اگرچه این روزها کراس اوورهای زیادی در بازار وجود دارد، اما هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند، اما در نهایت برگ برنده خودرویی است که ویژگی های آفرود دارد و به معنای واقعی یک SUV با شاسی و بدنه مجزا است. .
دایون Y5 از ابتدای حضور خود در طیف محصولات صنایع خودروسازی ایلیا بسیار محبوب بوده است. پس از مدتی عرضه مدل Y7 که نسخه پیشرفته تری از این وسیله نقلیه است، باعث شد این SUV آفرود به عنوان یک انتخاب محبوب در بین خودروهای شاسی بلند بازار ایران شناخته شود.
سومین نمایشگاه آفرود از 22 تا 26 مرداد ماه سال جاری در محل نمایشگاه ایران مال برگزار شد.
در این نمایشگاه شرکت خودروسازی الیا با همکاری شرکت دلفان نسخه آفرود ارتقا یافته دایون Y7 معروف به دایون دی ایکس را به نمایش گذاشت که مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت. طبیعتاً شایان ذکر است که هر دو مدل Y5 و Y7 به مدل های DX ارتقا یافته اند.
دیون دی ایکس چهره ای جوان دارد
Dayon DX در واقع نسخه آفرود ارتقا یافته Y7 و Y5 است. این بدان معناست که دیون Y7 و Y5 به دلیل طراحی شاسی، زاویه نزدیک شدن و زاویه خروج می توانند در خارج از جاده نیز استفاده شوند. البته از آنجایی که لازم است خودروهای آفرود مناسب ماجراجویی به تجهیزات ویژه مجهز شوند، صنایع خودروسازی ایلیا این چالش را برای خریداران دایون Y7 و Y5 حل کرده است.
بسیاری از خودروهای شاسی بلند آفرود در بازار ایران با روش های غیر اورجینال به خودروهای آفرود پس از فروش تبدیل می شوند. اما شرکت خودروسازی الیا با همکاری شرکت دلفان (یکی از شرکت های مورد اعتماد در زمینه تهیه خودروهای آفرود) نسخه آفرود ارتقا یافته دایون Y7 را در سومین نمایشگاه آفرود عرضه کرد.
همانطور که گفته شد، دارندگان و خریداران Dyon Y5 نیز می توانند از این خدمات استفاده کرده و خودروی خود را به مدل Dyon DX تبدیل کنند. از نظر طراحی، دیون DX تفاوت خاصی با مدل های Y5 و Y7 ندارد. تنها تغییراتی که در مدل DX قابل مشاهده و احساس است، تغییرات در سپر جلو و عقب، قوس چرخ ها، لاستیک ها، رینگ ها، رول بار و مجموعه تعلیق است.
برای تبدیل یک SUV به نسخه آفرود، لازم است گلگیرهای خودروهای استاندارد با مدل آفرود جایگزین شوند. همچنین باید از رینگ ها و لاستیک های آفرود مناسب و کیت تعلیق مخصوص استفاده کنید.
همه این ویژگیها قابلیتهای آفرود SUV را بهبود میبخشد و استفاده از آن را در خارج و خارج از جاده آسانتر میکند. بر این اساس، Dion DX با دماغه نسبتاً بلند و بدنه ای متشکل از خطوط صاف و سطوح صاف همچنان به جلب توجه خود ادامه می دهد.
نصب چرخ های اسپرت 17 اینچی آفرود به این مدل لوکس شخصیت اسپرت تری بخشیده است. در نمای جلو، دیون DX همچنان چراغ های نسبتا کشیده با خطوط تیز روی درب موتور و جلوپنجره پنج ضلعی با خطوط کرومی را حفظ کرده است. با این تفاوت که سپر آفرود نصب شده بر روی این خودروی آفرود چهار چرخ متحرک، وقار آن را دوچندان کرده و این احساس را به بیننده القا می کند که این خودرو برای آفرود آماده است.
در نمای عقب نیز شاهد همان نمای آشنای Dayon Y7 هستیم. با این تفاوت که یک سپر عریض آفرود برای نشان دادن ویژگی ها و توانایی این بلندمرتبه در حرکت خارج از جاده تعبیه شده بود.
نکته بارز دیون DX این است که قطعاتی مانند پدال، سپر جلوی آفرود، سپر عقب آفرود، تسمه های باری، لاستیک ها و رینگ های آفرود، کمک فنرهای Ironman Fumcell Pro و سینی محافظ موتور بزرگ روی این SUV نصب شده است. .
به گفته آرمان عباسی (کارشناس فروش در صنایع خودروسازی ایلیا)، تمامی دارندگان دایون Y5 و دایون Y7 می توانند مدل آفرود را سفارش دهند و این سفارشی سازی بر روی خودروهای مذکور بنا به سلیقه مشتریان انجام می شود.
در واقع طراحی سپر جلو و عقب و پدال های آفرود بنا به سلیقه مشتری قابل تغییر است. در نظر داشته باشید که دیون DX دارای رینگ های اسپرت 17 اینچی است که برای آفرود مناسب است. نسخه استاندارد Y7 و Y5 نیز با رینگ های آلیاژی 17 اینچی عرضه می شود.
Dion DX همچنین دارای یک وینچ در داخل سپر و برچسب های بدنه DX بر روی بدنه خودرو است.
طراحی داخلی راحت با امکانات کافی
طراحی داخلی Dyon DX همانند Dyon Y7 است. زیرا همانطور که قبلا ذکر شد، مدل DX نسخه آفرود ارتقا یافته Dyon Y7 و Y5 است. بر همین اساس شاهد همین طراحی ساده و ساده در کابین این خودرو نیز هستیم. یک صفحه نمایش لمسی افقی 8 اینچی در وسط داشبورد و یک صفحه نمایش لمسی 4 اینچی در وسط خوشه دیده می شود. نصب تنظیمات الکترونیکی پیشرفته برای سیستم تهویه مطبوع حس مدرن بودن را به بیننده القا می کند.
طراحی دریچه های ذوزنقه ای شکل در کناره های داشبورد برای سیستم تهویه مطبوع و طراحی دریچه های مرکزی مستطیلی (قرار گرفته در قاب کرومی) نمای داخلی این خودرو را جذاب کرده است. طراحی دنده اسپرت با فرمان سه پره رانندگی سبک دیون Y7 را به شما می دهد.
از جمله مهم ترین امکانات رفاهی و ایمنی Dayun DX می توان به: کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم هشدار کمربند ایمنی اشاره کرد. ، صندلی کودک ایزوفیکس، کمربند ایمنی 3 نقطه در همه ردیف ها، سیستم ورود بدون کلید (KEYS)، استارت دکمه ای، کروز کنترل، دوربین دید عقب، دوربین 360 درجه، TPMS، نور خودکار، GSI، صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، پورت USB و بلوتوث، سیستم صوتی با 8 بلندگو، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، سانروف برقی، آینه های جانبی گرم شونده، آنتن کوسه، چراغ های روشنایی در روز، سوئیچ های کنترل سیستم صوتی، عملکرد کروز کنترل، فرمان ، سیستم تهویه مطبوع و خنک کننده دیجیتال، ترمزهای دیسکی چهار چرخ.
قلب تپنده آشنا
چیزی که دیون DX را به یک گزینه آفرود خوب تبدیل می کند، قلب تپنده آن است. یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری توربوشارژ در زیر کاپوت این خودروی همه کاره آفرود قرار گرفته است.
این موتور که همان میتسوبیشی 4K22D4T است با در نظر گرفتن سیستم توربوشارژر و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها می تواند حداکثر قدرت 215 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر را ارائه دهد. مهم ترین نکته در مورد موتور دیون دی ایکس، گشتاور بالایی است که آن را به انتخاب خوبی برای آفرود تبدیل می کند. این موتور نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو را در شرایط سخت به خوبی تامین می کند.
از طرفی این موتور با شرایط سوخت کشورمان سازگاری نسبی دارد. توان خروجی این موتور با توجه به حجم موتور نسبتا کم است و همین امر باعث می شود که فرسودگی این موتور در سطح پایینی قرار گیرد. یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپترونیک از شرکت ژاپنی Aisin قدرت را به چهار چرخ این خودرو منتقل می کند.
ناگفته نماند که دیفرانسیل های Dyon DX، Dyon Y7 و Y5 دارای مجوز بورگ وارنر در آمریکا هستند و سیستم انتقال نیرو بسیار کارآمدی را برای ما به ارمغان می آورد.
در واقع دیفرانسیل این خودرو به گونه ای طراحی شده است که پینیون ها و چرخ میل لنگ دارای ضرایب کوتاهی هستند تا بتوانند در دورهای پایین بیشترین گشتاور را ایجاد کنند. این ویژگی یک نکته مثبت در خودروهای آفرود است و عملکرد آفرود این خودروی چهار چرخ محرک را بهبود می بخشد. بر این اساس هیچ تغییری در موتور و گیربکس مدل DX ایجاد نشده است.
دلیل این مشکل پایین نگه داشتن هزینه ها برای یک وسیله نقلیه آفرود و ماجراجویی مناسب است.
تفاوت های Dyon DX، Y5 و Y7 را بررسی کنید
تفاوت Dyon Y7، Y5 و DX در نصب کیت بدنه مخصوص آفرود و کیت تعلیق ویژه است. در واقع کیت Ironman Foamcell Pro بدنه اصلی سیستم تعلیق Dyon DX را تشکیل می دهد. سیستم تعلیق در Dyon DX و هر دو مدل Y7 و Y5 از جنس جناغ دوبل (دو شاخه) در محور جلو و Fiolink (پنج پیوند) در محور عقب است.
این نوع طراحی برای یک SUV با شاسی و بدنه مجزا بسیار کاربردی و عالی است. صنایع خودروسازی ایلیا با همکاری دلفان، کمک فنرهای استاندارد این خودرو را حذف کرده و کمک فنرهای Ironman Fumcell Pro را در جای خود نصب کردند تا کیفیت سواری این خودرو حفظ شود و قابلیت آفرود آن بهبود یابد. دیون DX همچنین دارای لاستیک های 265/65 با لاستیک های اسپرت آفرود 17 اینچی است. از طرفی امکان سفارش قلاب عقب، وینچ و کیت بدنه مخصوص آفرود برای مدل DX وجود دارد.
Y5 و Y7 را به DX تبدیل کنید!
اگر مالک Y7 یا Y5 هستید می توانید به راحتی به نمایندگی های صنایع خودروسازی ایلیا در سراسر کشور (این شرکت در حال حاضر 14 نماینده فروش و پس از فروش دارد) مراجعه کرده و به صورت کاملا انحصاری و شخصی می توانید خود را تغییر دهید. ماشین به یک مدل آفرود DX
قیمت و زمان عرضه به بازار
در حال حاضر طرح فروش دایون Y7 توسط صنایع خودروسازی ایلیا اجرا می شود. قیمت نهایی این خودرو به گفته آرمان عباسی (کارشناس فروش شرکت خودروسازی الیا) یک میلیارد و 998 میلیون تومان است و در این طرح فروش نیز تسهیلات 700 میلیون تومانی (پرداخت تا چهار سال) به خریدار ارائه می شود. . لازم به ذکر است پیش پرداخت این طرح فروش بالغ بر 812 میلیون تومان است و البته هزینه های سفارش و سفارشی سازی مدل DX به صورت جداگانه محاسبه و در نهایت به مبلغ پرداختی برای خودرو اضافه می شود. طبق شنیده ها برای تبدیل مدل Y7 و Y5 به مدل DX باید هزینه ای کمتر از 350 میلیون تومان پرداخت کرد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250420/DX-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D9%86%D9%87-%D9%86%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF