هشدار «پیرلی» نسبت به رقیب‌تراشی در «فرمولاوان»

به گزارش «اخبار خودرو»،طبق گفته‌های ماریو ایزولا، مدیر بخش مسابقه پیرلی، افزایش تامین‌کنندگان تایرهای فرمول‌یک باعث افزایش هزینه تیم‌ها و کاهش رقابت می‌شود. از سال ٢٠١١ پس از بازگشت دوباره پیرلی به رقابت‌های فرمول‌یک، تاکنون این شرکت تنها تامین‌کننده تایرهای فرمول‌یک بوده است و تا پایان سال ٢٠۲۵ نیز قرارداد دارد. آخرین باری که در رقابت‌های فرمول‌یک بیش از یک تامین‌کننده تایر حضور داشت، مربوط به سال ٢٠٠٦ است. در آن زمان میشلن و بریجستون وظیفه تامین تایر تیم‌های فرمول‌یک را برعهده داشتند.
بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام‌شده، ٦٩/٤درصد طرفداران فرمول‌یک اعلام کرده‌اند خواستار بازگشت بیش از یک تامین‌کننده تایر برای رقابت‌های فرمول‌یک هستند. ایزولا در این باره اعلام کرد: «این یک وضعیت متفاوت است. در حال حاضر تایرهای یکسانی را در اختیار تیم ها قرار می دهیم، بنابراین تیم‌ها از نظر تایر در سطح یکسانی قرار دارند. اگر رقابتی بین تامین‌کنندگان تایرها وجود داشته باشد به دلیل اینکه باید تست‌های بیشتری انجام شود هزین‌ها افزایش می‌یابد.» او ادامه داد: «در فرمول‌یک تیم‌های برتر می‌توانند از تایرهای بهتر استفاده کنند و تیم‌های میانه جدول یا ضعیف‌ از تایرهای ضعیف‌تری استفاده می‌کنند و در این صورت تفاوت بین تیم‌ها به شدت افزایش می‌یابد. ممکن است با اضافه کردن ٢ یا ٣ تامین‌کننده تایر رقابت بین چند تیم برتر افزایش یابد، اما بقیه تیم‌ها مجبور می‌شوند برای به دست آوردن عملکرد بهتر تلاش بسیار کنند. تایرها بر سرعت خودروها بسیار اثر گذار هستند. اختلافی که تایرها ایجاد می‌کنند ممکن است نیم‌ثانیه و حتی بیشتر باشد. در نتیجه اختلاف چند تیم برتر با بقیه تیم‌ها به شدت افزایش می‌یابد.» بعد از بهبود وضعیت رقابت‌ها در سال ٢٠۲۱ ایزولا اعلام کرد این موضوع دلایل زیادی داشته است. او در این باره گفت:«فصل گذشته چندان هم بد نبود. دو تیم ردبول و مرسدس با یکدیگر رقابت می‌کردند و اواخر فصل نیز فراری به آنها اضافه شد. برای فصل بعد انتظار دارم علاوه‌بر آنها، تیمی دیگری نیز اضافه شود. مطمئن هستم آستون‌مارتین نسبت‌به سال گذشته رقابتی‌تر خواهد بود. فورس ایندیا نیز بهبودهایی خواهد داشت. امیدوارم وضعیت رقابت‌ها بهبود یابد.»

بخوانید:  طرح فروش فوق العاده فیدلیتی پرایم با قیمت جدید

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244311/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%84%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%82%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%88%D8%A7%D9%86