کارنامه چهار تولیدکننده بزرگ خودروهای تجاری در نخستین‌ ماه سال

خودروسازان تجاری کشور در زمره تولیدکنندگانی هستند که تاثیر بسیاری از وضعیت اقتصادی کشور و تحریم‌ها گرفتند. تولید و فروش در این گروه از خودروسازان طی سال‌های اخیر با بیشترین افت خود همراه شد و به نظر می‌رسد این دسته از تولیدکنندگان داخلی برای جبران و رسیدن به روزهای اوج خود، راه طولانی در پیش دارند. این در حالی است که برخلاف سواری‌سازان، این گروه کمترین حمایت و پشتیبانی را از دولت و مسئولان دریافت می‌کند. با این‌حال، تجاری‌سازان کشور تلاش خود را به کار بسته‌اند تا دوباره به روزهای طلایی خود دست پیدا کنند که این موضوع را می‌توان در شیب صعودی ملایم در تولید این خودروسازان دید.

بزرگ‌ترین تجاری‌ساز کشور در فروردین‌ماه سال جاری نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته با افزایش تولید و فروش محصولات خود همراه بوده است؛ ایران‌خودرودیزل براساس آن‌چه در سامانه کدال به ثبت رسیده، سه گروه محصول اتوبوس، کامیون سنگین و ونو پیکاپ را در خط تولید خود داشته است.

فروردین‌ماه سال جاری آمار تولید این خودرو در گروه ون و پیکاپ به ۲۴۰ دستگاه و فروش آن به ۳۰ دستگاه رسیده که در مقایسه با تولید ۹۶ دستگاهی و فروش ۱۹ دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده است. همچنین ایران‌خودرودیزل ۳۳ دستگاه اتوبوس را هم در برنامه تولیدی خود داشته است.

تولید این خودروها در مدت مشابه سال گذشته در بخش نیسان ۲هزار و ۱۲۴ دستگاه و در گروه پادرا ۳۶۰ دستگاه بود.

بهمن‌دیزل نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز بخش خصوصی کشور سال جاری را با تولید چهار مدل از محصولات خود آغاز کرده است که شامل کامیونت ۶ تن، کامیونت ۵ تن، مینی‌باس و کامیون می‌شود. تولید این محصولات بهمن‌دیزل به ترتیب ۲۳۴ دستگاه، ۱۱ دستگاه، ۲۶ دستگاه و ۱۳۱ دستگاه به ثبت رسیده است.

بخوانید:  با هوندا سیویک جسورانه برانید

روند صعودی تولید در ایران‌خودرودیزل

رشد تولید در سازنده خودروهای تجاری سبک گروه سایپا

متنوع‌ترین سبد محصولات در اختیار بهمن‌دیزل

همچنین در مدت مشابه سال گذشته سایپادیزل ۱۸ دستگاه تولید و فروش کامیونت را هم به ثبت رسانده بود که این رقم در سال جاری به صفر رسیده است.

بر این اساس در ماه ابتدایی سال جاری ۶۳۲ دستگاه کامیون سنگین در ایران‌خودرودیزل به تولید رسیده و این شرکت موفق به ۷۰ دستگاه از این محصولات شده است. درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته تولید و فروش این خودروها به ترتیب ۴۳۹ و یک دستگاه بوده است.

در مدت مشابه سال گذشته اما این شرکت ۶۲ دستگاه کامیونت ۶ تن، ۵ دستگاه کامیونت ۸ تن، ۲۱ دستگاه مینی‌باس و ۳۶ دستگاه کامیون را به تولید رسانده است. همچنین باید به آمار تولید این شرکت ۱۱۴ مورد کاربری در فروردین‌ماه سال جاری را هم اضافه کرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244456/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84

گرچه به نظر می‌رسد برخی از تولیدکنندگان هنوز موفق به خروج از بحران نشده و نتوانسته‌اند بعد از خروج اروپایی‌ها از بازار، جایگزینی برای خود پیدا کنند و سهم بازار خود را به دست آوردند. براساس آمارهایی که از تولید این تجاری‌سازان منتشر می‌شود، می‌توان ایران‌خودرودیزل را به‌عنوان پرتیراژترین تجاری‌ساز بخش دولتی و بهمن‌دیزل را رقیب آن در بخش خصوصی توصیف کرد.

خودروسازی زامیاد، به‌عنوان یکی از تجاری‌سازان گروه سایپا بیشترین تمرکز خود را بر خودروهای سبک تجاری گذاشته است. براساس آمارهای منتشرشده در سامانه کدال، این خودروسازی در نخستین‌ماه سال ۱۴۰۲ تولید خود را روی سه گروه از محصولات نیسان، پادرا و پیکاپ ادامه داده که تولید هر یک از این محصولات به ترتیب ۲۷۵۰ دستگاه، ۲ دستگاه و ۲۸ دستگاه بوده است. همچنین زامیاد موفق به فروش یک‌هزار و ۶۵۴ دستگاه از محصولات گروه نیسان، ۴۹ دستگاه از گروه پادرا و ۴۵ دستگاه از گروه پیکاپ شده است.

بخوانید:  بازار خودرو در انتظار شروع فروش آریزو 6 جی‌تی

سایپادیزل به‌عنوان دیگر تجاری‌ساز گروه خودروسازی سایپا در فروردین‌ماه سال جاری تنها در یک محصول به فعالیت خود ادامه داده است. این تجاری‌ساز کشور تنها ۶۲ دستگاه از کامیون سنگین خود را تولید کرده و ۲۳ دستگاه از آن را به فروش رسانده؛ این در حالی است که در فروردین‌ماه سال گذشته تولید و فروش این خودرو به ۹۶ دستگاه می‌رسید.