نگاهی به خودروهای شاسی بلند چینی بازار خودرو ایران

این تیپ که تنها از تابستان سال 1397 در اختیار خریداران قرار دارد به امکانات پیشرفتهای همچون کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز کمکی، کنترل حرکت در سربالایی و سنسور فشار باد لاستیک مجهز شدهاست. جک در همان سال ورودش جز خودروهای جذاب و پرطرفدار بین مردم قرار گرفت؛ طراحی مدرن و موتور پرقدرت از ویژگیهای مثبت این خودرو زیبا و محبوب است. امویام ایکس 33 یا تیگو3 یکی از شاسیبلندهای چینی شرکت مدیرانخودرو است که از سال 1389 مونتاژ و عرضه آن در ایران آغاز شد. پس از حضور موفق هایما S7، ایران خودرو تصمیم گرفت تا هایما S5 که دارای امکانات متنوع، طراحی مدرن و مجهز به یک پیشرانه توربوشارژ است را به سبد محصولات خود اضافه کند. در بازار کشور ما نیز خودروهای شاسی بلند متنوعی از برندهای معتبر اروپایی وجود دارد، اما قیمت آنها بهحدی بالا است که خرید این خودروها تنها از عهده عده خاصی از افراد جامعه برمیآید؛ مطمئنا قیمت پایینتر شاسی بلندهای چینی نسبت به سایر رقبا یکی از مهمترین دلایلی است که مردم ایران به خرید این خودروها علاقهمند شدهاند.

بهتر است صادق باشیم جکS3 بیشتر یک خودرو کوچک و شهری محسوب میشود و موتور این خودرو قدرت کافی برای استفاده در مناطق کوهستانی را ندارد، در نتیجه جک S3 تنها برای عبور و مرور شهری و مسافتهای کوتاه بین شهری مناسب است. هاوال H2 توسط گروه خودروسازی بهمن با همکاری برند چینی هاوال، جز با کیفیتترین شاسیبلندهای چینی محسوب میشود. از ویژگی منحصر به فرد این ماشین چینی شاسی بلند نسبت به رقبا، بهرهمندی از شاسی و طراحی لکسوس RX 350 نسل قبل است که نشان میدهد بی وای دی S6 یک شاسی بلند ایمن و باکیفیت است. وظیفه انتقال نیروی تولیدی پیشرانه به چرخهای جلو توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک است. کمپانی هاوال برای انتقال نیروی موتور به چرخهای جلو هاوال H2 را به یک گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک مجهز کرده است. این قدرت به وسیله یک جعبه دنده CVT اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال مییابد. این قدرت به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، سیستم کنترل فشار باد لاستیکهای TPMS، تنظیم 6 جهته صندلیهای جلو به همراه گرمکن، سانروف، صفحهنمایش 8 اینچی، آینههای جانبی تاشونده برقی، کامپیوتر سفری از جمله امکاناتی است که در چری تیگو 5 وجود دارد.

بخوانید:  آزمون دولینگو هزینه و صفر تا صد آزمون دولینگو | iranbritish

جک S3 از یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر بهره میبرد که قادر است قدرتی معادل 107 اسب بخار و گشتاوری برابر با 155 نیوتنمتر تولید کند. مواردی همچون شتاب کم و هندلینگ نامناسب لیفان X60 باعث شده تا این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای همرده از کیفیت سواری کمتری برخوردار باشد. ناگفته نماند که به دلیل استفاده از گیربکس CVT در این خودرو و همچنین تاخیر نسبی در فعال شدن توربو خودرو، شاهد کندی شتاب و عدم حرکت مناسب در شیبهای تند هستیم. این نیرو توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی یا CVT اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. هایما S5 به یک پیشرانه توربوشارژ 1497 سیسی مجهز شده که توان خروجی 161 اسب بخار قدرت و گشتاور 223 نیوتنمتر را دارد. چری تیگو 5 از پیشرانه 4 سیلندر خطی به حجم 1971 سیسی بهره میبرد که حداکثر توان خروجی 139 اسب بخار قدرت و گشتاور 182 نیوتنمتر را دارد. چری تیگو 7 به یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ مجهز شده که میتواند 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. BYD S6 از یک موتور 2.4 لیتری بهره میبرد که حداکثر توان 160 اسب بخار قدرت و گشتاور 229 نیوتنمتر را تولید میکند.

مصرف سوخت ترکیبی چری تیگو7، 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر است. مصرف سوخت ترکیبی این شاسیبلند چینی حدود 8.2 لیتر در نمونه دنده دستی و در نمونه دنده اتوماتیک حدود 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است. میانگین مصرف سوخت این شاسیبلند چینی 7.2 لیتر در صد کیلومتر گزارش شدهاست. بوده که این شاسی بلند چینی را نسبت به سایر رقبا در سطح متفاوتی قرار میدهد. طراحی قدیمی، موتور ضعیف و ایرادات فنی بسیار، تنها بخشی از مشکلات این چینی بیکیفیت به حساب میآیند. با توجه به امکانات رفاهی زیاد، این شاسی بلند چینی با قیمتی حدود 410 تا 470 میلیون تومان معامله میشود که به نسبت سایر خودروهای همرده از کیفیت بهتری برخوردار است. تنها نکته مثبت این خودرو فضای بزرگ سرنشینان عقب به همراه صندوق بار بزرگ آن است. نسل اول ام وی ام X33 که ظاهری شبیه به شاسیبلندهای قدیمی ژاپنی داشت، از معایبی همچون استهلاک بالا، گیربکس ضعیف و مشکلات متعدد صفحه کلاچ و ترمزها برخوردار بود. شاید شما هم بارها و بارها از خودتان پرسیده باشید که از میان خودروهای شاسی بلند چینی بازار داخلی کدام را خریداری کنم؟ با توجه به تنوع خودروهای شاسی بلند چینی موجود در بازار کشور در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک قصد داریم نگاهی به خودروهای شاسی بلند چینی داشته باشیم و آنهایی را که محبوبیت بیشتری میان مردم پیدا کردهاند را به شما معرفی کنیم.

بخوانید:  قیمت سمند سورن پلاس صفر 1401-1400 و کارکرده 1398-1401 امروز | bedrive

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با سایت بی درایو وب سایت خود باشید.