وقتی انتخاب بین سوپرکروز، بلو کروز و اتوپایلوت سخت می‌شود

جنرال‌موتورز و عملکرد فوق‌العاده سوپرکروز

تمام محصولات تسلا به‌صورت استاندارد با اتوپایلوتی که خودران سطح ۲ است، عرضه می‌شوند. همچنین تسلا ویژگی‌هایی همچون حالت احضار را ارائه کرده که خودرو را به‌آرامی نزد راننده می‌آورد. علاوه‌بر این حالت رانندگی کاملا خودران FSD در حال حاضر شامل رانندگی در خیابان‌های شهری بوده و عملکرد نقطه‌به‌نقطه با ناوبری روی اتوپایلوت را ارائه می‌کند.

این سیستم که در ابتدا منحصر به‌کادیلاک بود، هم‌اکنون روی شورولت بولت EUV نیز ارائه می‌شود؛ هرچند فاقد عملکرد تغییر لاین است؛ اما این سیستم در محصولاتی همچون کادیلاک CT۴، CT۵ و اسکالید عرضه می‌شود. سوپرکروز نیز همانند بلوکروز از دوربین متمرکز روی راننده برای اطمینان از توجه او استفاده می‌کند. این سیستم نیز توانایی رانندگی بدون دخالت دستان راننده را دارد.

دو خودروساز بزرگ دیترویت رتبه‌های برتر این مطالعه را از آن خود کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که سیستم بلو کروز فورد با امتیاز ۸۴ صدرنشین شده و سوپرکروز جنرال‌موتورز با امتیاز ۷۵ در جایگاه دوم قرار گرفته است.

سیستم بلوکروز فورد جدیدترین تکنولوژی واردشده به‌بازار است. به‌همین دلیل جزئیات زیادی از این سیستم در دست نیست و هنوز نمی‌دانیم فورد در آینده چه‌ویژگی‌هایی را ارائه خواهد کرد. علاوه‌بر گزینه ۶۰۰ دلاری، بلوکروز نیازمند سفارش پکیج کو پایلوت ۳۶۰ اکتیو ۲ در F-۱۵۰ است که قیمت یک‌هزار و ۵۹۵ دلاری دارد.

به‌گفته این موسسه، در حال حاضر فقط فورد و جنرال‌موتورز به‌لطف دوربین‌های مادون‌قرمز که روی چشمان راننده نظارت دارد، امتیاز بیشتری در این بخش کسب می‌کنند.

غربیلک‌فرمان دارای حسگر نیرو است که دست راننده روی فرمان را تشخیص می‌دهد و اگر نیرویی تشخیص داده نشود، سیستم به‌راننده هشدار داده و درنهایت خودرو را متوقف می‌کند. به‌جز این مورد تکنولوژی پایش راننده‌ای وجود ندارد. یک دوربین تشخیص چهره راننده در کابین تمام محصولات تسلا وجود داشته؛ اما فعلا کمپانی از آن برای این هدف استفاده نمی‌کند.

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 1899

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244640/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D9%88%D9%BE%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A8%D9%84%D9%88-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%84%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D8%AE%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

کانسومر ریپورتز از این برندهای کره‌ای به‌دلیل عملکرد ضعیف سیستم پایش توجه راننده به‌شدت انتقاد کرده است؛ زیرا این سیستم پس از مدت معینی بدون کاهش دادن سرعت یا توقف خودرو، خاموش می‌شود. همچنین سیستم حفظ حرکت میان خطوط هیوندای نیز عملکرد بی‌نقصی نداشته است. در ارزیابی‌های کانسومر ریپورتز، آزمایش سیستم‌ها هم در یک پیست و هم در دنیای واقعی انجام می‌شود.

FSD هنوز درحال بهبود بوده؛ هرچند نسخه بتای آن می‌تواند هرجایی برود. صرف‌نظر از خود سیستم یا محل مربوطه، تسلا می‌گوید راننده باید دست خود را همیشه روی فرمان بگذارد.

این موسسه در بررسی عملکرد سیستم‌های کمک‌راننده پنج معیار مختلف شامل قابلیت‌ها، درگیر نگه داشتن راننده، سهولت استفاده، ایمنی و پایش توجه راننده را در نظر می‌گیرد. دراین ‌بین کانسومر ریپورتز برای اطمینان از ایمنی خودروها تاکید بیشتری روی پایش راننده دارد.

به‌گفته مدیر ارشد تست خودرو در کانسومر ریپورتز، اتوپایلوت سیستم نظارتی موثری برای راننده ندارد و درحالی ‌که دیگر خودروسازان سیستم‌های ACC و LCA خود را تکامل داده‌اند، تسلا عقب افتاده است. بااین‌ حال، تسلا هنوز هم بهتر از ریویان، نیسان، هوندا و ولوو بوده که همگی امتیاز زیر ۶۰ را کسب کرده‌اند. هیوندا و برندهای دیگر این گروه یعنی کیا و جنسیس هم با امتیاز ۴۷ در جایگاه آخر ایستاده‌اند.

برای برخی تریم‌های موستانگ مک ای هم این سیستم بخشی از پکیج ۳ هزار و ۲۰۰ دلاری است. درحال حاضر بلوکروز فورد فقط برای مک ای و F-۱۵۰ عرضه می‌شود. این سیستم از دوربین متمرکز روی راننده برای اطمینان از توجه او به‌جاده در زمان عملکرد بلوکروز استفاده می‌کند. همچنین درصورت فعال بودن سیستم می‌توان دست‌ها را از روی فرمان برداشت.

بخوانید:  اعلام قیمت علی‌الحساب جیلی آزکارا در سامانه یکپارچه

همه خودروسازان از آن زمان تاکنون در حال تلاش برای رقابت با این شرکت هستند و این‌جاست که سوال اصلی پیش می‌آید. آیا فورد و جنرال‌موتورز می‌توانند به‌تسلا برسند؟

یکی از عجایب این مطالعه اما تسلاست که در سال ۲۰۱۵ با سیستم اتوپایلوت خود پیشگام سیستم‌های خودران جهان بود و در بررسی کانسومر ریپورتز در سال ۲۰۲۰ پس از سوپرکروز جنرال‌موتورز در جایگاه دوم قرار گرفته بود. اما حالا به‌خاطر امتیاز پایین در بخش پایش توجه راننده و همین‌طور ابهام در برخورداری از ایمنی کامل، با امتیاز ۶۱ به‌رتبه هفتم سقوط کرده است.

اتوپایلوت در تسلا هنوز خودران نیست

در نظر داشته باشید که تکنولوژی به‌سرعت در حال تکامل بوده و این اطلاعات تغییر خواهند کرد.

فورد جدیدترین خودروسازی است که با معرفی سیستم بلو کروز وارد میدان شده و قول داده این سیستم ویژگی‌های خودران مشابه رقیب خود یعنی جنرال‌موتورز را ارائه کند. هر دو برند دیترویتی در حال رقابت با تسلایی هستند که با معرفی سیستم اتوپایلوت در سال ۲۰۱۴ توجه همه را به‌خود جلب کرد.

فورد از درون‌مایه آبی بهره گرفته است

خودروسازان برای تکنولوژی‌های کمک‌ راننده خود نام‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند؛ اما عملکرد کلی تمام آن‌ها یکسان است و شامل حفظ حرکت خودرو بین خطوط، افزایش و کاهش سرعت در ترافیک و پایش توجه راننده می‌شود. بااین ‌حال، جدیدترین بررسی کانسومر ریپورتز روی ۱۲ سیستم خودران مختلف، تفاوت‌های قابل توجهی را در نحوه عملکرد آن‌ها نشان داده است.

مرسدس‌بنز با کسب ۷۲ امتیاز جایگاه سوم را به‌خود اختصاص داده و ب‌ام‌و با ۶۹ امتیاز در جایگاه چهارم قرار گرفته و تویوتا با دریافت امتیاز کلی ۶۵ فهرست پنج برند برتر را تکمیل کرده است.

بخوانید:  راز ایمنی خودروها در چیست؟

فیشر دراین‌باره می‌گوید: «سیستم‌های کمک‌راننده اصلا خودرو خودرانی خلق نمی‌کنند؛ بلکه روش جدیدی برای رانندگی مشترک با کامپیوترهای خودرو فراهم می‌کنند. وقتی خودروسازان این کار را به‌درستی انجام دهند، می‌تواند رانندگی را ایمن‌تر و راحت‌تر کند و وقتی این کار اشتباه انجام شود، می‌تواند خطرناک باشد.»