۴۸ درصد تصادف ها در شب روی می‌دهند

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران با بیان اینکه شهر تاریک نیست اما نور برخی معابر شهر کاهش داشته و نیمه‌تاریک شده است، گفت: «در این محدوده‌ها دیگر نه دوربین‌های نظارتی کار می‌کند و نه گشت‌های انتظامی مکان را به خوبی می‌بینند. با وزارت نیرو جلسه گذاشتیم و چند بار هم تذکر دادیم و حتی با شهردار هم جلسه گذاشتیم و قرار شد با انتخاب سرمایه‌گذار، لامپ‌های کم‌مصرف و ال‌ای‌دی را جایگزین این لامپ‌های پر مصرف کنند.»

در چه شرایطی بخشی از سهم تقصیر در وقوع تصادف، به شرکت برق داده می‌شود؟

سرهنگ اسماعیل خوشوقت تصریح کرد: «در بررسی‌های مشخص شد عابران پیاده تمایل کمتری به استفاده از پل‌های عابرپیاده به‌ویژه در شب به‌علت نبود روشنایی دارند؛ در این رابطه تامین روشنایی پل‌های عابرپیاده به منظور ارتقای ایمنی و ترغیب عابران به استفاده از آنها برای کاهش تصادفات با هماهنگی شهرداری کرمان در دستور کار قرار دارد.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244691/%DB%B4%DB%B8-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A8-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF

وی عنوان کرد: «درخصوص معابر شهری که هر لحظه امکان تردد عابر یاده در آنها وجود دارد، بحث دیدن و دیده شدن برای ما بسیار مهم است و در تاریکی شب، روشنایی معابر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.»

بهمن‌ماه سال گذشته سرهنگ رابعه جوانبخت در این باره گفت: «عابران‌پیاده، دسته مهمی از کابران ترافیکی هستند که باید مراقب سلامت آنها بود.»

وی در ادامه گفت: «مشکلاتی که این وضعیت می‌تواند ایجاد کند؛ افزایش ناامنی و تصادفات در معابر شهری است. حتما از طریق شورای شهر این مورد را تذکر می‌دهیم و پیگیری می‌کنیم.»

چندی پیش نیز معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران خاموشی سال گذشته خیابان‌های تهران را یکی از دلایل افزایش سرقت تجهیزات شهری عنوان کرد. جلال بهرامی درخصوص سرقت تجهیزات شهری و آمارهای متفاوتی که در این زمینه اعلام می‌شود، بیان کرد:‌ «این گونه سرقت‌ها همیشه بوده، این‌طور نیست که چنین سرقت‌هایی فقط در این دوره اتفاق افتاده باشد اما در مقطعی میزان آن بیشتر شده است. ضمن اینکه برخی، علت آن را فقط به مسائل اقتصادی و اجتماعی ربط می‌دهند ولی این موضوع، تنها دلیل بیشتر شدن سرقت‌ تجهیزات شهر نیست.»

بخوانید:  ژاپنی چهار چرخ محرک یا کره‌ ای ۷ نفره؟

وی با اشاره به تاریکی معابر به عنوان یکی از علل وقوع حوادث ترافیکی، افزود: «در نیمه‌دوم سال که هوا زودتر تاریک و دیرتر روشن می‌شود، شاهد افزایش تصادفات عابران‌پیاده با وسایل نقلیه هستیم.»

همچنین سرهنگ اسماعیل خوشوقت، رئیس پلیس راهور استان کرمان درخصوص روشنایی معابر گفت: «شب‌ها دید راننده به یک‌ششم کاهش پیدا می‌کند، یعنی راننده باید ۱۵کیلومتر سرعت خود را نسبت‌به روز کاهش دهد تا در مواجهه با خطرات بتواند عکس‌العمل مناسب و خوب داشته باشد.»

چندی پیش معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا، درخصوص چگونگی تعیین سهم تقصیر در تصادفاتی که به‌واسطه خاموشی چراغ‌های راهنمایی به وقوع می‌پیوندد، تصریح کرد: «در تصادفات جرحی یا فوتی اگر کارشناسان پلیس راهور رابطه سببی بین تصادف و نبود برق و قطعی چراغ تقاطع یا میدان را احراز کنند، بخشی از سهم تقصیر در وقوع تصادف را به شرکت برق خواهند داد.»

جوانبخت ادامه داد: «با توجه به تاریکی معابر، عابران باید حتما از مسیرهایی که روشنایی دارند، تردد کنند. همچنین، لباس روشن بر تن داشته باشند.»

ناصر امانی با تایید خاموشی‌های معابر عمومی در شب‌های تهران ادامه داد: «در این زمینه تماس‌هایی از طرف مردم داشته‌ایم، اما خاموشی روشنایی معابر مربوط به شرکت برق بوده، این قبیل اقدامات در راستای مشکلاتی است که درخصوص تامین انرژی پیش‌ آمده و سبب شده است برخی معابر را به نوبت خاموش کنند. البته برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی این کار را انجام می‌دهند.»

رئیس پلیس راهور استان کرمان در ادامه افزود: «۴۸درصد تصادف‌ها هنگام شب روی می‌دهد؛ البته ۲۵درصد آنها بین ساعت ۲۰تا ۲۴ است. از این رو اهمیت روشنایی معابر برای دیدن و دیده شدن زیاد است بنابراین باید معابر را روشن نگه داریم تا بتوانیم از بروز تصادفات جلوگیری کنیم.»

بخوانید:  خودروسازان دهه‌ها تجربه خود را با استراتژی تسلا عوض می‌کنند

رابعه جوانبخت افزود: «بسیاری از رانندگان بعد از تصادف با عابرپیاده، به این موضوع اذعان کرده‌اند هنگام تصادف، اصلا عابر را ندیده‌اند. بنابراین، توصیه ما به عابران‌پیاده این است که هنگام تردد در تاریکی هوا، حتما از مسیرهای روشن عبور کنند.»

بهمن‌ماه سال گذشته، عضو شورای شهر تهران در واکنش به تاریکی معابر پایتخت گفت: «برخی افراد جرات نمی‌کنند با خودرو از مناطقی که روشنایی ندارند، عبور کنند. این مساله به‌نوعی زندگی شبانه مردم را مختل می‌کند.»

او ادامه داد: «افزایش سرقت‌ها از وقتی شروع شد که صرفه‌جویی روشنایی خیابان را در دستور کار قرار دادند؛ بر همین اساس می‌توان گفت تاریکی شهر در این زمینه تاثیر دارد. مثلا در یک اتوبان یک خط در میان و برخی دیگر چند خط در میان روشنایی شهر را کم کردند. بنا بر گزارش وزارت نیرو هر کدام از این لامپ‌ها به اندازه ۴۰ واحد مسکونی (که پایین‌تر از متوسط مصرف دارند) برق مصرف می‌کنند و به خاطر اینکه کسری برق شهر را جبران کنند، این لامپ‌ها را یک خط در میان یا چند خط در میان خاموش کردند.»

داستان خاموشی منابع روشنایی و تاریکی معابر و بزرگراه‌های شهری، یک ماجرای تکراری اما پرخطر برای عابران‌پیاده و رانندگانی است که شب‌هنگام در شهرها تردد می‌کنند. با نزدیک شدن به ماه‌های گرم سال و اوج گرفتن مصرف برق در شهرها و احتمال تکرار خاموشی‌ برخی معابر شهری همچون سال گذشته، در ادامه به بررسی برخی اثرات این اتفاق می‌پردازیم.

خاموشی خیابان‌ها، یکی از دلایل افزایش سرقت تجهیزات شهری است