وی گفت: «براساس مصوبه شورای اقتصاد طرح تبدیل خودروهای عمومی و شخصی شامل تاکسیها، ونها و وانتبارها به سیستم دوگانهسوز از اواخر سال ۱۳۹۸ آغاز شده و طبق این مصوبه قرار است یکمیلیون و ۴۶۴هزار خودرو به سیستم دوگانهسوز مجهز شوند.»
وی اضافهکرد: «براساس این استانداردها، مخازن CNG به چهار دسته فلزی نوع یک، کامپوزیتی نوع دوم با آستر فلزی (دورپیچ)، کامپوزیتی نوع سوم با آستر فلزی (تمام پیچ) و کامپوزیتی نوع چهارم با آستر پلاستیکی تقسیمبندی میشوند که در حال حاضر این شرکت با بهرهگیری از تجهیزات و ماشینآلات خود، امکان ساخت هر چهار نوع مخزن را دارد.»
وی ادامه داد: «شرکتی که موفق به اخذ گواهی دانشبنیان تولیدی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری شده است، با حمایتهای صندوق و با تکیه بر دانشفنی و نیروی انسانی متخصص داخلی، موفق به تولید انواع مخازن تحت فشار CNG شده و درحالحاضر با پوشش ۴۰درصدی سهم بازار داخلی، رتبه بسزایی در سطح منطقه دارد.»
کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در ادامه بیان کرد: «در آینده نزدیک سوخت گاز طبیعی بهعنوان یکی از مهمترین گزینههای جایگزین بنزین و گازوئیل خواهد بود. این محصول تولیدی جهت دوگانهسوزکردن خودروهای تولیدشده در کشور مورد استفاده قرار میگیرد. این اقدام یکی از مهمترین اهداف دولت در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، حفظ محیطزیست، کاهش مصرف بنزین و البته کاهش واردات سوخت و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.»
رئیس هیات مدیره انجمن CNG با تاکید بر این که بهطور میانگین ۵۰ درصد ظرفیت جایگاههای سیانجی و حتی در برخی شهرها ۷۰درصد این ظرفیت خالی است،ادامه داد: « ۱۵هزار جایگاه CNG در روسیه وجود دارد، در حالی که این عدد در ایران تنها ۲۵۰۰ جایگاه اسبودهت که ۵۰درصد آن نیز بلااستفاده مانده است.» ج
محسن جوهری افزود: «سهم CNG در سبد سوخت کشور روبه کاهش است، بهطوری که در سال گذشته سهم سیانجی در سبد سوخت ۲۰ درصد بود اما امسال این سهم به ۱۷درصد رسیده است.»
ناصری همچنین گفت: «صندوق حمایت از صنایع پیشرفته درحالحاضر آمادگی دارد از چنین شرکتهایی در قالب اعطای تسهیلات تا سقف ۲۵۰ میلیارد ریال حمایتهای لازم را بهعمل آورد. ازسویدیگر این صندوق درصدد افزایش روزافزون چتر حمایتی خود از صنایع پیشرفته کشور نیز است.»
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244608/%D8%AA%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B9-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%86-%D8%AC%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AF%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7
چند روز قبل، کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، از ورود این صندوق به حمایت از تولید انواع مخازن تحتفشار سیانجی برای نخستین بار خبر داد.
این کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته ادامه داد: «مخازن ذخیره گاز طبیعی از کلیدیترین اجزای سیستم سوخترسانی خودروهای گازسوز هستند و استانداردهای مختلفی در مورد ساخت مخازن تدوین شده است.»
وی اضافه کرد: «بهعبارتی با نبود سیانجی سالانه ۶میلیارد دلار را از دست میدادیم، این موضوع بیانگر اهمیت نقش CNG در کشور است؛ اگر مصرف روزانه سیانجی را با استفاده از زیرساختهای موجود از ۲۳میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب برسانیم، ۱۰ میلیارد دلار سالانه صرفهجویی ارزی برای کشور بهارمغان میآوریم.»
رئیس هیاتمدیره انجمن سیانجی با یادآوری این موضوع که ما از لحاظ منابع گاز در جهان بعد از روسیه رتبه دوم را داریم، گفت: «گستردهترین شبکه گاز در کشور وجود دارد و شرکتهای تولیدی در زمینه تامین تجهیزات و مخزنسازها، زیرساختهای مناسبی برای توسعه این صنعت در اختیار دارند.»
وی بیان کرد: «این پیشنهاد در سازمان برنامهوبودجه درحال بررسی است و احتمال تایید و تصویب آن هم وجود دارد.»
وهری مهمترین مشکل در این حوزه را موضوع قیمتگذاریها دانست و تصریح کرد: «متاسفانه طی سالهای اخیر برنامه دولتها برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانهسوز به نتیجه نرسیده، این در حالی است که اگر سیانجی نداشتیم روزانه باید حدود ۱۷ میلیون دلار ارز از کشور بابت واردات بنزین خارج میشده. این رقم سالانه ۶ میلیارد دلار خواهد بود.»
محسن جوهری تصریح کرد: «پیشنهادی به دولت ارائه کردهایم که بهمدت ۳سال، توزیع رایگان CNG صورت بگیرد تا مردم به تبدیل خودروهای خود به دوگانهسوز رغبت نشان دهند. با این روش میتوانیم از ظرفیتهای خالی جایگاههای عرضه سیانجی استفاده و بخش قابلتوجهی از ناترازی بنزین را رفع کنیم.»
حمایت از ساخت مخازن CNG در کشور
ناصری با اشاره به اینکه این شرکت ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰هزار مخزن را دارد، اظهار کرد: «این مخازن باید در فرآیندی بدون استفاده از جوش و به صورت بدون درز ساخته شوند. مخازن CNG مقاومت بالایی دارند که البته باید در برابر فشار درونی نیز مقاومت داشته باشند بههمیندلیل ساخت آنها از فناوری بسیار بالایی برخوردار است. گاز طبیعی فشرده برای استفاده در خودروها در مخازن تحت فشار ۲۰۰ تا ۲۴۰ بار ذخیره میشود.»
ناصری با اشاره به ورود این صندوق بهمنظور حمایت از تولید انواع مخازن تحت فشار CNG افزود: «به منظور حمایت از تولید داخل، توسعه و بومیسازی دانش فنی تولید مخازن تحتفشار CNG، این صندوق برای نخستینبار اقدام به حمایت از این صنعت کرده است.»
روسیه ۱۵هزار جایگاه CNG دارد و ما ۲۵۰۰ جایگاه