Panigale نام آشنا و پرافتخار این کمپانی معروف است که همیشه در دنیای ورزش محبوب بوده است. سال 2025 پر از اتفاقات هیجان انگیز خواهد بود و دوکاتی نیز قصد دارد کمپین جدی در این زمینه ایجاد کند. بنابراین Panigale 2025 معادلات شگفت انگیز دنیای موتورسیکلت های اسپرت را تغییر خواهد داد. در زیر به بررسی این دوچرخه ورزشی می پردازیم.
طراحی زیباتر و جسورانه تر
Panigale به عنوان پرچمدار محصولات دوکاتی، طراحی منحصر به فردی دارد. این دوچرخه ورزشی معروف ایتالیایی همیشه در لیست سریع ترین موتورسیکلت های اسپرت دنیا قرار دارد. Panigale به عنوان یک رقیب جدی برای هوندا CBR1000RR Fireblade، Kawasaki Ninja ZX-10R، Yamaha YZF-R1 و BMW S1000RR شناخته می شود. بر همین اساس مدل 2025 Panigale در سبک جدیدی با طراحی دوکاتی تولید شد و زبان طراحی جدید این شرکت بدنه ای جذاب و زیبا را برای آرماگان به ارمغان آورد.
با نگاهی به نمایه Panigale، همان سبک طراحی جسورانه و اسپرت دوکاتی را می بینیم. استفاده از حجم های عضلانی و خطوط تیز، هیجان این دوچرخه ورزشی را دو چندان می کند. پوزه برجسته، خطوط نسبتاً تیز و منحنی های طراحی شده هماهنگی و هماهنگی بسیار خوبی با فلپ ایجاد می کند و حس هیجان را در بیننده دو چندان می کند. کاپوت تیز و عضلانی (که دارای مخزن بزرگ و عضلانی طراحی شده در بالای آن است) در ترکیب با پنل های تیز عقب، شخصیتی اسپرت و سکسی به Panigale داده است.
در این مقاله به بررسی نسخه V4 S این دوچرخه اسپرت می پردازیم که تنها تفاوت آن با نسخه V4 در طراحی گلگیرهای جلو و عقب است. این قطعات از مواد فیبر کربن ساخته شده اند. لاستیک های نسل جدید 5 پره نیز در نسخه S تعبیه شد تا وقار این دوچرخه اسپرت را دو چندان کند. در قسمت جلو شاهد استفاده از زبان طراحی جدید دوکاتی هستیم.
چراغ های جلو باریک تر طراحی شده اند و با اضافه شدن اسپویلر چهره ای کاملا جدید و جسور به دوچرخه اسپرت داده شده است. چراغ های باریک ذوزنقه ای با LED های باریک L شکل در بالای کاسه چراغ ها و طراحی کاسه چراغ های کریستالی با خطوط تیز چهره ای زیبا و دراماتیک از این دوچرخه اسپرت ایجاد کرده است. ناگفته نماند که طراحی بال بزرگ L شکل که علاوه بر این به دماغه جلو متصل است، آیرودینامیک پانیگال 2025 را بهبود بخشیده است.
طبق آنچه که دوکاتی اعلام کرد، پانیگال جدید در آزمایش های تونل باد شاهد بهبود 15 درصدی در آیرودینامیک و نیروی رو به پایین بود. ضریب درگ این دوچرخه اسپرت نیز نسبت به نسل قبل ده درصد بهبود یافته است. در نمای عقب با طراحی چشم نواز و بسیار زیبای سازنده اسپرت ایتالیایی مواجه می شویم. دو چراغ D شکل در ابتدای گلگیر عقب تعبیه شده که شکلی سه بعدی ایجاد می کند.
این ویژگی ها با پنل های تیز در این قسمت ظاهری بسیار زیبا و هیجان انگیز به Panigale V4 و V4 S داده است. یک اگزوز تیتانیوم با روکش آلیاژ آلومینیوم و فولاد سبک نیز در قسمت پایینی این دوچرخه اسپرت تعبیه شده است که وقار این گربه لهستانی را دو چندان کرده است.
در ادامه باید به طراحی نسل جدید رینگ های آلیاژی 17 اینچی اشاره کرد که طراحی بسیار زیبا و آیرودینامیکی دارند. طبق آنچه دوکاتی اعلام کرد، رینگ های نسل جدید به کاهش 22 درصدی وزن این دوچرخه اسپرت کمک کرده است. وزن خالص دو لاستیک 2.17 کیلوگرم است که برای چنین دوچرخه ورزشی بسیار عالی است.
سطح بالایی از راحتی و ارگونومی
دوچرخههای اسپرت همیشه از نظر ارگونومی و راحتی نسبت به سایر بخشها و کلاسها (از جمله نایکبایک) اسپرتتر هستند و سطح راحتی نسبتاً پایینتری دارند. اما طراحان و مهندسان دوکاتی به لطف رعایت تناسبات و البته حفظ ارگونومی توانستند راحتی بالایی را برای این دوچرخه اسپرت به ارمغان بیاورند.
آنها پانیگال 2025 را بیش از 100 بار در مدل های گلی (مدل گلی نزدیک به نمونه اولیه) و چاپ سه بعدی بررسی و ارزیابی کرده اند. نتیجه این است که فرمان نسبت به بدن سرنشین با زاویه 24 درجه و فاصله 98 میلی متری قرار می گیرد.
این کلاس باعث راحتی و ارگونومی بالایی برای Panigale 2025 شد.در مدل 2025 ارتفاع صندلی این دوچرخه اسپرت 850 میلی متر است که راحتی، ارگونومی و آیرودینامیک بالایی را برای راکب فراهم می کند. نسل جدید نمایشگر دیجیتال 6.5 اینچی با گرافیک بالا (تولید شده توسط Continental) نیز آرایه ای خوب و باکیفیت را در اختیار سوارکار قرار می دهد.
به روش ایتالیایی لاغر شوید
دوکاتی به Panigale 2025 بسیار افتخار می کند. زیرا به گفته این سازنده دوچرخه اسپرت ایتالیایی، برای اولین بار از ساختار فریم آلومینیومی همراه با قاب های فولادی بهبود یافته نسل جدید در این دوچرخه ورزشی استفاده شده است. مهندسان دوکاتی به لطف طراحی بدنه آلومینیومی با فریم فولادی سبک و البته فریم های فولادی سبک وزن در جلو و عقب، توانستند شاسی سبک و فوق العاده مقاومی بسازند.
بنابراین با توجه به بدنه موتور آلومینیومی، اگزوز تیتانیومی، پلت فرم جلوپنجره الکترونیکی نسل جدید بوش، بدنه سبک و مخزن 17 لیتری بدون بنزین، وزن خالص این دوچرخه اسپرت به 191 کیلوگرم می رسد. این وزن برای چنین دوچرخه اسپرتی شاهکار محسوب می شود و به لطف موتور قدرتمند آن شاهد حضور فراری در دنیای موتورسیکلت های اسپرت هستیم. توزیع وزن و نسبت قدرت به وزن محصولات دوکاتی مثال زدنی است.
دوکاتی تعریف قدرت!
آنچه Panigale 2025 را از رقبای خود متمایز می کند قلب تپنده این گربه لهستانی است و مهندسی آن باعث برتری این موتور شده است. یک موتور 4 سیلندر 90 درجه 1103 سی سی و یک میل لنگ نسل جدید (که وزن کم و البته مقاومت بالایی در برابر تنش برشی دارد) در شکم این دوچرخه اسپرت جای می گیرد.
مشخصات فنی موتور اتمسفری Panigale 2025 عبارتند از: قطر پیستون 81 میلی متر، کورس پیستون 53.5 میلی متر، کاهش و بهبود سطح تراکم و رسیدن به نسبت تراکم 14 به 1، استفاده از سیستم تزریق سوخت منحصر به فرد و زمان بندی هوشمند متغیر سوپاپ.
این ویژگی ها می تواند کارایی بالایی را برای این موتور فراهم کند. حداکثر قدرت این موتور 216 اسب بخار در 13500 دور در دقیقه و 121.3 نیوتن متر گشتاور در 11250 دور در دقیقه است. مهم ترین نکته در مورد تغییرات اساسی که در موتور 4 سیلندر V شکل Panigale رخ داده این است که این موتور 195 اسب بخار قدرت و 118.7 نیوتن متر گشتاور در 12000 دور در دقیقه تولید می کند. جالب است بدانید که به گفته دوکاتی، ساختار اگزوز تیتانیومی قدرت این موتور را 25 درصد افزایش داده است.
همچنین برای بهبود خنک سازی موتور از پمپ آب برقی نسل جدید استفاده می شود که ظرفیت خنک کنندگی موتور بهتری دارد. در عین حال، ورودی هوای زیر درب جلو برای افزایش سرعت جریان هوای ورودی به رادیاتور و بدنه موتور طراحی شده است.
این امر باعث خنک شدن بهتر نیروهای محرکه این دوچرخه ورزشی شده است. ناگفته نماند که سیستم تزریق سوخت منحصر به فرد دوکاتی شامل دو انژکتور بر روی دریچه گاز است تا سوخت را به خوبی اتمیزه کرده و به سیلندر تزریق کند. گیربکس 6 سرعته ثابت با بهبودهای صورت گرفته در گام دنده می تواند شتاب بسیار خوبی را برای این دوچرخه اسپرت فراهم کند.
همچنین در گیربکس 6 سرعته چند صفحه ای از مکانیزم تعویض دنده شتاب هیدرومکانیکی استفاده شده است که حتی در حالت نیم کلاچ نیز گیربکس را به خوبی جابجا می کند. این مکانیسم باعث شد تا حالت کنترل پرتاب به خوبی کار کند. از سوی دیگر، این دوچرخه ورزشی از یک زنجیر نسل جدید استفاده می کند، جنس آن از فولاد سبک وزن است که فرآیند تعویض دنده را بدون ضربه یا لرزش انجام می دهد.
امکانات رفاهی و ایمنی
از نظر راحتی و ایمنی، Ducati Panigale 2025 دارای سیستم کنترل کشش، سیستم ABS، سیستم کنترل نیروی جانبی، سیستم کمکی در سربالایی، کروز کنترل، سیستم سفارشی سازی سواری، 6 حالت سواری قابل تنظیم از طریق دریچه گاز و سیستم تعلیق است. یک خوشه دیجیتال و یک سیستم کروز کنترل شتاب، اگزوز تیتانیوم، سیستم تعلیق قابل تنظیم، نسل جدید کلاه ایمنی دوکاتی و چراغ های LED قابل تنظیم با چرخش فرمان. Ducati Panigale V4 S 2025 ارزشی معادل 33800 دلار دارد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/251969/%D8%AF%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D9%86%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%84-2025-%DA%86%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D8%B1-%D9%88-%D9%82%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%B1