چی شد که شرکت برلیانس ورشکست شد؟

با توجه به محبوبیت این خودرو در ایران از بدو ورود این برند خودرو سازی به ایران، مجموعه سوران پارت در ارائه لوازم یدکی برلیانس H220 ، لوازم یدکی برلیانس H330 و دیگر خودرو ها فعالیت کرده است. این مجموعه با همکاری برندهای داخلی همچون گروه قطعات عظام سعی در تامین این قطعات داشته و همکاری خود را در این زمینه آغاز کرده است .

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244714/%DA%86%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-%DA%A9%D9%87-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D9%88%D8%B1%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D8%AF

طبق گفته های به دست آمده این شرکت در سال 2020 ورشکست شد که چرایی آن به دلایل مختلفی که در ادامه اشاره میکنیم مربوط می شود.

طبق گفته های وکیل شرکت Zhonghun W&D سازماندهی مجدد ورشکستگی به شرکت هایی اطلاق می شود که دلایل قانونی ورشکستگی دارند اما در کنارش امید به تولد مجدد هم دارند. این سیستمی است برای انجام بازسازی کسب و کار و تعدیل بدهی ها برای کمک به شرکت ها برای خلاص شدن از مشکلات مالی و بازیابی قابلیت های تجاری.

عدم توانایی در رقابت:

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات خودرو برلیانس رو از فهرست شرکت هایی که در زمینه تولید خودرو های جدید انرژی فعالیت می کنند حذف کرد.

همچنین برلیانس شرکت سرمایه گذاری مشترک با BMW آلمان در چین است. این شرکت 25 درصد از بازار خودروهای لوکس داخلی رو به خود اختصاص داده است و جایگاه بالایی در بازار و نفوذ برند دارند.

گروه برلیانس همیشه تاکید کرده است که برلیانس تنها شرکت خودرو سازی چینی است که به تبادل فناوری پرداخته است.

یکی از دلایل مشکلات مالی شرکت برلیانس، کاهش فروش خودرو های آن است. در سال 2018 فروش خودرو های برلیانس نسبت به سال 2017 حدود 13 درصد کاهش یافته بود، این کاهش فروش ممکن است به دلیل رقابت شدید در بازار خودرو و نوسانات بازار باشد

در آخر

کاهش فروش:

برلیانس احتمالاً از بین نخواهد رفت، اما به منزله یک هشدار مهم برای سایر شرکت های دولتی است. آنها باید محصولات خود را در بازار رقابتی کنند، زیرا در آینده نزدیک تکیه بر درآمد حاصل از تجارت مشترکشان دشوارتر خواهد شد. همه شرکت های دولتی بزرگ، برای ایجاد یک تغییر و تحول به سختی کار می کنند. آنها در حال تجدید و بهبود محصولات و طراحی مختص خود در مقیاس قابل توجهی هستند، بنابراین اکنون می توانند با تولید کنندگان خصوصی و تجارت مشترکها رقابت کنند. شرکت های دولتی که موفق به انجام این کار نمی شوند، در آینده ای نزدیک با مشکل مواجه خواهند شد..

بخوانید:  لاشه خودروهای فرسوده ۵ تا ۸میلیون تومان ارزش دارد

قیمت عرضه اولیه سهام برلیانس اتو در آن زمان 16 دلار برای هر سهم بود و انتظار می رفت که 5 میلیون سهام عادی منتشر کند و 80 میلیون دلار افزایش دهد. در نتیجه تعداد سهام سفارش شده به 60 میلیون رسید که تقریبا 12 برابر انتشار بود و تنها 34 دقیقه پس از افتتاح 870000 میلیون سهم با قیمت 20 دلار برای هر سهم معامله شد.

هزینه های تولید:

عدم استقرار در بازار جهانی نیز یک دلیل دیگر برای مشکلات مالی شرکت برلیانس است. شرکت برلیانس در حال حاضر فقط در چند کشور حضور دارد و نتوانسته است بازار جهانی را فتح کند، این مسئله نیز باعث کاهش فروش و در آمد شرکت می شود.

برلیانس اتو که در سال 1990 تاسیس شد، در اکتبر 1992 در بورس اوراق بهادر نیویورک فهرست شد. این اولین شرکت داخلی چین بود که برای جمع آوری سرمایه به وال استریت رفت. در آن زمان، فهرست برلیانس اتو در ایالات متحده اهمیت زیادی داشت. چرا که این نماینده شرکت های چینی بود که به خارج از کشور می رفت و به عنوان پرچمدار بین المللی شدن شرکت های چینی دیده می شد.

آمار انجمن خودرو چین نشان می دهد که شرکت خودرو سازی برلیانس در سال 2019 کاهش فروش خودرو های برلیانس در بازار چین، که بازار اصلی این شرکت بود با کاهش 37 درصد روبرو شد، در نیمه اول سال 2020، تنها 4000 دستگاه خودرو فروخت و حد.د 6 ماه پیش جام طلایی برلیانس رنو هم از اخراج خبر داد. بدون هیچ نظمی در عملیات شرکت، برلیانس چین در پایان ژوئیه تصمیم گرفت به کار مندان اجازه دهد به نوبت کار کنند و کسانی که به نوبت در خانه کار میکردند حد اقل دستمزدشان 1810 یوان در ماه دریافت می کردند و این نشان دهده کاهش بسیاری از دستمزد کارکنان و نا رضایتی شدید آنها شد. همچنین به منظور باز پرداخت بدهی ها شرکت برلیانس در 22 می و 14 جولای سال جاری 600 میلیون سهم نزدیک به 12 درصد از کل حقوق صاحبان سهام شرکت بورسی خود برلیانس چین رو به گروه سرمایه گذاری حمل و نقل لیائونینگ را برای معاملاتی فروخت.

بخوانید:  سپاه قابلیت جایگزینی خودروسازان را ندارد

ورشکستگی این شرکت به دلایل مختلفی مانند:

درخواست سازماندهی مجدد:

سرمایه گذاری مشترک BMW brilliance از نظر اهمیت با برلیانس بی بدیل است. پس از تاسیس در سال 2003، با معرفی موفق بی ام و سری 3، سری 5 و بی ام و سری x1، فروش و سود بی ام و برلیانس به شدت افزایش یافت.

ولی کسب و کار اصلی این شرکت یعنی تولید و فروش خودرو در سال های اخیر به خصوص در برند های برلیانس چین و برلیانس جین بی رنو در مقایسه با برلیانس BMW به طور مداوم عملکرد ضعیفی داشته است.

لازم به ذکر است که در دوره ساماندهی اگر «شرایط کسب و کار و شرایط ملکی بدهکار رو به وخامت باشد و امکان رستگاری وجود نداشته باشد. یا بدهکار به طور متقلبانه اموال بدهکار یا سایر اقداماتی را که به طور قابل توجهی برای طلبکار زیان آور است کاهش داده است. یا به دلیل رفتار مدیون، مدیر قادر به انجام وظایف خود نباشد.» به درخواست مدیر یا اشخاص ذینفع، دادگاه حکم به خاتمه فرآیند ساماندهی و اعلام ورشکستگی بدهکار خواهد داد

با این حال پس از می 2002، عملکرد برلیانس خودرو شروع به کاهش کرد و سال به سال متحمل ضرر شد. بازار سرمایه ایالات متحده نتوانست مهمات کافی را به شرکت بدهد. حجم معاملات سهام ایالات متحده بسیار کم بود، اما باید هر سال حدود 1 میلیون دلار هزینه تعمیر و نگهداری مانند حسابداری و وکلا پرداخت می کرد.

چی شد که شرکت برلیانس ورشکست شد؟

قرار داد با BMW:

موجودی ضمانت‌های ارائه شده توسط شرکت به گروه برلیانس و اشخاص مرتبط با آن 530 میلیون یوان است که 47.03 درصد از 1.127 میلیارد یوان دارایی مالکان اصلی را تشکیل می‌دهد. ورشکستگی و سازماندهی مجدد گروه برلیانس ضمانت های مربوطه را در معرض خطرات بزرگی قرار داد. گروه برلیانس در ژوئن 2019 تعهد نامه ای به این شرکت صادر کرد و در پایان سال جاری به طور روان و موثر ضمانت نامه های مربوطه را منتشر کرد. با این حال، مسائل مربوط به ورشکستگی، وعده های محقق نشده را به یک چک بد تبدیل می کند. در حال حاضر از مجموع 475 میلیون یوان ضمانت مربوط به تعهدات فوق الذکر، 360 میلیون یوان مورد شکایت قرار گرفته است. ورشکستگی گروه برلیانس نیز شرکت را در معرض خطر انباشت مقادیر زیادی از بدهی های برآورد شده قرار می دهد.ورشکستگی گروه برلیانس امکان تامین مقادیر زیادی از بدهی های معوق را افزایش داد

بخوانید:  طرح تبدیل حواله دیگنیتی و فیدلیتی به ریسپکت پرایم

زمانی که قرار داد سهام با BMW در سال 2022 تکمیل شود، مشخص نیست که Brilliance auto چگونه سود خواهد کرد و چگونه بدهی خود را کاهش خواهد داد.

در 5 ژوئیه 2007، هیئت مدیره برلیانس اتو تصمیم خود را برای حذف از فهرست، لغو سهام سپرده گذاری آمریکا در بورس اوراق بهادار بانک نیویورک اعلام کرد اما فهرست این شرکت در هیات مدیره اصلی هنگ کنگ حفظ شد.

عدم استقرار در بازار جهانی:

هزینه های تولید بالای برلیانس نیز یک دلیل دیگر برای مشکلات مالی آن است. در سال 2018 هزینه های تولید برلیانس نسبت به سال 2017 حدود 10 درصد افزایش یافته بود، این افزایش هزینه ها ممکن است به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های نیروی کار باشد.

چی شد که شرکت برلیانس ورشکست شد؟

از سال 2011، سود خالصانه شرکت BMW brilliance بیش از 90 درصد از سود این گروه را تشکیل می دهد، اگر بی ام و برلیانس نبود گزارش مالی این گروه چندان خوب نبود چرا که سایر مشاغل برلیانس چین 1064 میلیارد یوان سود خالص از دست دادند.

البته که دارندگان خودروهای برلیانس نگران تامین قطعه خود نباشند . مجموعه سوران پارت به عنوان نمایندگی عظام چینی این برند معتبر در زمینه تامین لوازم یدکی برلیانس ، چری ام وی ام ، لیفان و دیگر خودرو های همکاری خود را آغاز کرده اند.

شرکت برلیانس یک شرکت خودرو سازی چینی است که در سال 1983 تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر مجموعه ای از شرکت های فعال در زمینه تولید خودرو، قطعات خودرو، خدمات پس از فروش و صنایع وابسته است. با این حال در سال های اخیر شرکت با مشکلات مالی مواجهه شده است.

به گزارش خبر گزاری Xinhua دادگاه بین المللی شن یانگ در تاریخ بیستم حکم به پذیرش طلبکاران علیه شرکت برلیانس در خواست برای سازمان دهی مجدد نشان می دهد که این شرکت خودروسازی رسما وارد وشسنگی شده است.

عدم توانایی در رقابت با شرکت های بزرگ خودروسازی نیز یک دلیل دیگر برای مشکلات مالی شرکت برلیانس است. شرکت های بزرگ خودروسازی مانند تویوتا، فورد و هوندا دارای برنامه های بزرگی برای توسعه خودرو های الکتریکی و خودران هستند که ممکن است باعث کاهش فروش خودرو های برلیانس شود.