این یک SL کاملا متمایز است!

در این نسل، گیربکس دستی برای نخستین‌بار از جمع گیربکس‌های قابل سفارش برای SL حذف شد. در نسل ششم، بار دیگر مرسدس نسخه کوپه را از برنامه تولید SL حذف کرد؛ با این تفاوت که دیگر نسخه هارد تاپ هم برایش ارائه نشد.

چندی پیش نمایندگی مرسدس در قبرس شمالی از ورود نخستین SL جدید به‌این کشور خبر داد و شرایطی فراهم شد تا جزو نخستین کسانی باشیم که با این خودرو ملاقات می‌کنند. در ادامه، ضمن معرفی SL به‌بررسی نسخه AMG SL43 مدل 2023 این خودرو خواهیم پرداخت.

این یک SL کاملا متمایز است!

سایر ویژگی های یک خودرو رودستر همچون دو در بودن و داشتن سقف متحرک هنوز در رگ‌های SL جاری بوده؛ اما همین یک تغییر و اضافه شدن ردیف دوم صندلی‌ها، در اصل آن را به‌یک خودرو کانورتیبل بدل کرده است.

در پایان از مالک خودرو مرسدس‌بنز AMG SL43 مورد نظر تشکر می‌کنیم.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244746/%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DB%8C%DA%A9-SL-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7-%D9%85%D8%AA%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

انتخابی جز AMG ندارید

رودستر به‌خودرو اسپرت دو دری گفته می‌شود که دارای سقف متحرک بوده و در کابین آن فضا برای نشستن دو سرنشین در نظر گرفته شده باشد.

درحال حاضر AMG SL مورد نظر در سه‌نسخه SL43، SL55 و SL63 به‌بازار عرضه می‌شود که ارزان‌ترین و ضعیف‌ترین آن، همین SL43 مورد نظر است. در این نسل، تمام مدل‌های SL به‌گیربکس 9 سرعته اتوماتیک مجهز شده‌اند و حق انتخاب دیگری وجود ندارد. البته از نظر پلت‌فرم، دو نسخه دیفرانسیل‌عقب و چهارچرخ‌محرک پیش رویتان هست که مدل مورد نظر از نوع دیفرانسیل‌عقب است. جالب است بدانید در این نسل دیگر خبری از موتورهای 6 و 12 سیلندر نبوده و مدل‌های SL با دو نوع موتور بنزینی 4 و 8 سیلندر به‌بازار عرضه می‌شوند.

مدل SL تنها رودستر سال‌های اخیر مرسدس نبوده و در کنار آن شاهد عرضه مدل SLC یا همان SLK نیز بودیم که در کلاس رودسترهای کامپکت پرمیوم عرضه می‌شد. تولید این مدل هم همزمان با نسل ششم SL در سال 2020 متوقف شد؛ اما تاکنون خبری از نسل جدیدش نیست. بنابراین اکنون باید SL جدید را تنها رودستر فعلی این برند آلمانی بدانیم. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که پس نسخه رودستر از مرسدس AMG GT چی؟

تولید SL توسط مرسدس به 69 سال پیش بازمی‌گردد. SL به‌عنوان یک خودرو اسپرت برای نخستین‌بار در سال 1954 تولید و به‌بازار جهانی عرضه شد. پس از آن به‌ترتیب در سال‌های 1963 نسل دوم، 1971 نسل سوم، 1989 نسل چهارم، 2001 نسل پنجم، 2012 نسل ششم و در نهایت در سال 2022 نسل هفتم این خودرو به‌تولید رسید.

بخوانید:  حفاظت از اقتصادی‌ترین نسخه گیربکس

خودرو SL یکی از خاص‌ترین ساخته‌های مرسدس بوده و قدمتی بسیار طولانی در ویترین محصولات این خودروساز آلمانی دارد. واژه SL در فرهنگ لغت مرسدس به‌معنای رودستر بوده و به‌نوعی باید آن را ریش‌سفید همه رودسترهای این برند بدانیم. مرسدس SL در میان علاقه‌مندان به‌خودرو ایرانی، به آقای صدا معروف بوده و این شهرت از صدای جذاب موتور و اگزوزهای اسپرت نسل‌های پیشین این رودستر آلمانی نشأت می‌گیرد.

با وجود این‌که نسل‌های قبلی این خودرو کم و بیش در کشورمان موجود هستند، اما هنوز جدیدترین نسل SL پا به‌خیابان‌های ایران نگذاشته است؛ نسلی که از سال گذشته وارد خط تولید شده و نه‌تنها در ایران، بلکه در نقاط مختلف جهان نیز خودرویی نوپا و نایاب است.

در میان نسل‌های مختلف این رودستر جذاب آلمانی، نسل‌های اول و ششم با 8 سال تولید، کمترین زمان را روی خط‌تولید سپری کردند و نسل دوم با 18 سال تولید، بیشترین طول عمر را دارد. با وجود این‌که بسیاری از مدل‌های مرسدس طبق یک برنامه منظم 7 ساله نسل عوض می‌کنند، اما پروسه تغییر نسل در مدل خاصی همچون SL طولانی‌تر بوده و هر نسل از این خودرو به‌طور متوسط 11 سال عمر می‌کند. البته تولید 8 ساله نسل گذشته این خودرو، طرفداران را برای تولید کوتاه‌مدت نسل‌های بعدی، امیدوار کرده است.

این SL سفیدرنگ با سقف نرم متحرک که به‌رنگ مشکی است، جزو معدود خودروهای عصر حاضر است که روح دارد. اگر کمی عمیق‌تر به‌جزئیات طراحی SL43 مورد نظر بنگرید، خواهید دید که این خودرو میراث‌دار لایقی برای خاندان SL است. رینگ‌های مشکی خودرو هماهنگی جالبی با دیگر بخش‌های مشکی‌رنگ آن همچون دیفیوزرهای جلو و عقب، رکاب‌ها، آینه‌های جانبی، دریچه‌های ورودی هوا روی گلگیرهای جلو، سقف پارچه‌ای، جلوپنجره، چراغ‌ها و … دارند.

پشت این رینگ‌های زیبا، کلیپرهای ترمز زردرنگ نیز توجهات را کاملا به‌خود جلب می‌کنند. در انتهای خودرو نیز یک اسپویلر متحرک قرار گرفته است. می‌توان گفت در حالت کلی زیبایی نمای جلو، بیشتر از نمای عقب است.

بخوانید:  فناوری‌های ب‌ام‌و برای یک دهه آینده

همچون تک‌تک نسل‌های SL، در نگاه نخست به AMG SL43 در شوروم نمایندگی مرسدس قبرس شمالی، مجذوب زیبایی این خودرو شدیم. در دنیای امروز که خودروسازان بیشتر از این‌که خودرویی را با روح بسازند به‌فکر ساخت دیوایس‌های متحرک هستند، خلق خودرویی همچون SL جدید روزنه‌های امید را برای عاشقان خودرو زنده نگه می‌دارد.

در اصل برند مرسدس درحال حاضر هیچ رودستری برای عرضه به‌بازار ندارد! اگر از این تغییر عجیب بگذریم (هرچند گذشتن از آن کار دشواری است!) باید گفت طراحی داخل کابین SL43 بی‌نظیر بوده و همچون نمای بیرونی آن زیباست.

طبق استانداردهای کلاس‌بندی خودروها، SL چهارم نخستین نسلی بود که نسخه کوپه نداشت و تنها به‌صورت رودستر تولید می‌شد.

در پاسخ به‌این سوال باید گفت مرسدس در سال‌های اخیر از قرار گرفتن دو رودستر خود یعنی SL و AMG GT رودستر در یک کلاس نتیجه مطلوبی کسب نکرده و به‌فکر پایان دادن به‌این تولید موازی بود.

SL از نظر فنی یک خودرو کاملا اسپرت است؛ اما مهندسین و طراحان مرسدس با چنان عشقی تک‌تک نسل‌های این خودرو را ساخته‌اند که همگی آن‌ها به‌طور خاصی در عین اسپرت بودن، کاملا لوکس و منحصر به‌فرد هستند.

این یک SL کاملا متمایز است!

این یک SL کاملا متمایز است!

به‌عبارت دیگر SL بعد از 5 سال دوباره موتور 4 سیلندر به‌خود دیده؛ البته این بار از نوع توربوشارژ و نیمه‌هیبرید. قیمت این SL43 با موتور 4 سیلندر پر بازده که 381 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند، از حدود 7 میلیاردتومان آغاز شده و با هر آپشن اضافی این قیمت بالاتر می‌رود. همین که هنوز SL تن به‌موتورهای تمام‌الکتریکی یا هیبرید نداده، جای شکر دارد؛ هرچند از تکنولوژی نیمه‌هیبرید در ساخت آن استفاده شده تا ثاتیر مثبتی روی بازده و مصرف موتور بگذارد.

نام و مدل Mercedes AMG SL43 2023
نوع پیشرانه 4 سیلندر 2.۰ لیتری توربوشارژ نیمه هیبرید
حداکثر قدرت 381 اسب بخار
حداکثر گشتاور 480 نیوتن متر
نوع گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 4.9 ثانیه
حداکثر سرعت 275 کیلومتر بر ساعت
حجم مخزن سوخت 70 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 8.9 تا 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت نسخه کارکرده 127.027 یورو (حدود 7.025.000.000 تومان)
بخوانید:  جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - ۸ آذر ۱۴۰۲

این نسل در کنار سقف متحرک برقی نرم، یک نسخه هاردتاپ هم داشت که از سقف سخت با قابلیت جدا شدن از بدنه خودرو به‌صورت دستی بهره می‌برد. در نسل پنجم بار دیگر نسخه کوپه به‌جمع مدل‌های SL بازگشت.

نسل اول SL در دو نسخه کوپه و کانورتیبل و موتورهای 4 و 6 سیلندر بنزینی و گیربکس 4 سرعته دستی تولید شد. در نسل دوم خبری از موتور 4 سیلندر نبود؛ اما امکان انتخاب گیربکس اتوماتیک برای مشتریان ثروتمند این خودرو فراهم شده بود. نسل سوم قدرتمندتر از همیشه ظاهر شد؛ در این نسل، پای موتورهای 8 سیلندر هم به‌زیر کاپوت SL باز شد. البته این پایان قدرت‌نمایی SL نبود و از این رو در نسل چهارم در کمال تعجب شاهد استفاده از موتورهای 12 سیلندر در کنار موتورهای 6 و 8 سیلندر بودیم.

برهمین اساس یک سال بعد از توقف تولید SL ششم، تولید AMG GT رودستر هم متوقف شد تا از سال 2022 نسل جدید SL به‌عنوان تنها رودستر این برند روانه بازار شود. با این حساب برای نخستین‌بار در برنامه تولید SL وقفه پیش آمد و سال 2021 هیچ خودرویی با نشان SL از خط تولید مرسدس خارج نشد.

زیرمجموعه سازنده خودروهای مسابقه‌ای و خیابانی با پرفورمنس بالای مرسدس یعنی AMG معمولا در نقش ارتقادهنده خودروهای این برند عمل کرده و کمتر اقدام به‌تولید خودرو اختصاصی می‌کند. اما برای نخستین‌بار است که نسل هفتم SL به‌طور کامل توسط AMG ساخته شده و قرار نیست نسخه معمولی از آن تحت‌عنوان مرسدس‌بنز تولید و عرضه شود.

نگاهی به‌تاریخچه SL

SL به‌عنوان اصیل‌ترین رودستر برند مرسدس اکنون نزدیک به هفت دهه است که در این کلاس خودرویی خاص‌پسند تولید و عرضه می‌شود. وقتی در SL43 را باز کردیم تا وارد کابین آن شویم، در کمال تعجب با 4 صندلی مواجه شدیم! به‌عبارت دیگر مرسدس، نسل جدید SL را برای نخستین‌بار، با دو ردیف صندلی تولید کرده که به‌صورت 2+2 می‌تواند 4 سرنشین را در خود جای دهد.

تنها رودستر حال حاضر مرسدس

پایان نسخه کوپه

همچنان جذاب و زیبا

این یک SL کاملا متمایز است!

این رودستر، رودستر نیست!