اعضای مجلس نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته ضمن بررسی موارد ارجاع شده از سوی کمیته ادغام، دولت را موظف به واردات خودروهای فرسوده خارجی کردند. پیش از این، مصوبات کمیته ادغام نیازی به واردات خودروهای فرسوده نداشت. اما پس از ارجاع این بند به کمیته ادغام، تاکید بر واردات خودروهای فرسوده در کنار واردات خودروهای جدید نیز شد.
نمایندگان در جریان بررسی پرونده های ارجاع شده توسط کمیته ادغام، بند «ر» لایحه لایحه قانون بودجه را تصویب کردند. بر اساس این تصمیم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران متعهد شد حداقل سه میلیارد و 300 میلیون یورو از محل اجرای قانون برنامه هفتم یا سایر منابع مصوب را برای واردات خودروهای نو و کارکرده (تا سقف یک سال) اختصاص دهد. حداکثر پنج سال ساخت).
متقاضیان واردات می توانند با رعایت قانون مقررات صنعت خودرو نسبت به ثبت نام واردات خودرو از مبادی این بند اقدام کنند. عوارض واردات خودروهای وارداتی از ارز تعیین شده در این بند 60 درصد تعیین شده است. واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات منوط به لغو تعهد ارزی صادرکنندگان مربوطه می باشد.
این تصمیم همچنین اجازه واردات خودرو برای افراد و ایرانیان مقیم خارج از کشور را به نرخ سالانه یک خودرو برای هر ایرانی خارج از سقف مذکور بدون تبدیل ارز و از ارز در اختیار وی به میزان 60 درصد حقوق ورودی می دهد.
دولت متعهد است به استثنای واردات خودرو توسط افراد و ایرانیان مقیم خارج، مجوز واردات خودرو را به صورت رقابتی به متقاضیان اعطا کند. آیین نامه اجرایی این بند بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی به تصویب هیات وزیران می رسد.
هفته گذشته در جریان بحث و بررسی این ماده در صحن علنی که منجر به بازگشت آن به کمیته ادغام شد، فقط خودروهای جدید مورد بحث قرار گرفت. اما پس از اصلاح کمیته یکسان سازی، خودروهای فرسوده نیز به آن اضافه شدند. با این حال، کمیته یکسان سازی هیچ پیشنهادی مبنی بر الزام دولت به واردات خودروهای فرسوده را بررسی نکرد.
به عنوان مثال در گزارش هفته گذشته این کمیته که در صحن علنی رد شد، آمده است: «الزام بانک مرکزی به اختصاص حداقل 3 میلیارد و 300 میلیون یورو از برخی اجزای قانون برنامه هفتم یا سایر مواد مصوب. " منابع واردات خودروهای سواری جدید.
در گزارش جدید، تنها پس از عبارت «خودروی جدید» «خودروی دست دوم (تا پنج سال ساخت)» اضافه شده است. بنابراین 3 میلیارد و 300 میلیون یورو که قرار بود صرف واردات خودروهای نو شود، اکنون بین خودروهای نو و کارکرده تقسیم می شود. اما در این بند نحوه تقسیم این مقدار بین محصولات نو و دست دوم مشخص نشده است.
اگر میزان ارز تخصیصی به هر یک از آنها به دولت واگذار شود، می توان پیش بینی کرد که خودروهای فرسوده راه چندانی به بازار ایران نخواهند داشت؛ اما در صورت نیاز به هر یک از این خودروها می توان پیش بینی کرد که خودروهای فرسوده راه چندانی به بازار ایران نخواهند داشت. زیرا اگر دولت قصد واردات کالاهای فرسوده را داشت، در همان لایحه قانون بودجه ای که به مجلس نمایندگان ارائه کرد، بخشی را به واردات کالاهای مستعمل اختصاص می داد.
همانطور که قبلاً دیدیم اگر ارز تخصیصی به بخش های مختلف در اختیار دولت تقسیم می شد، بخش زیادی از آن به واردات (یعنی واردات کالاهای مستعمل) نمی رفت.
همانطور که سال گذشته در حالی که نمایندگان از وزیر صمت وقت درباره کندی روند واردات سوال می کردند، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که کل ارز حوزه خودرو را به وزارت بازرگانی تحویل داده است. سکوت و تعیین میزان ارز تخصیصی به واردات خودرو بر عهده این وزارتخانه بود.
کاهش 50 میلیون تومانی قیمت اکسنت (2023)
خودروهای داخلی روز گذشته شاهد کاهش قیمت از 1 تا 6 میلیون تومان و افزایش قیمت از 1 تا 7 میلیون تومان بودند. پژو 207 اتومات (مدل 85) (1403) با 6 میلیون تومان کاهش به 970 میلیون تومان، پژو 207 تیپ 5 (1402) با 5 میلیون کاهش به 709 میلیون تومان و تارا اتوماتیک V4 LX (1403) کاهش یافت. 5 میلیون تومان . به 1 میلیارد و 53 میلیون تومان از سوی دیگر، کوییک GXH-R (سیاه و سفید) (1403) با افزایش 7 میلیون تومانی به 495 میلیون تومان رسید و قیمت کوییک جی ایکس ال آر (مشکی). و سفید) (85 واحد) (1403) 4 میلیون تومان افزایش یافت. رقم 484 میلیون تومان و پژو 207 پانوراما (85 دستگاه) (1403) با 3 میلیون تومان افزایش به 840 میلیون تومان رسید.
همچنین شاهد کاهش و افزایش قیمت خودروهای مونتاژی از 5 تا 15 میلیون تومان بودیم. قیمت خودرو فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1403) با 15 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 545 میلیون تومان و قیمت خودروی 5 نفره فیدلیتی پرستیژ (1403) با 10 میلیون کاهش به 2 میلیارد تومان رسید. و 510 میلیون تومان. در مقابل، KMC J7 (1403) با 15 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 660 میلیون تومان، Skywell ET5 Nebka (1403) با 10 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 750 میلیون تومان و هایما S7 پلاس (1403) با افزایش قیمت مواجه شدند. 5 میلیون تومان تا 1 میلیارد و 795 میلیون تومان.
در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. قیمت هیوندای اکسنت (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 150 میلیون تومان، کیا سوناتا (2023) با کاهش 50 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 750 میلیون تومان و تویوتا کرولا - 1200 سی سی (2023) رسید. ). 50 میلیون تومان و 600 میلیون تومان به 2 میلیارد کاهش یافت و ستاره ونوسیا (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 500 رسید. به میلیون ها تومان رسید.