BYD برنامه هایی برای کل قاره کهن دارد

از آنجایی که صنعت خودروسازی چین با مانعی به نام تعرفه های سنگین در ایالات متحده و اتحادیه اروپا مواجه است، چینی ها بازار جنوب شرق آسیا را به عنوان یکی از مهمترین اهداف خود معرفی کرده اند.

از 31 برند خودروی سواری حاضر در نمایشگاه خودرو اندونزی، حدود یک سوم آنها چینی هستند و بیشتر آنها خودروهای برقی تولید می کنند. چینی ها با محصولات مدرن و غرفه های شیک در این رویداد خودرویی حضور دارند و توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کنند. به عنوان مثال، در غرفه BYD، یک دلفین وجود دارد که با یک بار شارژ می تواند 480 کیلومتر را طی کند و با قیمتی معادل 26000 دلار به فروش می رسد.

دلفین. سفیر تسخیر بازار

دلفین یکی از سه خودروی الکتریکی BYD در بازار خودرو اندونزی است. اندونزی با بیش از ۲۷۵ میلیون نفر جمعیت چهارمین کشور پرجمعیت جهان است. اندونزی بزرگترین بازار خودرو را در جنوب شرقی آسیا دارد و اولین محموله 1000 خودروی الکتریکی ماه گذشته وارد این کشور شد. یکی از بازدیدکنندگان از غرفه این خودروساز گفت که دلفین خودروی بسیار زیبایی است و معتقدم BYD آینده خوبی نسبت به خودروهای اروپایی خواهد داشت.

به نظر او کیفیت خودروهای چینی اکنون در حد محصولات اروپایی و ژاپنی است. وی اظهار داشت که مشتاق خرید یکی از این خودروها برای همسرش است، هرچند همچنان تسلا مدل 3 خود را ترجیح می دهد، خودرویی که دو سال پیش به دلیل نبود نمایندگی در اندونزی وارد کشور شد.

شرکت های ژاپنی تویوتا، دایهاتسو و هوندا برای چند سال بر بازار خودروی اندونزی تسلط داشتند، اما چینی ها به تدریج جایگاه خود را به ویژه در بازار محصولات الکتریکی تثبیت می کنند.

بخوانید:  حرکت موتور کرمان در بالاترین سطوح جذب با تولید گیربکس اتوماتیک

در نیمه اول سال 2024، برندهای چینی 43 درصد از فروش خودروهای الکتریکی در اندونزی را به خود اختصاص دادند. اما متقاعد کردن مردم برای خرید این خودروها در اندونزی یک چالش است زیرا جایگزین های ارزان تری وجود دارد و از سوی دیگر، زیرساخت خودروهای الکتریکی به اندازه محصولات احتراق داخلی توسعه نیافته است.

سال گذشته تنها حدود 17000 خودروی برقی در اندونزی فروخته شد که به معنای سهم 2 درصدی از کل فروش خودروهای صفر کیلومتر در این کشور است. البته باید گفت که دولت اندونزی مشوق هایی را برای خریداران خودروهای برقی در نظر گرفته و به دنبال فروش 400 هزار خودروی بدون آلایندگی در سال آینده است. البته داده ها نشان می دهد که انتظار واقعی فروش 56000 دستگاه تا سال 2028 است.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی اندونزی که اخیرا یک Voling Bingo خریداری کرده است، گفت که بزرگترین انگیزه برای خرید این خودرو پلاک آن است زیرا باعث می شود رانندگان در جاکارتا محدودیت ترافیکی نداشته باشند.

او همچنین می‌گوید در هزینه‌های سوخت صرفه‌جویی کرده است و سالانه حدود 60 دلار مالیات می‌پردازد، در حالی که خودروی قبلی‌اش که یک مزدا قدیمی بود، 430 دلار در سال مالیات می‌گرفت. او می‌گوید: «پشم‌زنی بینگو». من را از نقطه A به نقطه B می‌برد و هنوز آن را از شهر خارج نکرده‌ام زیرا مطمئن نیستم در حال حاضر به ایستگاه شارژ دسترسی داشته باشم.

فرار از جنگ قیمت

صنعت خودروهای برقی چین به لطف مشوق های موجود و دسترسی به زنجیره تامین گسترده پیشرفت های زیادی داشته است، اما رقابت داخلی منجر به جنگ قیمت ها و اهداف صادراتی شده است. برزیل، بلژیک، انگلستان، تایلند و فیلیپین بزرگترین بازارهای صادراتی برندهای چینی در سال جاری بودند و اندونزی نیز خود را آماده دریافت این خودروها با سرعت بالا می کند.

بخوانید:  حکم نهایی در پرونده مدیران خودرو؟

یک تحلیلگر صنعت خودروی چینی می گوید: «آسیای جنوب شرقی، به ویژه تایلند و اندونزی، از جمله مهم ترین بازارها هستند و عرضه خودروهای برقی “برندهای چینی به خوبی از آن بهره برداری می کنند.”

گروه BYD اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد یک کارخانه 1.3 میلیارد دلاری در حومه جاکارتا بسازد.

برندهای Neta و Welling نیز در اندونزی خودروهای الکتریکی تولید می کنند. البته این تصادفی نیست زیرا اندونزی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نیکل و سایر فلزات مورد نیاز برای باتری خودروهای الکتریکی است. چینی ها تاکنون میلیاردها دلار در معادن نیکل اندونزی برای به دست آوردن این فلز استراتژیک سرمایه گذاری کرده اند.

یک مقام وزارت حمل و نقل اندونزی در روزنامه دولتی چاینا دیلی از ورود چین به صنعت خودروی اندونزی استقبال کرد.

وی همچنین خودروسازان چینی را تشویق کرد تا از فرصت طلایی مشوق های مالیاتی ارائه شده توسط این کشور برای تولید خودرو در اندونزی استفاده کنند.

برای برندهایی مانند BYD، ایجاد کارخانه‌های بیشتر در سایر کشورها برای حضور گسترده در بازارهای جهانی مهم است، به‌ویژه که ایالات متحده و اتحادیه اروپا می‌خواهند با اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه از بازارهای داخلی خود در برابر تهاجم برندهای چینی محافظت کنند. ماه گذشته، اروپایی ها حداکثر تعرفه 37.6 درصدی را برای خودروهای برقی چینی اعلام کردند و دولت بایدن نیز تعرفه 25 درصدی فعلی را به 100 درصد افزایش داد.

BYD همچنین به دنبال راه اندازی یک کارخانه در تایلند است و همچنین در ترکیه، مجارستان و مکزیک سرمایه گذاری می کند. یکی از تحلیلگران بازار خودرو می گوید: «این کشورها مکان های بسیار استراتژیکی هستند. برای اینکه یک برند جهانی باشید، باید بازارهای آمریکا و اروپا را نیز تسخیر کنید.»

بخوانید:  طرح فروش فوق العاده شاهین اتوماتیک و ساینا S

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250348/BYD-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D9%87%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF