زینی با اشاره به حضور ۳۰ شرکت دانشبنیان در این رویداد، اظهار کرد: برای این رویداد ۵ هزار شرکت ثبتنام کردند و تعداد ۳۰ شرکت فعال مرتبط با این حوزه انتخاب و غرفههایی برای عرضه توانمندیهای آنها در نظر گرفته شده است.
او گفت: رویکرد کمپانیهای بزرگ خودروسازی مثل تویوتا، فولکس واگن و جنرال موتورز برای سرمایه گذاری در این حوزه و توسعه تولید خودروهای سبز و آبی است و هر یک از این شرکتها سرمایهگذاریهای چند ده میلیاردی برای این منظور داشتهاند.
او کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری را از مزایای خودروهای برقی عنوان کرد و ادامه داد: از این رو در این رویداد علاوه بر شرکتهای خودروسازی و اپراتورها و شرکتهای دانشبنیان، انجمن قطعهسازان و فعالان صنعتی نیز حضور دارند و جلسات متعددی برگزار و عقد تفاهم نامهها و قراردادها انجام خواهد شد. همچنین نیازهای فناورانه صنایع خودروسازی و گروه خودروسازی سایپا نیز با حضور شرکتهای دانش بنیان ارائه خواهد شد. علاوه بر این ارائه توانمندی شرکتهای دانش بنیان و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای این شرکتهای فعال در صنعت خودرو از دیگر برنامههای پیش بینی شده در این رویداد به شمار میرود.
او افزود: کشور چین به عنوان بزرگترین مهد اتوبوسهای برقی، رشد شتابانی در زمینه تولید خودروهای برقی دارد و این امر نشان میدهد که کشورهای دارای فناوری خودروهای برقی به سمت استفاده از خودروهای برقی در حرکت هستند و در این راستا از شرکتهای خودروساز خواسته شده است تا میزان تولید ۲CO را کاهش دهند، در غیر این صورت مشمول جریمههای سنگین می شوند.
در ادامه حامد عبدالملکی سامانی، معاون طراحی بدنه و تزئینات خودرو مرکز تحقیقات و نوآوری خودرو سایپا از آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین مسائل و معضلات شهرهای بزرگ نام برد و گفت که یکی از راههای موثر در کاهش این آلودگی برقیسازی محصولات خودرویی در کشور است.
مدیر گروه خودرویی ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به برگزاری جلساتی با شرکتهای خودروساز و اپراتورها، یادآور شد: ما بیشتر به پسارویداد فکر میکنیم و در پی آن هستیم که پروژههای مشترک با این مجموعهها را در زمینه خودروهای متصل و برقی اجرایی کنیم.
او تصریح کرد: این همایش در واقع نقطه آغاز یک حرکت بزرگ است که بدون همراهی و همکاری نهادهای بالادستی کشور در دولت، مجلس و بخش خصوصی میسر نخواهد بود و خودروسازان به تنهایی نمیتوانند این تحول را رقم بزنند.
معاون طراحی بدنه و تزئینات خودرو مرکز تحقیقات و نوآوری خودرو سایپا به نمایش یک دستگاه خودرو «متصل» شاهین و یک دستگاه خودرو برقی آریا در این همایش اشاره کرد و گفت: این دو خودرو با کمک متخصصان داخلی و تامین برخی قطعات خارجی، ساخته شدهاند و به عنوان نمونه اولیه (پروتوتایپ) در معرض دید حضار قرار خواهند گرفت.