«ME16»؛ پیشرانه‌ای که سایپا را بر صدر می‌نشاند

به گزارش «اخبار خودرو»،با افتتاح مدرن‌ترین خط تولید موتور کشور در مگاموتور، سه رویداد منحصر به فرد رونمایی از پیشرفته‌ترین و اولین موتور 16 سوپاپ تولید مگاموتور و خودروهای جدید با پلت‌فرم‌های SP100 و P90 در گروه خودرسازی سایپا انجام شد. بدین منظور، خط مونتاژ موتور K4M موجود در مجموعه (موتور EC5 سیتروئن)، پس از اعمال تحریم‌ها و خروج شرکت رنوی فرانسه بیش از 5 سال خاموش و بلااستفاده ماند، تا این‌که در اوایل سال 1401 پروژه راه‌اندازی خط تولید موتور جدید مصوب و در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس، با حمایت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا مقرر شد به‌منظور استفاده بهینه از منابع موجود در سطح شرکت‌های گروه با سرمایه‌گذاری و ایجاد تغییرات لازم، خط مونتاژ موتور ME16 به‌منظور تولید مدرن‌ترین موتور کشور و خاورمیانه مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه پس از طراحی پروسه‌ها و فرآیند تولید، بازبینی ایستگاه‌های تولید و تعیین حجم تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، انجام تجزیه و تحلیل‌های مالی و اقتصادی، تعیین بودجه موردنیاز، تجزیه و تحلیل ریسک، بررسی موضوعات کیفی و نیز تعریف زمان‌بندی لازم توسط کارشناسان و متخصصان شرکت، پروژه به‌طور دقیق در ستاد عالی پروژه‌های مگاموتور به تصویب رسید و در اردیبهشت‌ماه 1401 آغاز شد.

نخستین محصولاتی که با موتور ME16 می‌آیند
سومین رویداد رونمایی از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا بر روی پلت‌فرم SP100 با نام شاهین‌پلاس است. همزمان شاهین‌پلاس با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک توسعه‌یافته توسط مگاموتور که هر دو از پیشرانه ME16 بهره می‌برند نیز رونمایی شد. اولین خودرو جدید با پلت‌فرم P90 که به ال90 ایرانی معروف است نیز مجهز به موتور ME16 و گیربکس دستی توسعه یافته در داخل است که در اخیرا رونمایی شد. به‌زودی محصول سیَلک (M44) مبتنی‌بر بن‌سازه خودرو سیتروئن C3 نیز با همین موتور تولید خواهد شد. رونمایی از خط تولید مدرن موتور جدید ME16 و بهره‌برداری از آن بر روی محصولات جدید گروه سایپا، جلب رضایت تمامی ذینفعان، ازجمله وزارت نفت، سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، شرکت‌های خودروساز گروه سایپا و به‌خصوص مشتریان نهایی و مردم، از منظر کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی،Performance (کارایی) و کیفیت را به همراه خواهد داشت.

بخوانید:  محصول ممتاز سایپا در عرضه‌ های نیمه‌ دوم سال

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244395/ME16-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86%D8%AF

ویژگی‌های منحصر به‌فرد موتور ME16
رونمایی از موتور ME16 چند ویژگی منحصر به‌فرد را نیز به همراه دارد؛ اصالت این موتور EC5 سیتروئن است. کارشناسان واحدهای تحقیق و توسعه و مهندسی مگاموتور با همکاری مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، ابتدا بررسی‌های لازم به‌منظور انطباق این موتور و گیربکس‌های متناظر آن روی پلت‌فرم‌های SP100 و P90 گروه خودروسازی سایپا را انجام داده و سپس اقدام به طراحی و اعمال تغییرات لازم کرده است و در ادامه با ایجاد و اعمال تغییرات، تکمیل و رفع نقایص مدارک و نقشه‌ها، دانش فنی موتور ME16 تهیه و بومی‌سازی شد. در فرآیند طراحی و ایجاد دانش فنی بومی این موتور، سیستم EMS شامل ECU و سنسورهای مربوطه همچنین قطعاتی از جمله فلایویل، دیسک و صفحه، منیفولد هوا، کاتالیست، مسیر هوای ورودی به موتور و مسیر ورودی آب به موتور و سیستم FEAD متناسب با خودرو شاهین‌پلاس از پلت‌فرم SP100 و خودرو جدید بر روی پلت‌فرم P90 که به ال90 ایرانی معروف است، توسط مگاموتور و شرکت‌های زنجیره تامین، باز طراحی شد. همچنین به‌منظور انطباق موتور با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک مربوطه نیز تغییراتی بر روی بلوک سیلندر اعمال و موتور ME16 ایجاد شد.

مشخصات فنی پیشرفته‌ترین پیشرانه کشور
موتور ME16 از لحاظ مشخصات فنی دارای حجم موتور 1600سی‌سی و 16سوپاپ و دارای استاندارد آلایندگی یورو5 است. قدرت آن بیش از 115 اسب‌بخار بوده و مجهز به سیستم CVVT و پمپ‌روغن با دِبی متغیر است که سبب کاهش مصرف سوخت و بالابردن قدرت موتور نسبت‌به مدل‌های مشابه خود می‌شود. این موتور چهارسیلندر خطی با پاشش سوخت چندنقطه‌ای امکان اخذ استاندارد یورو6 را نیز دارد. ویژگی دیگری که رونمایی پیشرانه ME16 را بارز و منحصر به‌فرد می‌کند، شروع تولید این موتور با بیش‌از 92درصد ساخت داخل قطعات است که همزمان با تولید انبوه، صرفه‌جویی معناداری در کاهش ارزبری و تحقق کنترل تورم در این حوزه خواهد داشت. قطعاتC5 شامل بلوک سیلندر، سرسیلندر، میل لنگ، میل بادامک و شاتون است که تشکیل‌دهنده اعضای اصلی موتور هستند و تمامی آن توسط صنعتگران زنجیره تامین گروه خودروسازی سایپا ساخت داخل شده‌اند. سیستم کنترل EMS این موتور نیز که از قسمت‌های کلیدی مجموعه موتور است،‌ به‌صورت کامل طراحی داخلی و بومی‌سازی شده است. در این راستا، 69 قطعه‌ساز کشور در تحقق ساخت داخل اجزای مجموعه‌های این موتور ارزشمند با مگاموتور سایپا همکاری کرده‌اند و با توجه به این‌که قالب‌های قطعات اصلی و تاثیرگذار در کیفیت محصول از منابع معتبر و با کیفیت بالا تهیه شده است، کیفیت قطعات تولیدی موتور ME16 بسیار مطلوب بوده و با بهره‌گیری از خط تولیدی که رونمایی شد، کیفیت مجموعه موتور تضمین می‌شود. 8 درصد قطعات باقیمانده نیز شامل قطعات استاندارد مانند کاسه‌نمدها، بیرینگ‌ها و… است که به دلایل کیفی از منابع خارجی تامین می‌شود. داخلی‌سازی قطعات باقی‌مانده نیز همچنان در دستور کار قرار دارد.

بخوانید:  جایگزینی خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ و خروج خودروهای احتراقی

پیشرفته‌ترین خط تولید پیشرانه با ظرفیت اسمی روزانه 610 موتور
پیشرفته‌ترین خط تولید نیمه‌اتوماتیک موتور ایران و خاورمیانه با اضافه شدن و انتقال ماشین‌آلات تکمیلی از شرکت‌های گروه سایپا به خط جدید به ارزش 800هزار یورو و سرمایه‌گذاری ریالی معادل 24میلیارد تومان در اواخر سال 1401 برای موتور جدید به نام ME16 آماده بهره‌برداری قرار گرفت. خط تولید موتور ME16 متشکل از 45 ایستگاه اصلی و 15 ایستگاه فرعی است و فرآیندهای تولید آن مجهز به سیستم‌های ضد خطا و رباتیک است. سیستم‌های پایش و ضد خطا به‌گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر حذف خطاهای فرآیندی میزان خطای اپراتور را نیز به حداقل می‌رساند. درصد رباتیک این خط تولید بالای 60 درصد است و خطای احتمالی پروسه و فرآیند ایستگاه به ایستگاه توسط ربات‌ها کنترل می‌شود؛ در نتیجه قابلیت‌های منحصر به‌فرد و پیشرفته این خط، تضمین‌کننده ایجاد کیفیت بسیار بالا برای تولید موتور مدرن گروه سایپا خواهد بود. خط تولید موتور ME16 دارای ظرفیت اسمی روزانه 610 موتور است که باعث بهبود قابل توجه ظرفیت تولید پیشرانه و خودرو در گروه خودروسازی سایپا خواهد شد.