قالب بندی بتن و زمان استاندارد و مجاز باز کردن قالب برداری بتن

به این صورت که ابتدا قالبی از جنس پلاستیک، فلز، تخته سه لایی و یا ترکیبی از چوب و پلاستیک ساخته شده و از بعد از چینش، آرماتور‌بندی و بتن ‌ریزی تکمیل می‌شود. در نتیجه بعد از سفت شدن بتن، قالب جدا ‌شده و می توان از آن مجدد استفاده کرد. از این نوع قالب بندی در ساخت انواع سازه ها همچون انواع پل و کف سازی استفاده می شود. کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران، اولین و تنها مجموعه فنی و مهندسی با محوریت بتن در سطح کشور می باشد که توانسته با ارائه خدمات متنوع و تخصصی گامی نو و البته کارآمد در عرصه صنعت بتن کشور بردارد.

امروزه قالب‌ های چوبی در جاهایی که هزینه‌ های نیروی کار پایین است و به قالب ‌های بسیار انعطاف‌پذیر نیاز می باشد، استفاده می‌ شوند. آرماتورهای ممان منفی با خم ۹۰ درجه جهت جلوگیری از ترک و تحمل لنگر منفی تکیه‌گاه استفاده می‌شوند. پس از تکمیل آرماتوربندی، زیر آرماتورهای تحتانی اسپیسرهای بتنی یا پلاستیکی قرار می‌دهند.

نظر

حذف این بتن به لحاظ اقتصادی از یک طرف و به لحاظ سبک سازی سازه و کاهش جذب انرژی لرزه ای نیز بسیار اهمیت دارد. از انواع دیگر سقف می توان به سقف دال با پشت بند، تیردال، گرین وافر، روفیکس، پیش تنیده و غیره نام برد که با توجه به نوع مصالح بکار رفته و روش آرماتوربندی سقف از یکدیگر متمایز می گردند. قالب پلاستیکی بتن محصولی از شرکت عمارت کبیر بهترین جایگزین پلای وود و قالب فلزی برای استفاده در فونداسیون و سقف اسکلت بتنی و همچنین سقف کامپوزی… البته ازنظر صرفه اقتصادی و نیز دوام کالا قالب‌های فلزی و چوبی بیشترین کیفیت را دارند و نسبت‌به نمونه‌های دیگر مقاومتی چند برابری دارند.

بخوانید:  قیمت ام وی ام, خودرو صفر وکارکرده به روز در خرید و فروش کاراپ | bedrive

این موضوع باعث تولید صفحات بتنی استاندارد برای تحکیم ساختمان‌های چند طبقه شد. شهر تاشکند در کشور ازبکستان، نمونه‌ای از شهرهای ساخته شده در زمان شوروی سابق محسوب می‌شود که پیکربندی‌ها و روش‌های مختلف به کارگیری این صفحات بتنی استاندارد در آن قابل مشاهده است. گسترش استفاده از بتن در ساخت و سازهای مختلف به عنوان یکی از پیشرفت‌های مهم قرن بیستم میلادی به حساب می‌آید. با گذشت زمان، طراحان و معماران روش‌های مختلفی را برای بررسی قابلیت شکل‌پذیری بتن در قالب‌هایی با شکل‌های متفاوت توسعه دادند.

برای اجرای قالب‌بندی ستون نیز در مرحله اول نیاز به شرکت قالب بتن آرماتور وجود دارد. پس از آرماتوربندی برای هدایت قالب بتن ستون از میلگردهایی به نام رامکا استفاده می‌شود. این نوع میلگردها وظیفه دارند که قالب بتن ریزی ستون را در یک راستا نگه داشته و از کج شدن ستون‌ها جلوگیری کنند.

قالب بتن ریزی دیوار معمولا از موادی ساخته می‌شود که علاوه بر داشتن استحکام زیاد برای تحمل فشارها و تنش‌ها، در برابر تغییرات دمایی نیز مقاوم هستند. به همین دلیل است که این نوع قالب‌ها تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار نگرفته و تغییر شکل نمی‌دهند. در کنار این‌ها شیوه اجرای قالب‌های بتن سقف بر روی میزان مصالح مصرفی نیز تاثیرگذار هستند. به همین دلیل است که با مدرن‌تر شدن این شیوه‌های اجرایی، سقف‌ها نیز سبک‌تر شده و مصالح کمتری در آن‌ها به کار رفته است. برای مثال سقف‌های قدیمی مانند سقف تیرچه‌بلوک، مصالح بیشتری نسبت به سقف‌های جدیدتر مانند دال بتنی یا کامپوزیت نیاز دارد.

  • موادی که قالب را می‌سازن نباید با بتنی که داخل آن ریخته می‌شود، ناسازگار باشد و با آن واکنش دهد.
  • درصورتي كه قطعه و يا سازه از اهميت خاصيبرخوردار باشد، مي‌توان با تهيه نمونه‌هايآگاهي و شكستن آنها در زمان مورد نظر، مقاومت فشاري بتن داخل قالب را به صورت تقريبي به دست آورد.
  • در مورد قالبهای فلزی باید به تغییرات دما و اختلاف زیاد دما در سطح داخلی قالب و بتن ریخته شده توجه داشت.
  • این نوع از قالب‌ها را نیز می‌توانیم در دسته قالب‌های مدولار قرار دهیم.
  • وزن قالب های صد در پنجاهی به صورت معمولی ۱۹.۶ کیلوگرم ولی سوراخ دار ها که در جدول بالا با حرف p مشخص شده است ۲۰ کیلوگرم می باشد .
بخوانید:  سری مختلف plc S7 آموزش0تا100سری مختلفplc S7دوره های آموزش تخصصی پی ال سی
بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینه سازه صرف ساخت قالب ها می شود؛ بنابراین طراحی قالب های موقت، صرفه اقتصادی دارد زیرا مجدد قابل استفاده هستند. نوعی دیگر از آن ها جدایی ناپذیرند و به قالب های ثابت معروف می باشند. در مرحله آخر آرماتورهای حرارتی جهت کنترل ترک‌های ناشی از تنش‌های حرارتی و جمع شدگی به قطر ۸ میلی‌متر و فواصل حدود ۲۰ سانتی‌متر در دو جهت عمود بر هم روی سقف قرار داده می‌شوند. در زمان آرماتوربندی، برای جلوگیری از روغنی شدن آرماتورها به وسیله چوب‌های چهارتراش بین آرماتورها و قالب کف فاصله ایجاد می‌کنند چرا که قالب کف روغن کاری شده است. دسته خاموت‌ها از آرماتورهای طولی رد شده و پس از بستن آرماتورهای طولی به آرماتورهای انتظار ستون، خاموت‌ها در فواصل تعیین شده قرار می‌گیرند.

آشنایی با انواع آسانسور

موقعیت قرارگیری و دیگر ویژگی‌های دیوار، نظرات و شرایط کارفرما و ماده به‌کاررفته در ساخت بتن، تاثیر زیادی در انتخاب نوع قالب و جنس آن دارد. جهت ساخت يك سازه بتن مسلح، بايد بتن تازه در قالب بتن فلزی یا انواع دیگر قالب بتن ریخته شود، تا بعد از پر كردن تمام حجم قالب ها و گیرش بتن به شكل لازم درآيد. استفاده از قالب‌های چوبی برای ساخت ستون‌های بتنیبه منظور تراز کردن و ایجاد شکل مور نظر برای قالب‌های چوبی از دستگاه‌های ترازیابی مخصوص استفاده می‌شود.

قالب بندی بتن و زمان استاندارد و مجاز باز کردن قالب برداری بتن