جاده پر پیچ و خم برای حذف دلالان خودرو

بررسی طرح مالیاتی معاملات و سفته بازی در مجلس با اصلاح ایرادات شورای نگهبان به پایان رسید. حال سوال اینجاست که آیا قانون مذکور می تواند به آرامش بازار خودرو کمک کند؟

اگرچه اجرای این طرح بخشی از بازارهای دلالی و سفته بازی مانند خودرو را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما به نظر می رسد دلالانی که طی 5 سال گذشته توانسته اند ده ها مانع وزارت حریم خصوصی برای خرید و فروش احتکار را پشت سر بگذارند، اکنون خواهند بود. قادر به رعایت قانون مالیات بر درآمد در مورد انتقال سرمایه است.

در واقع، قانون‌گذاران و سیاستمداران باید در سال‌هایی که سوداگری و دلالی شکل می‌گرفت، به دلیل شکاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو، از گسترش آن جلوگیری می‌کردند. اما دولت و مجلس ترجیح دادند واسطه گری در بازار خودرو را با روش های انسداد و دلسرد، در جهت عرضه و تقاضا و همچنین با صدور دستورالعمل های سنگین مدیریت کنند.

عدم امکان ثبت نام افراد دارای پلاک فعال برای خرید خودرو، صفر یا حداکثر 50 درصد مبلغ فروش خودرو باید در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و در نهایت مانع از انتقال سند برای مدتی کمتر از یک سال از موانع دلالان در بازار خودرو بود. آهنگ هایی که به گفته برخی کارشناسان آنچنان که باید التهاب بازار را کاهش نداد.

حال با توجه به اینکه طی سال های گذشته هیچ یک از عوامل دلسرد کننده در بالا نتوانستند مانع از واسطه گری در بازار شوند، به نظر می رسد قانون «مالیات بر عایدی سرمایه» راه را برای فرار مالیاتی تجار نیز باز کند. بدیهی است که فعالیت های دلالی در بازار خودرو با سود بالایی همراه است و همانطور که بارها گزارش شده است، خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده و این امر زمینه را برای سفته بازی و آشفتگی در بازار ایجاد کرده است. . بازار.

بخوانید:  روزنامه دنیای خودرو - شماره 1864

سیاستگذار با تکیه بر قیمت گذاری اجباری سعی در کنترل بازار با فشار بر متقاضیان داشت. اکنون مجلس مالیات بر عایدی سرمایه را با اصلاح نواقص شورای نگهبان تکمیل کرده تا بازار داغ خودرو ساماندهی شود.

قرار است این بار سازمان مالیاتی برای جلوگیری از احتکار در بازار خودرو تلاش کند. نمایندگان مجلس معتقدند عدم دریافت مالیات از خرید و فروش سوداگرانه باعث شده است که فعالیت های میانجی گری و واسطه گری در اقتصاد با سود زیادی همراه باشد و در بسیاری از موارد کالاهای مصرفی به کالاهای سرمایه ای تبدیل شده و اختلالاتی در نظام اقتصادی ایجاد شود. . از این رو طرح مالیات بر معاملات و سفته بازی که سال هاست در مجلس مطرح شده بود، با رفع ایرادات شورای نگهبان در هفته جاری سرانجام به تصویب رسید. نمایندگان مجلس و دولت امیدوارند تصویب این طرح دست دلالان را از بازار خودرو و بازارهای دیگر مانند مسکن و غیره کوتاه کند.

طرح مالیات بر معاملات املاک، طلا، خودرو و … امیدهای زیادی برای حذف تجار از بسیاری از بازارها ایجاد کرده است. این در شرایطی است که برخی کارشناسان تایید می کنند که طرح مذکور بیش از اینکه بتواند میانجی و واسطه را در کنار هم قرار دهد، مانعی برای معاملات عادی خواهد بود.

البته این گروه همچنین تایید می کند که با اجرای این طرح، خرید و فروش کالا جز با هدف کسب سود غیرعادی و غیرقانونی متوقف نخواهد شد و زمینه برای حضور مصرف کنندگان در بازار. این در حالی است که برخی معتقدند قانون مذکور می تواند منجر به اعمال مالیات بر خودروهای لوکس شود. مالیاتی که سود چندانی برای دولت نداشت.

بخوانید:  NIO و FAW برای توسعه خودروهای الکتریکی با فناوری تعویض باتری همکاری می کنند

واضح است که راه‌های حذف واسطه‌ها از بازاری مانند خودرو ساده است و با روش حذف واسطه‌ها در بازاری مانند مسکن متفاوت است. در بازار خودرو، اصلاح قیمت می تواند نجات دهنده باشد. این در شرایطی رخ می‌دهد که سیاست‌گذار می‌خواهد با حفظ رویه‌های قیمت‌گذاری با استفاده از ابزارها و ابزارهای قدیمی و تا حدی ناکارآمد، با بی واسطه‌گری مبارزه کند.

افزایش 32 میلیون تومانی قیمت پژو 207 پانوراما

خودروهای داخلی در روز گذشته شاهد افزایش قیمت از 2 به 32 میلیون تومان بودند. جایی که پژو 207 پانوراما (مدل 85) (1403) 32 میلیون تومان افزایش 827 میلیون تومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1403) 28 میلیون تومان افزایش 854 میلیون تومان، پژو 207 اتومات آپگرید. (1403) با 26 میلیون تومان افزایش یک میلیارد و 70 میلیون تومان و موتور پژو 207 TU3 (مدل 85) (1403) با افزایش 24 میلیون تومانی به 676 میلیون تومان و موتور پادرا پلاس (1402). با 19 میلیون تومان به 733 میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 5 به 40 میلیون تومان بودیم. قیمت چانگان CS35 تیپ 3 (1402) با 40 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 800 میلیون تومان، قیمت فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 30 میلیون افزایش به 2 میلیارد و 120 میلیون تومان رسید. کرامت پرستیژ (1402). با 15 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 290 میلیون تومان، لامار اما (1403) با 20 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 100 میلیون تومان و هایما S7 پلاس (1403) با افزایش 15 میلیون تومانی به یک میلیارد و 685 میلیون تومان رسید. .

بخوانید:  رونمایی از محصولات جدید سوزوکی شرکت رسا موتور

همچنین در بین خودروهای پریمیوم خارجی نیز شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. جایی که هیوندای توسان (2023) 50 میلیون تومان کاهش 4 میلیارد و 900 میلیون تومان، تویوتا لوین هیبرید (2023) 50 میلیون تومان، کاهش 4 میلیارد و 650 میلیون تومان، جتا VS7 (2023) 50 میلیون تومان است. کاهش 3 میلیارد و 100 میلیون تومانی و سوزوکی سیاز (2023) با کاهش 50 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 500 میلیون تومان.

از سوی دیگر در گروه خودروهای لوکس خارجی شاهد افت قیمتی 300 میلیون تومانی بودیم. ارزش بی ام و 730Li کامل با 300 میلیون تومان کاهش به 22 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249026/%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D9%BE%DB%8C%DA%86-%D9%88-%D8%AE%D9%85-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%B7%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88