در همینزمینه مرتضی زمانیان، استاد دانشگاه گفت: «در چند سال اخیر کشور وارد ناترازی انرژی شده که به دنبال آن ناترازی بودجه نیز درحال شکلگیری است. در مسیر واردات خودرو حساسیت های فراوانی به بهانه ارزبری ۲میلیارد دلاری ایجاد شد اما پیشبینی میشود در سال جاری به همان اندازه ارز برای واردات بنزین مصرف کنیم.
هماکنون تامین بنزین به صورت تهاتری صورت میگیرد که تفاوتی با واردات ندارد. یعنی با روش فعلی؛ قبلا هم میتوانستیم محصولی را صادر کنیم و ارزآوری هم داشته باشیم ولی اکنون نداریم. با درنظر گرفتن چنین شرایطی لازم است روند خروج خودروهای فرسوده با سرعت بیشتری پیگیری شود.
اما از آن مهمتر باید برای میزان مصرف سوخت بالای خودروهایی که تیراژ بالایی هم دارند، چارهای اندبشیده شود. بیشتر محصولاتی که در قرعهکشیها یا سایرطرحهای خودروسازان به مشتری تحویل داده میشوند، از تکنولوژیهای قدیمی کاهنده مصرف سوخت همچون سیستم ۸سوپاپ استفاده میکنند. همین موضوع باعث میشود در آینده هم با مشکل کنترل مصرف سوخت مواجه شویم.»
این استاد دانشگاه ادامه داد: «این درحالی است که برخی مسئولان مصرفکننده را مقصر اصلی افزایش مصرف سوخت اعلام میکنند، اما حقیقت این است که خودروساز برای کنترل مصرف سوخت از فناوریهای بهروز استفاده نمیکند. امیدواریم برای وارد نشدن به شرایط ناترازی انرژی؛ خودروسازان نیز دستبهکار شوند و فناوری پیشرانههای محصولاتی را که چند صدهزار دستگاه از آنها را روی خط تولید میبرند، ارتقا دهند.»
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246396/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF