91 درصد موتورسیکلت ها قدیمی هستند
انتشار: آذر 11، 1403
بروزرسانی: 27 خرداد 1404

91 درصد موتورسیکلت ها قدیمی هستند



چندی پیش رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد: روزانه 9 میلیون موتورسیکلت و خودرو در این استان تردد می کنند و روزانه 21 میلیون تردد در تهران انجام می شود.

سردار سیدالفضل موسوی پور همچنین خاطرنشان کرد: مصرف سوخت موتورسیکلت ها دو برابر میانگین جهانی است. اگرچه این موتورسیکلت ها فرسوده هستند اما مصرف سوخت آنها در سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است.

به گفته این مقام انتظامی، بین 300 تا 400 هزار موتورسیکلت در شهر تهران در فصل پیک تردد می کنند و از این رو باید طرحی برای جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده در تهران اجرا شود تا علاوه بر حفظ جان و مال و جان و مال و جان و مال مردم و حفظ جان و مال مردم، برنامه ریزی شود. سلامت موتورسواران، شاهد کاهش آلودگی هوا در پایتخت نیز هستیم.

انتظار تسهیلات 10 ساله برای بازسازی موتورسیکلت های فرسوده را داشته باشید

معاون عملیات پلیس راهور وراجا با اشاره به تردد 13 میلیون و 500 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور گفت: بر اساس رصد پلیس 91 درصد موتورسیکلت ها قدیمی هستند.

سردار محمدباقر سلیمی آلایندگی موتورسیکلت ها را بحرانی و از دغدغه های اصلی آلودگی هوا در حوزه وسایل نقلیه دانست و افزود: انباشته شدن موتورسیکلت های آلاینده ناشی از بی توجهی متولیان امر است و شاهد 50 درصدی آلودگی هوا هستیم. تاخیر یک ساله در اسقاط و تعویض موتورسیکلت های فرسوده.

وی مشکل موتورسیکلت های فرسوده و آلودگی آنها را ناشی از دو عامل دانست و توضیح داد: عامل اول ریشه در قانون یا نبود قانون مناسب برای تعیین سن فرسودگی و شرایط تعویض آنها دارد. وسایل نقلیه که منجر به رسوب موتورسیکلت های فرسوده می شود. عدم شناسایی مسیر جایگزینی برای این خودروها نیز منجر به این واقعیت شده است که امروزه تنها کمتر از 10 درصد از این خودروها فراتر از محدودیت سنی بوده و به عنوان وسیله نقلیه استاندارد برای حمل و نقل شناخته می شوند.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی فرجا یکی دیگر از عوامل ایجاد مشکل انباشت موتورسیکلت های فرسوده و آلوده را ناشی از عدم اقدام متولیان امر دانست و گفت: با وجود گذشت 50 سال از سال 1395، شاهد استقرار آن بوده ایم یک سیستم قانونی شفاف در زمینه اسقاط وسایل نقلیه بر اساس قانون هوای پاک، اما در عمل حامیان مالی در حیطه وظایف خود عمل نکردند.

سردار سلیمی بیان کرد: براساس ماده 8 قانون هوای پاک، جدول سنی خودروها تعیین شده است و در همین راستا تسهیلات 10 ساله با کارمزد 4 درصد از سوی دولت و شهرداری ها برای تسریع در امر تعیین شده است. فرآیند تعویض و نوسازی موتورسیکلت. وی با بیان اینکه طبق قانون شهرداری ها و دولت موظف شدند سالانه 10 درصد موتورسیکلت های فرسوده را با موتورهای برقی جایگزین کنند، افزود: این وظایف تقریباً هیچ گاه انجام نشد و به حاشیه رفت. اگر امروز این قانون اجرا می شد، باید میزان موتورسیکلت های فرسوده به کمتر از 30 درصد کاهش یابد.

تعویض موتورسیکلت های فرسوده خارج از صلاحیت پلیس است

معاون عملیات پلیس راهور وراجا تایید کرد: اگر قانون اجرا می شد امروز بیش از 70 درصد موتورسیکلت های کشور برق می شد اما اکنون نهادهای مسئول که دست از اقدامات خود برداشته اند در برخی موارد برخورد زیست محیطی می کنند. . مطالبات در رسانه ها

سردار سلیمی تاکید کرد: پلیس در انتهای زنجیره برخورد با خودروهای آلاینده قرار دارد و نباید از پلیس انتظار رسیدگی به انفعال و بی توجهی سایر دستگاه ها به رفتار انتظامی را داشت.

به گفته وی، اقدامات پلیس خارج از چارچوب قانون نیست، بلکه جنبه تنبیهی دارد. در حالی که موضوع تعویض موتورسیکلت های فرسوده و آلوده نیازمند اقدام اجرایی برای نوسازی است که در واقع خارج از صلاحیت و مسئولیت پلیس است.

معاون عملیات پلیس راخور وراجا، برقی شدن موتورسیکلت ها را از چند جهت موثر دانست و افزود: موتورسیکلت های برقی به دلیل قدرت کم و قدرت مانور پایین علاوه بر عدم آلودگی، ضمن رعایت حقوق بشر بسیار موثر هستند. شهروندان آلودگی صوتی را کاهش داده و از خطرات انسانی جلوگیری می کنند.

بر اساس اطلاعیه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، هم اکنون بیش از 90 درصد موتورسیکلت های تردد در خیابان ها فرسوده هستند و اگرچه حداکثر سن استفاده از این خودروها 12 سال تعیین شده است، اما سن برخی از موتورسیکلت ها از 30 سال گذشته است. . سالها

همچنین بیش از 10 درصد آلودگی هوای تهران بر اساس برآوردهای کارشناسان و نهادهای رسمی ناشی از موتورسیکلت ها و کاربراتورهای فرسوده است که هر کدام حدود 12 برابر بیشتر از یک خودروی یورو 4 آلودگی تولید می کنند.

داریوش گلعلی زاده، رئیس مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان محیط زیست نیز آذرماه سال گذشته از فرسوده بودن 90 درصد موتورسیکلت های شماره گذاری شده و فاقد معاینه فنی خبر داده بود و با اجرای طرحی، موتورسیکلت های فرسوده شده است. در آینده بازنشسته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در بین منابع آلاینده شهرهای بزرگ به ویژه تهران، موتورسیکلت حدود 10 درصد در انتشار ذرات معلق نقش دارد، درباره علت مراجعه نکردن دارندگان موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی گفت: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد موتورسیکلت ها فرسوده هستند اگر به این مراکز مراجعه کنند نمی توانند از این مراکز تاییدیه بگیرند. بنابراین برنامه ما در این حوزه اجرای طرح اسقاط موتورسیکلت های فرسوده بر اساس ماده 10 قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو است که عمر فرسوده را برمی گرداند.

همچنین به گفته مدیر عامل ستاد معاینه فنی تهران، نظارت مشورتی بر معاینه فنی موتورسیکلت ها در محدوده بازار تهران آغاز شده است و به زودی این طرح از حالت مشاوره خارج می شود و موتورسیکلت های فاقد معاینه فنی در این محدوده حمل می شوند. توسط پلیس



منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/252018/%DB%B9%DB%B1%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF