سربالایی رفتند. بر این اساس نمادهای ایران خودرو، سایپا، گروه بهمن و بهمن دیزل مثبت بودند. از سوی دیگر، روز چهارشنبه در گروه خودرویی 1.9 میلیارد سهم به ارزش 699 میلیارد تومان طی 50 هزار نوبت دادوستد شد که نسبت به روز سه شنبه کاهش داشته است. ارزش بازار گروه خودرو در پایان معاملات روز سه شنبه به 277 هزار میلیارد تومان رسید.
بازار سهام دوباره سقوط کرد
شاخص کل بورس نیز امروز چهارشنبه در معاملات بورس با افزایش 24 هزار و 390 واحدی به محدوده 2 میلیون و 543 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با 5982 هزار واحد افزایش به عدد 815 هزار واحد رسید. در این بازار 23.5 میلیارد سهم به ارزش بیش از 14.3 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد. شاخص فرابورس نیز با افزایش 246 واحدی به محدوده 24 هزار واحدی رسید. 9.1 میلیارد ورقه بهادار به ارزش بیش از 14.5 میلیارد تومان در بازار فرابورس معامله شد.
اثرات ارز توافقی برای صنعت خودرو
افزایش نرخ ارز در سامانه نما از 54 به 63 هزار تومان که از امروز بر اساس سازوکار توافقی نرخ ارز اجرایی می شود، خودروسازی و قطعه سازی را متضرر می کند. این مشکل باعث افزایش هزینه های تولید، کاهش حاشیه سود و فشار مضاعف بر خودروسازان و قطعه سازان خواهد شد.
با رشد نرخ ارز، قیمت بسیاری از مواد اولیه وارداتی و قطعات یدکی مورد استفاده در صنعت خودرو و قطعات یدکی افزایش می یابد. این تغییر به ویژه برای شرکت هایی که به شدت به واردات متکی هستند چالش برانگیز خواهد بود. مواد اولیه وارداتی با توجه به تغییر نرخ ارز با افزایش قیمت مواجه خواهد شد و در نتیجه شرکت های خودروسازی باید برای تامین مواد اولیه هزینه بیشتری بپردازند که مستقیماً قیمت تمام شده را افزایش می دهد.
به گونه ای که افزایش هزینه های تولید، به ویژه زمانی که شرکت ها نتوانند به همان میزان قیمت فروش محصولات خود را افزایش دهند، منجر به کاهش حاشیه سود و افزایش زیان انباشته شرکت های مونتاژ خصوصی می شود که به شدت به واردات یدکی خارجی متکی هستند قطعات و مواد اولیه از این تغییر نرخ ارز آسیب بیشتری خواهند دید. بنابراین افزایش هزینه های واردات به طور مستقیم بر سودآوری این شرکت ها تاثیر خواهد گذاشت.