30 درصد کامیون ها، نیمه کامیون ها و تراکتورهای کشور فرسوده هستند!

فرآیند تشکیل فدراسیون سازمان های حمل و نقل کالا برای شهرداری های کشور با ابلاغ اساسنامه توسط رئیس وقت فدراسیون شهرداری ها و دهیاری های کشور در اسفندماه ۱۳۹۷ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی با تشکیل مجمع عمومی فدراسیون و با حضور کلیه اعضاء هیئت مدیره آن تعیین گردید.

از جمله وظایف و اهداف تعیین شده برای این اتحادیه می توان به نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل بار در داخل شهرها، انجام عملیات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ایجاد سامانه های هوشمند، تلاش برای تامین لوازم یدکی و ملزومات خودرو و برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی اشاره کرد به بازنگری و نوسازی سیستم ها در حوزه حمل و نقل.

45 درصد فرسودگی کامیون های کوچک در کشور

مدیرعامل فدراسیون سازمان‌های حمل‌ونقل کالای شهرداری‌های کشور با تایید این موضوع که فعالان واقعی (رانندگان خصوصی) در حوزه حمل‌ونقل درون شهری فعال هستند، خاطرنشان کرد: پیک‌هایی با خودرو، شرکت‌های توزیع کالا شرکت های حمل و نقل کالا در زمینه ساختمان و ساختمان، شرکت های حمل و نقل حیوانات، ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل کالا به بازرگانان، بازاریاب ها، قالیشویی ها، لوازم خانگی، اثاثیه و غیره، اشخاص حقیقی و حقوقی شاغل در حمل اثاثیه منزل، و شرکت های پخش مواد غذایی اپراتورهای اصلی در زمینه حمل و نقل کالا هستند.

آقای محمد حسین سیف السادات همچنین با اشاره به اپلیکیشن های فعال در حوزه کشتیرانی در کشور، خاطرنشان کرد: 40 اپلیکیشن فعال در زمینه حمل کالا در داخل شهرها وجود دارد و وظیفه اتحادیه است که ساماندهی و ساماندهی کند. وی ادامه داد: در این زمینه پاسخگویی، پاسخگویی به مطالبات مردم و پیگیری خدمات ناقص ارائه شده توسط اپلیکیشن های کشتیرانی در کشور و نظارت بر این مجموعه ها در دستور کار فدراسیون کشتیرانی بین شهری قرار دارد.

بخوانید:  قیمت تمام شده دیگنیتی و فیدلیتی پرایم در بورس کالا ۵ درصد زیر قیمت بازار

مدیرعامل فدراسیون سازمان‌های حمل‌ونقل کالا در شهرداری‌های کشور با اشاره به اینکه تا پایان سال 1402 هجری قمری تعداد نیروی انتظامی به بیش از 3850 هزار دستگاه رسیده است، درباره وضعیت فعلی کیفیت خودروها گفت: بیش از 2650 هزار وانت در کشور. دارند کار می کنند و 45 درصد این کامیون ها بیش از 15 سال عمر دارند و این خودروها فرسوده هستند.

بیش از 507 هزار کامیون در کشور در حال تردد هستند که 30 درصد این کامیون ها فرسوده هستند.

به گفته سیف سادات، 690 هزار کامیون و تراکتور در حمل و نقل کالا در داخل و خارج از شهرها در کشور فعال هستند که 49 درصد آنها فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه موتورسیکلت این وسیله نقلیه به یک فاجعه در سطح شهر تبدیل شده است، گفت: از 12 میلیون و 950 هزار دستگاه موتورسیکلت شناسایی شده در کشور تا پایان سال 1402 هجری قمری، 92 درصد از این موتورها فرسوده هستند. فرسوده و تنها 8 درصد فرسوده هستند. موتورسیکلت هایی که روی پشت بام شهرها سوار می شوند زیر سن فرسودگی هستند. علاوه بر این، بیش از 99 درصد از این موتورسیکلت ها با وجود اینکه موتورسیکلت ها بین 4 تا 6 برابر آلایندگی یک خودرو در شهرها و وضعیت قربانیان در داخل شهرها پس از آن، آلایندگی دارند، معاینه فنی ندارند. عابران پیاده در جاده های درونی شهر به موتورسیکلت متصل می شوند که همان طور که باید باشد. وی گفت: وضعیت ایمنی راکبان موتورسیکلت بسیار فاجعه بار است.

سیف السادات تایید کرد که حدود 2 میلیون موتورسیکلت در زمینه حمل و نقل کالا در داخل شهرها در قالب اپلیکیشن های مختلف فعالیت می کنند.

بخوانید:  اعلام نتایج نوبت بندی خودرو های فرسوده

صدور بارنامه شهری در 33 شهر کشور
مدیرعامل فدراسیون سازمان‌های حمل‌ونقل کالا در شهرداری‌های کشور با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت مرکزی حمل‌ونقل درون شهرها و حومه‌های کشور توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، تصریح کرد: از سه میلیون و 850 هزار کالا، خودروهای حمل و نقل در کشور، اطلاعات 632 هزار دستگاه خودرو در این سامانه ثبت شده است. رژیم فعالیت خود را در دهه 1990 برای تنظیم حمل و نقل درون شهرها آغاز کرد. اما تعداد خودروهایی که اطلاعات آنها در سامانه ثبت شده است بسیار کم است.

به گفته وی، خودروهای فعال در زمینه حمل کالا در داخل شهرها موظف به اخذ مجوز فعالیت و کار از شهرداری های محل فعالیت خود هستند و پس از ثبت مشخصات این خودروها در سامانه، باید برای اخذ شهرک مراجعه کنند. بارنامه

سیف السادات همچنین به تبصره 2 ماده 6 قانون درآمدها و هزینه های پایدار شهرداری ها و دهیاری ها مصوب 18 مرداد 1401 اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در داخل کشور – کشتیرانی شهری موظف به ثبت بارنامه هستند و برای تنظیم مبلغ 20000 ریال توسط قانونگذار تعیین می شود که قانونگذار 100% این مبلغ را به حساب شهرداری های محل کار این رانندگان واریز می کند. این مبلغ صرف توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت های شهری در کشور می شود.

به گفته وی، در حال حاضر از 1300 شهر کشور، 33 شهر بارنامه صادر می کنند که بیشتر شهرهای بزرگ و مراکز مناطق را شامل می شود که علیرغم جمعیت، بخش زیادی از جمعیت را پوشش می دهند. اما از نظر تقسیم کشورها عدد کمی است.

بخوانید:  برخی مجتمع‌ های بزرگ تجاری، محدوده‌ای از شهر را قفل کرده‌اند!

مدیرعامل فدراسیون سازمان های حمل و نقل کالای شهرداری های کشور افزود: گسترش این سامانه در کشور از اهداف فدراسیون است. زیرا منابع درآمدی خوب و پایداری را برای شهرهای کوچک ایجاد کرده ایم و به فکر احیای این ماده قانونی با ارائه زیرساخت های آنها به شهرهای کوچک هستیم تا شهرداری های دیگر شهرها نیز بتوانند این درآمد پایدار را کسب کنند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249920/%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C%DB%B3%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%86%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%DA%A9%D8%B4%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C