ماه گذشته مطلبی با عنوان فالکون اتوماتیک؛ ۱۰۰ روز پس از تحویل را منتشر کردیم که در آن از صحبت های یکی از خریداران این خودرو در مورد تجربه رانندگی با شاهین اتوماتیک و عملکرد آپشن های آن صحبت کردیم. در مقاله ای با ما به اشتراک گذاشتیم که برخی دیگر از صاحبان این خودرو که پشت فرمان نشسته اند در چهار ماه گذشته تست رانندگی با این خودرو را ارائه کرده اند و نظرات و پیشنهادات خود را در این مورد ارائه کرده اند.باید بگویم: شاهین اتوماتیک از گیربکس مجهز به CVT استفاده می کند. با سیستم تیپ ترونیک (تعویض دنده دستی).
شتاب و کشش مناسب
یکی از مالکان شاهین اتوماتیک در این باره گفت: این خودرو شتاب خوبی دارد و حتی در سربالایی ها نیز کشش خوبی از خود نشان می دهد و دو روز پس از تحویل خودرو، این خودرو را تا 100 کیلومتر در ساعت بدون هیچ نقطه ضعفی شتاب دادم. شیب تند جاده لشکرک تهران.البته چون ماشین رو تازه تحویل گرفتم و خشک بود فشاری بهش ننداختم ناگفته نماند مثل اکثر ماشین های توربوشارژ وقتی توربو کار میکنه صداش میاد صدای بلند داخل کابین اما در کل شاهین اتوماتیک در بین خودروهای داخلی با این قیمت ارزشش را دارد.”
بدنه و کابین جذابیت بیشتری نسبت به نسخه دستی دارند
یکی دیگر از خریداران در مورد این خودرو گفت: در اواخر دی ماه 1402 شاهین اتوماتیک تحویل گرفتم، من متخصص نیستم و فقط تجربه خود را بیان می کنم، اولاً با تغییرات جزئی که از فالکون معمولی به نظر می رسد جذاب تر است. از جنس کروم، دستگیره درهای کرومی و آنتن کوسه ساخته شده است. جنس داشبورد و مواد داخل کابین بهتر و باکیفیت تر از مدل معمولی و داشبورد است. و لانهها برداشته شدهاند. علاوه بر این، ما در شاهین اتوماتیک پنل متفاوتی در زیر آرنجها، ابروهای داشبورد و اهرم تعویض دنده داریم. هنگام تحویل کفپوش سه بعدی روی خودرو وجود داشت.
وی افزود: از نظر موتور خودرو در حالت های مختلف سرعتش کم نمی شود و شتاب خوبی دارد، البته وقتی سرعت را در جاده افزایش می دهید صدای موتور در اتاق به گوش می رسد. سبک رانندگی شما، و اگر با فشار بالا رانندگی کنید افزایش می یابد.
مالک شاهین اتوماتیک همچنین اظهار داشت: اگرچه شاهین اتوماتیک در دسته سدان های اتوماتیک اقتصادی قرار می گیرد، اما در صورت اضافه شدن تنظیم برقی صندلی های این خودرو، از نظر امکانات تقریبا کامل می شود.
موتور سنکرون و گیربکس
پدرام که شاهین اتوماتیک را با صفر کیلومتر از بازار خریده بود، در این باره گفت: به دلیل صفر بودن خودرو فروشنده اجازه تست رانندگی را نداد اما من تشویق شدم و آن را خریدم و بلافاصله پس از پر کردن بنزین، خودرو را به صفر رساندم. رفت تو یه جاده سربالایی و خیالش راحت شد چون نسبتا منعطف هست البته توقع مزدا 3 نداری ولی راستش موتور و گیربکس هماهنگ و در حد رضایت بخشی کار میکنن و امیدوارم این هارمونی تو هم پایدار باشه ویژگی های داخلی کابین شاهین اتوماتیک جادار و جذاب بودن آن از قرارگیری مناسب صفحه نمایش گرفته تا وضعیت اسپرت کابین شاهین نسبت به رقبا است. فالکون و کیفیت مونتاژ خوبی دارد. خلاصه اینکه سایپا سعی کرده بهترین عملکرد خود را در این خودرو نشان دهد.»
قدرت بدنی بالا
خریدار شاهین به قدرت بدنی خود نیز اشاره کرد و گفت: با دستم به همه جا شاهین زدم و فشار دادم و به نظرم خیلی قوی است.
وی افزود: به نظر من صدایی که در حداکثر دور موتور و در حالت بیکار بودن گاز شنیده می شود تقریبا در اکثر موتورهای زیر 2400 سی سی و چهار سیلندر خطی وجود دارد که البته باید باید اذعان داشت که تا حد امکان سایپا با عایق بندی خوب از میزان کاهش یافته است.»
گزینه ای که این خریدار برای افزودن به این خودرو در خط تولید پیشنهاد می کند گرمکن صندلی ها و کیسه هوای جانبی است اما دوربین 360 درجه را با توجه به کلاس و ابعاد شاهین اتوماتیک ضروری نمی داند و معتقد است؛ دوربین عقب برای این کار کافی است.
فرمان خوب و سیستم تعلیق نرم
یکی دیگر از نکاتی که خریداران شاهین اتوماتیک به آن اشاره کرده اند، پاسخگویی خوب فرمان و فرمان برقی بسیار نرم است. به گفته دارندگان این خودرو، سیستم تعلیق اتوماتیک و فنری نرم بوده و روی دست اندازها به خوبی عمل می کند. به گفته آنها، کابین خودرو صدای اضافی ندارد و عملکرد ترمزگیری نیز خوب است. به گفته آنها، صفحه نمایش 10 اینچی این خودرو از نظر لمس و وضوح (شفافیت و کیفیت تصویر) امتیاز خوبی کسب می کند.
تفاوت بین نسخه اتوماتیک و نسخه دستی
تفاوت بین شاهین اتوماتیک و شاهین دستی نیز برای مالکان مثبت بود. همانطور که خریداران اشاره کردند، سایپا در نسخه اتوماتیک شاهین، قاب جلوپنجره و دستگیره ها را کروم رنگ کرده و نوار کرومی را به لبه صندوق عقب اضافه کرده که زیر چراغ ها امتداد می یابد.
همچنین در انتهای سقف یک آنتن کوسه را می بینیم که در دست شاهین نیست. در داخل خودرو علاوه بر تزئینات چرخ های جدید، می توان به قسمت های هیدروگرافی کابین از جمله لنت های زانویی، گیره داشبورد و پنل دسته دنده اشاره کرد. علاوه بر این، کفپوش سه بعدی نیز به صورت استاندارد برای خریداران شاهین اتوم موجود است.
این خودرو به کروز کنترل و محدود کننده سرعت نیز مجهز است و سوئیچ های مربوطه بر روی فرمان قابل مشاهده است. صفحه نمایش 10 اینچی شاهین اتوماتیک بزرگتر و با کیفیت تر از صفحه نمایش 7 اینچی شاهین دستی است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248406/%DB%B6-%D9%85%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%86