رشد ۶۳ میلیون‌تومانی در بازار، یک‌میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خورد و وارد باشگاه یک میلیاردی‌ها شد. علاوه‌بر این «۲۰۷ پانوراما اتومات» هم در بازار یک‌میلیارد و ۱۶۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد. البته تا اواسط اردیبهشت‌ماه روند صعودی قیمت خودرو ادامه داشت و همین مساله سیاست‌گزار خودرویی را به‌فکر انداخت تا با اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و جلوگیری از درج قیمت در پلت‌فرم‌های انتشاردهنده آگهی، به‌نوعی مانع از افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو شود.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم؛ جایی که رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

روز گذشته همچنان به‌دلیل نبود مشتری و رکود شدید حاکم بر بازار، شاهد ریزش قیمت برخی از انواع خودرو به‌شکل جزئی بودیم. درهمین راستا خودروهای داخلی افت بهای تا ۱۱ میلیون‌تومان و چینی‌ها ریزش بهایی تا ۳۰ میلیون‌تومان را در بازار آزاد تجربه کردند. از طرفی خودروهای خارجی از ثبات‌ چشمگیری برخوردار بودند. جایی که در گروه خودروهای پریمیوم، تنها سه مدل خودرو با نوسان قیمت همراه شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۱۰ تا ۳۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۱۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون‌تومان‌ و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

بخوانید:  ایالات‌متحده ۱۰ تا ۲۰ سال از آسیا در طراحی و تولید باتری عقب است!

کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها با ثبات‌ترین برندها در بازار آزاد

با این اقدامات، مدتی است قیمت انواع خودرو در بازار در سراشیبی قرار دارد. اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که بلاتکلیفی قیمت محصولات مونتاژی، قوت گرفتن ورود کارکرده‌ها و همچنین دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه، از جمله دلایل افت قیمت همراه با رکود معاملات به‌شمار می‌روند. کارشناسان معتقدند اجرای مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو نیز یکی از دلایل افت قیمت‌ها در بازار خودرو است. درواقع با توجه به‌اختلاف قیمت خودروها از بازار تا کارخانه، افراد ترجیح می‌دهند خودرو مورد نیاز خود را از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو خریداری کنند.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افت بهای ۱۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ (چهارکلید) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244705/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۸۸۴ میلیون‌تومان، کوییک R (سفید-مشکی) (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۳۵۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۹ میلیون‌تومان و دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۳ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

خودروهای کره‌ای و ژاپنی در روز گذشته همچنان با ثبات‌ترین محصولات در بازار آزاد بودند و اغلب خودروهای خارجی بدون تغییر قیمت در بازار آزاد به‌کار خود ادامه دادند.

بررسی قیمت برخی مدل‌های داخلی در بازار خودرو طی دو ماه گذشته از افت بهای بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی آن‌ها خبر می‌دهد. سال گذشته قیمت خودرو با تنش‌های بسیاری همراه بود و کمتر خریداری می‌توانست از کارخانه یا بازار، خودرو مورد نیاز خود را خریداری کند. از یک طرف خودروساز بر طبل افزایش قیمت‌ها می‌کوبید و از طرف دیگر وزارت صمت از برنامه‌های خود برای مدیریت قیمت‌ها در بازار سخن می‌گفت. بلاتکلیفی بازار درنهایت سبب شد طرح فروش خودرو توسط سامانه یکپارچه در اسفندماه ۱۴۰۱ اجرایی شود و به‌نوعی بخشی از تقاضای بازار متوجه خرید خودرو از این سامانه شد. اما با آغاز سال نو پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها در بازار درست از آب در نیامد و حتی با اعلام قیمت‌های جدید انواع خودروهای داخلی توسط دولت، جرقه جدیدتری برای رشد قیمت‌ها در بازار خودرو زده شد.

بخوانید:  شبکه شارژ و قطعه‌ سازان الکترونیک رده یک؛ دو پیش‌ نیاز تولید خودروهای برقی