خارجی‌ ها هر روز ارزان‌ تر می‌ شوند

ریزش قیمت‌ها از اواخر فروردین‌ماه و با شروع زمزمه‌هایی مبنی بر استیضاح فاطمی‌امین آغاز شد و پس از آن نیز بازار به‌مسیر کاهشی خود ادامه داد و امروز این روند شدت گرفته است.

خودروهای داخلی نیز در آخرین روزهای هفته گذشته، رشد بهای ۸ تا ۸۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۸۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۵۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۱۴۰۲) با ۷۰ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۵ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۵۶ میلیون‌تومان افزایش ۶۰۶ میلیون‌تومان، شاهین (۱۴۰۲) با ۵۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۷۵ میلیون‌تومان و دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۵۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۵۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

این درحالی است که کارشناسان می‌گویند: «یکی از راه‌های ایجاد ثبات در بازار خودرو این است که میزان تولیدات داخلی افزایش یابد. از طرف دیگر باید واردات خودروهای خارجی نیز انجام شود. بعد از آن باید به‌سمت آزادسازی قیمت خودرو گام برداشت.»

کارشناسان بازار خودرو معتقدند کاهش قیمت دلار به‌زیر ۵۰ هزار تومان، به‌معکوس شدن قیمت‌ها در بازار شدت داده است؛ اما جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس معتقد است ماجرا چیز دیگری است و طرح واردات خودروهای کارکرده مسیر بازار خودرو را عوض کرده است.

خودروهای چینی رکورددار بیشترین افزایش قیمت در بازار آزاد

ازطرفی جلال رشیدی‌کوچی معتقد است: «اگر خودروهای کارکرده وارد کشور شود، قیمت‌ها به‌شدت ریزشی می‌شود. »

او که از مدافعان سرسخت طرح واردات خودروهای کارکرده است، می‌گوید: «درصورتی که این طرح به‌تصویب نهایی برسد، باید شاهد ریزش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم.»

بازار خودرو در روز چهارشنبه هفته گذشته به‌واسطه رشد یکباره نرخ ارز با جهش شدید قیمت‌ها در خودروهای داخلی و چینی همراه بود. اتفاقی که سبب شد خودروهای داخلی تا ۸۰ میلیون‌ تومان و مدل‌های چینی تا ۱۹۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت را تجربه کنند. اما خارجی‌ها در بازار آزاد بدون ورود حتی یک دستگاه خودرو وارداتی همچنان درحال ریزش قیمت محسوسی هستند و حباب قیمت این خودروها درحال خالی شدن است.

بخوانید:  الزام ثبت رسمی نقل و انتقال خودرو برداشته می‌شود

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که میتسوبیشی اوتلندر با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیاردتومان، هیوندای آزرا با ۱۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

بازار خودروهای داخلی و چینی هرچند که در آخرین روز کاری هفته قبل با کاهش بهای جزئی همراه بود، اما رشد قیمت روز چهارشنبه خودروهای داخلی و چینی به‌اندازه‌ای بود که بازار باید یک روند کاهشی یک تا دو هفته‌ای را طی کند تا دوباره به‌قیمت‌های هفته گذشته برسد. البته کارشناسان معتقدند افزایش قیمت یکباره خودرو در یک روز و روند ریزشی دوباره آن در روز بعد، برگرفته از یک جو روانی است که با رشد بهای نرخ ارز در بازار خودرو اتفاق افتاده است.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افت بهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۳ میلیاردتومان برچسب قیمت خوردند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244793/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D9%87%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF

خودروهای چینی در بازار آزاد افزایش بهای عجیبی را تجربه کردند. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۹۰ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرایم (۱۴۰۲) با ۱۳۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت، رکورد بیشترین رشد بها را در میان خودروهای چینی به‌نام خود ثبت کردند.

این درحالی است که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز اعلام کرد: «وضعیت فعلی واردات خودرو رضایت‌بخش نیست؛ از زمانی که اعلام شد واردات آزاد شده حدود یک‌هزار و ۲۴۰ دستگاه خودرو به‌کشور رسیده است. بنابراین با توجه به این شرایط و افزایش سود بازرگانی نمی‌توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.»

بخوانید:  حمل بار غیرمجاز سبب بروز حوادث جبران‌ناپذیر می‌شود

هرچند که کارشناسان بر این باورند که علت کاهش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر،‌ به‌دنبال افزایش تولید داخل در سال ۱۴۰۱ و از سوی دیگر ایجاد امید در بازار برای واردات خودرو است که اگر این دو مولفه همچنان پابرجا مانده و محقق شود، روند کاهش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش قیمت ۲۰ تا ۱۹۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۹۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرایم (۱۴۰۲) با ۱۳۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۹۸۰ میلیون‌تومان‌، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۲۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۲۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان رسید.