از کل خودروهایی که سال گذشته در سراسر جهان فروخته شدهاند، حدود ۷.۳۷ میلیوندستگاه تمامالکتریکی بودهاند. این یعنی فروش خودروهای برقی افزایشی ۶۶ درصدی نسبت بهفروش ۲.۹ میلیوندستگاهی سال ۲۰۲۱ داشته است. با این افزایش چشمگیر، سهم خودروهای الکتریکی از کل بازار خودرو جهان به ۹.۳ درصد رسیده است. این خودروها در چین و اروپا محبوبتر بوده و سهم بازار خود را بهترتیب به ۱۵.۶ درصد و ۱۲.۲ درصد رساندهاند. این تحلیل همچنین ارقام جالب دیگری را هم نشان میدهد.
تویوتا توانسته ۵ جایگاه از ۱۰ خودرو پرفروش سال ۲۰۲۲ را از آنِ خود کند. شرکتهایی مانند نیسان، هوندا و فورد، هرکدام یک جایگاه در این فهرست ۱۰ تایی دارند. اما شرکت تسلا، دو جایگاه پرفروش را از آن خود کرده است. همچنین در سال ۲۰۲۲، بهطور کلی ۷.۳۷ میلیوندستگاه خودرو الکتریکی فروخته شد. این میزان، رشد ۲.۹ میلیوندستگاهی را نسبت بهسال ۲۰۲۱ نشان میدهد. خودروهای الکتریکی، ۹.۳ درصد کل فروش را در بازار جهانی خودرو بهخود اختصاص دادهاند.
درحال حاضر، با بیش از یکمیلیارد دستگاه خودرو در حال تردد در سراسر جهان، رقابت در بازار این محصول تنگاتنگ است. با این وجود چند نام تجاری معروف و برند خودرویی وجود دارد که بهدلیل کیفیت و دوام بالا، طراحی فوقالعاده و بهرهوری انرژی، بیشترین میزان فروش را در سراسر جهان بهخود اختصاص دادهاند. پس از بررسی افزایش روند فروش خودرو و نوع تقاضا، نامهایی از شرکتهای تولیدکننده خودروها که در فروش جهانی برتر هستند، مرور خواهد شد.
بهعنوان مثال، تعداد خودروهای چینی که در بازارهای صادراتی فروخته شدهاند با ۴۸ درصد افزایش به ۱.۵ میلیوندستگاه رسیده است. خودروسازان چینی ۵۲ درصد از کل فروش کشور خودشان را در اختیار گرفتهاند و موفق شدهاند از بازار خاورمیانه هم سهم ۱۳ درصدی کسب کنند. در سال ۲۰۲۲ فروش خودروهای الکتریکی چینی با افزایش چشمگیر ۹۰ درصدی بهحدود ۳.۸ میلیوندستگاه رسیده است. این درحالی است که فروش تمام خودروهای الکتریکی اروپایی تنها ۱.۴ میلیوندستگاه بوده که کمی از فروش ۱.۳ میلیوندستگاهی تسلا بیشتر است.
فولکسواگن، دومین خودروساز پرفروش در سال ۲۰۲۲ بوده و درعین حال با کاهش ۱۰ درصدی فروش خود همراه بوده است. سومین جایگاه نیز مربوط بههیوندای – کیا بوده و پس از آن استلانتیس و جنرالموتورز قرار دارند.
بزرگترین خودروسازان جهان در ۲۰۲۲
از طرفی، بازارهای در حال توسعهای مانند هند، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و آفریقا، با افزایش همراه بودهاند و کاهش فروش در سایر مناطق را جبران میکنند.
در رتبه دهم هم تسلا مدل ۳ با فروش ۴۸۲ هزار دستگاه قرار گرفته است که نسبت بهسال ۲۰۲۱ یک رتبه افت داشته؛ زیرا فروش آن تحتتاثیر محبوبیت مدل Y قرار گرفته است. در سال گذشته همچنین شاهد رشد چشمگیر تویوتا کرولا کراس بودیم که در ابتدا بهعنوان خودرویی برای اقتصادهای نوظهور در نظر گرفته شد؛ اما سپس در بازارهای دیگر مانند چین، آمریکا و اخیرا اروپا عرضه شد.
این مدل تاثیر زیادی روی فروش راو ۴ و کرولا داشت؛ چراکه از نظر ابعاد بین این دو قرار میگیرد. ۵ محصول تویوتا یعنی راو ۴ (اول)، کرولا (دوم)، کمری (پنجم)، هایلوکس (ششم) و کرولا کراس (هشتم) در بین ۱۰ خودرو پرفروش سال حضور داشتند. سایر رتبهها در اختیار دو مدل تسلای ذکرشده، هوندا CR-V (چهارم)، نیسان سنترا (هفتم) و فورد F-150 (نهم) قرار داشت.
برندهای ژاپنی با ۳۵ مدل پیشتاز بودند و پس از آنها برندهای کرهای با ۱۲ و برندهای چینی با ۱۰ مدل قرار گرفتند. نکته قابل توجه در این فهرست حضور محصولات ایرانی است.