نتیجه استفاده از چهار فصل‌ ها در موتوراسپرت

همچنین تایرهای خیابانی برخلاف تایرهای مخصوص دریفت، شامل نقشه پهن و عملکرد بدون هزینه و چرخش خارجی نیستند و حرکت در سرعت بالا و چرخش پویا می‌تواند مشکلاتی برای ساختار تایر ایجاد کند. یک اقدام برای کاهش اثرات منفی این رویداد خانگی، استفاده از تایرهایی است که به طور خاص برای مسابقات دریفت طراحی شده‌اند. این تایرهای خطرناک می‌توانند به طور عمده از اشیاء دورانداخته به شکل چرخشی حمل شوند و سرانجام باعث صدمه وارد شود.

تایر خیابانی چهارفصل یا همان تایرهایی که برای استفاده در تمام فصول سال ساخته شده‌اند، در مسابقات اتومبیلرانی اسلالوم از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. این نوع تایرها به‌علت قابلیت استفاده در شرایط مختلف آب‌وهوایی و همچنین دارا بودن عمر طولانی، توسط رانندگان بسیاری انتخاب می‌شوند. اما بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند استفاده بیش‌از حد از تایر خیابانی چهارفصل در مسابقات اتومبیلرانی اسلالوم می‌تواند منجر به شکست تیم‌ها و آسیب‌های جدی به خودروها شود.

مسابقات حرکات نمایشی یا دریفت

در مسابقات رالی، طول مسابقات و همچنین مسیر پر پیچ و خم خارج جاده از اصلی‌ترین خصوصیات این نوع مسابقات هستند. در این مسابقات، پوشش جاده شامل انواع مختلف سطوح و شرایط پویشی است.

یکی از مشکلات عمده استفاده از تایر خیابانی چهارفصل در مسابقات اتومبیلرانی اسلالوم، کمبود بیش‌از حد آب در اثر باران یا ورود به برف است. این تایرها برای رانندگی در انواع آب‌وهوا ساخته شده‌اند، اما وقتی شرایط بسیار سخت و خطرناک مثل باران بسیار شدید یا برف سنگین باشد، عملکرد تایرها به شدت کاهش می‌یابد و می‌تواند باعث گیر کردن خودرو شود. در طول مسابقات از نظر فنی، برخی مسائل در اثر استفاده از تایر خیابانی چهارفصل خودروها دیده می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، تایرهایی با الگوی سطح طراحی‌شده برای این نوع شرایط خیابانی و آب‌وهوایی، با اینکه نسبت‌به تایر خیابانی چها فصل، کمی گران‌تر هستند اما می‌توانند به صرفه‌جویی در هزینه تعمیرات، سوخت و حفاظت از خودرو کمک کنند. در هر صورت، کمترین میزان استفاده از تایر خیابانی چهارفصل در مسابقات اتومبیلرانی، حذف یا کاهش احتمال ایجاد مشکلات ناشی از این نوع تایرها را به همراه دارد.

بخوانید:  رشد تولید سایپا در مردادماه با وجود خروج سه خودرو پر تیراژ از خطوط تولید

به‌علاوه، این تایرها معمولا بسیار گران هستند و اجازه می‌دهند بازیکنان به شکلی موفق در مسابقات دریفت شرکت کنند تا نوعی بهتر از استفاده از تایرهای خیابانی چهارفصل داشته باشند. در کل، استفاده از تایرهای خیابانی چهارفصل در مسابقات دریفت لزوما موجب آسیب زمین مسابقه نمی‌شوند، اما استفاده از تایرهای مخصوص دریفت خودروها، می‌تواند به کاهش اثرات منفی این ورزش هیجانی برای محیط‌زیست کمک کند.

به همین دلیل، استفاده از تایر خیابانی در این مسابقات، شاید به میزان کافی موثر نباشد. هرچند استفاده از تایر خیابانی در بسیاری از مسابقات موتوراسپرت با موفقیت تست شده است، اما در بعضی مسابقات و شرایط خاص باید از آنها درکنار تایرهای مخصوص مسیر استفاده کرد. اما با این همه، به‌طور کلی می‌توان گفت تایر خیابانی همچنان به‌عنوان یک ابزار موثر در مسابقات موتوراسپرت مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر زیادی بر عملکرد خودرو و موتور دارد. در ادامه، سوءتاثیر استفاده از تایر خیابانی چهار فصل را در انواع مختلف مسابقات اتومبیلرانی موتوراسپرت بررسی کنیم.

بنابراین باتوجه به شرایط مختلف مسابقات اتومبیلرانی موتوراسپرت، استفاده از تایر خیابانی چهارفصل در برخی مسابقات به‌عنوان یک گزینه مناسب پذیرفته شده است. با این حال، به علت نداشتن ویژگی‌های خاص مانند عملکرد و خصوصیات مناسب برای هر مسابقه، استفاده از تایرهای ویژه برای این نوع مسابقات اتومبیلرانی موتوراسپرت توصیه نمی‌شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244477/%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AA

مسابقات اسپرینت یا سرعت

با توجه به پیشرفت تکنولوژی تولید تایرهای خودرو، تایرهای چهارفصل به‌عنوان یکی از نوآوری‌های مهم در حوزه تولید خودرو به‌شمار می‌روند. تایرهای چهارفصل به‌دلیل اینکه در تمام سال کاربرد دارند، برای کاربران این نوع تایرها صرفه‌جویی در زمان و هزینه را امکان‌پذیر می‌کند.

استفاده از تایر خیابانی چهارفصل در مسابقات درگ نسبت‌به سایر تایرها نیز غیرعادلانه است. در واقع، این تایرها نسبت‌به تایرهای ورزشی و خودرویی نسبتا سبک‌تر و بدون روکش‌های نوین هستند که قابلیت چسبندگی بسیار بیشتری دارند. در نتیجه، بهتر است رانندگان حرفه‌ای در مسابقات درگ از تایرهای ورزشی و خودرویی برای رقابت استفاده کنند، زیرا این تایرها دارای قابلیت‌هایی مانند حرکات خوبی روی سطوح خشک و خیس، چسبندگی مناسب، پایداری و مانوربازی هستند و توانایی جذب قدرت موتور و سرعت را دارند. به کاربران هم چنین توصیه می‌شود در خودرو خود از تایرهای خاص و مناسب برای محیط هر زمان استفاده کنند و در صورت نیاز تایرهای دیگری بخرند.

بخوانید:  پارس در صدر انتخاب متقاضیان طرح یکپارچه خودرو

از دیگر مشکلاتی که استفاده از تایر خیابانی چهار فصل در مسابقات درگ ایجاد می‌کند، این است که این تایرها قابلیت گرانش نکردن داده‌های حرکت و دارای چسبندگی پایینی هستند. باتوجه به سرعت بالایی که خودروها در مسابقات درگ کسب می‌کنند، هنگام تغییر وضعیت خودرو و دوران، تایر خیابانی چهارفصل ممکن است از تماس با زمین خارج شود و در نتیجه باعث از دست دادن کنترل خودرو شود.

در حالی که بسیاری از رانندگان شهری به دنبال خرید تایر خیابانی چهارفصل هستند، برخی اتومبیلرانان حرفه‌ای معتقدند استفاده از این نوع تایر در مسابقات درگ، خطرناک و غیرعادلانه است.

مسابقات رانندگی رالی

مسابقات اسلالوم

در نتیجه، استفاده از تایر خیابانی چهار فصل به دلیل نداشتن برخی ویژگی‌ها مانند پیچیدگی و طراحی ویژه برای سطوح خاص، بسیار بیشتر خطراتی ازجمله شکستگی تایر، از دست دادن تعادل و کنترل خودرو را فراهم می‌کند. در دسته‌بندی مسابقات رانندگی رالی، استفاده از تایرهای ویژه با خصوصیات و عملکرد مناسب (مانند تایرهای گلی که برای جمع‌آوری کمتر خاک در جاده ساخته شده‌اند) نیاز است.

در مسابقات اسپرینت، معمولا مسیر کوتاه‌تر بوده و زمان کمتری صرف می‌شود، در نتیجه، استفاده از تایر خیابانی چهارفصل به دلیل کنترل بیشتر خودرو، پذیرفتنی است. با این حال، برای مراحل بلند مسابقات اسپرینت، استفاده از تایرهای ویژه با خصوصیاتی مانند مقاومت بالا در برابر گرما و رطوبت، دور زدن و پیچیدگی های رانندگی بالا اهمیت دارد.

دریفت یکی از مسابقات هیجان‌انگیز است که در آن راننده با سرعت بالا خودر را در اطراف یک مسیر زاویه‌دار می‌راند و این کار به زیبایی و هیجان مسابقه کمک می‌کند.

با این حال، همان‌طور که گفته شد؛ دریفت یکی از ورزش‌هایی است که بر تایر و زمین سنگین تاثیر می‌گذارد و در بلندمدت، این موارد با چالش‌های زیست‌محیطی مواجه می‌شوند. استفاده از تایر خیابانی چهارفصل در مسابقات دریفت مشکلاتی را برای زمین مسابقه ایجاد می‌کند، زیرا این تایرها به‌خصوص برای استفاده در شرایط خشک طراحی شده‌اند و معمولا روی سطوح خشک و کم‌رطوبت کارآیی خوبی دارند. در حالی که در شرایط مسابقات دریفت زمین معمولا مرطوب و چرب است و تایرهای چهارفصل در این شرایط عملکرد بهتری نخواهند داشت.

بخوانید:  نگاهی به محصولات آینده تویوتا، هوندا و کیاموتورز

تایر خیابانی چهارفصل (تایری که برای استفاده در هر شرایط آب و هوایی طراحی شده است) شاید در خودروهای عادی مفید باشد، اما در مسابقات درگ کاملا ناسازگار است.

با این وجود، استفاده از تایر خیابانی چهار فصل در مسابقات موتوراسپرت، به‌رغم مزایای آن، ممکن است سبب ایجاد مشکلات و خطرات جدی برای رانندگان و روند مسابقات شود. ازجمله معایب استفاده از تایر خیابانی در مسابقات موتوراسپرت، چسبندگی و استحکام کمتر آن در شرایط خاص و مسابقات با مسیر عمودی است. به عنوان مثال، در موتوکراس، پایداری تایر لازم برای حفظ سرعت در مسیرهای ناهموار، نمی‌تواند توسط تایر خیابانی فراهم شود.

باتوجه به فشار بیشتری که مسابقه روی تایرها ایجاد می‌کند، استفاده از تایر خیابانی چهارفصل در مسابقات می‌تواند به شکست و خطر جانی برای راننده و افراد دیگر منجر شود.

مسابقات درگ

در مورد نقاط بالای دمایی یعنی هوای آفتابی و خیابانی نیز به دلیل تداخل با هدف ترمز گرم شدن تایرها، نمی‌توان از آنها استفاده کرد. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکلات پیشنهاد می‌شود در شرایط سخت آب‌وهوایی و شرایط خیابانی سطح بالاتر (با دمای بیشتر سطح خیابان)، از تایرهایی باکیفیت بهینه استفاده شود.

استفاده از تایر خیابانی چهارفصل در مسابقات اتومبیلرانی دریفت برای کارخانه‌های خودروسازی سودآور است. این تایرها برای مصرف در شرایط مختلف طراحی شده‌اند و خودروهای مختلف هم می‌توانند از آنها استفاده کنند. با این حال، استفاده از این تایرها در مسابقات دریفت می‌تواند برای زمین و محیط‌زیست مضر باشد.