دلایل کاهش تقاضا برای CNG

رئیس انجمن جایگاه‌داران اعلام کرد: «درحال‌حاضر تعداد جایگاه‌های CNG در کشور مناسب است و کمبودی در این زمینه نداریم.»

جایگاه‌های فعلی تا ۴۰میلیون مترمکعب ظرفیت ارائه خدمات دارند، بنابراین کاهش تقاضا برای این سوخت به‌دلیل کم بودن تعداد جایگاه‌های سوخت نیست. تعداد جایگاه‌ها به نسبت میزانی که سوخت توزیع می‌شود زیاد است اما مشکل از خودروسازان بوده که بر سر افزایش رغبت به سمت این سوخت مانع ایجاد کرده‌اند.

همایون صالحی افزود: «درحال‌حاضر هر یک‌مترمکعب مصرف سی‌ان‌جی منجر به کاهش مصرف یک‌لیتر بنزین می‌شود. اگر از تمام ظرفیت جایگاه‌های موجود سی‌ان‌جی استفاده شود، ۴۰میلیون لیتر از مصرف بنزین کم می‌شود. ازسوی‌دیگر عمر مخازن سوخت تاکسی‌ها هم درحال رسیدن به پایان چرخه عمر خود است و برای انجام این تغییر لازم است که بودجه‌ای اختصاصی پیدا کند.»

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG‌ گفت: «برای آغاز طرح تعویض رایگان مخازن فرسوده و منقضی‌شده تاکسی‌ها، باید سازمان برنامه و بودجه منابع مالی موردنیاز را تخصیص دهد تا در کمترین زمان تعویض مخازن فرسوده و منقضی‌شده تاکسی‌ها انجام شود.»

جوهری اظهار کرد: «طبق مصوبه اخیر شورای عالی اقتصاد که مربوط به اصلاح مصوبه طرح حمایت از تولید خودروهای دوگانه‌سوز، تبدیل کارخانه‌ای خودروهای بنزینی به CNG‌سوز و کمک به احداث جایگاه‌های هوشمند عرضه سوخت CNG به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر است، جایگزینی مخازن فرسوده و منقضی‌شده تاکسی‌ها به‌منظور حفظ ظرفیت ایجاد شده در بخش مصرف دیده شده است.»

وی افزود: «براساس مجوز شورای عالی اقتصاد، از محل این طرح، مخازن فرسوده و منقضی‌شده تاکسی‌ها به صورت رایگان تعویض خواهد شد که کمک موثری به‌نوسازی مخازن فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌کند، چراکه تعداد زیادی از مالکان تاکسی‌ها، به‌دلیل هزینه بالای تعویض مخزن برای جایگزینی مخازن فرسوده خود با نو و استاندارد مراجعه نمی‌کردند.»

بخوانید:  به هزار دلیل امروز زمان استفاده از خودروهای برقی است

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG‌ تصریح کرد: «اجرایی شدن این ظرفیت مناسب قانونی، درانتظار تخصیص منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه و معطل اقدام این سازمان است.»

وی ادامه داد: «مجری طرح، عدم پرداخت به موقع منابع مالی طرح توسط سازمان برنامه و بودجه را دلیل عدم پیشرفت و موفقیت این طرح اعلام می‌کند و انتظار می‌رود سازمان برنامه و بودجه در پرداخت به‌موقع مطالبات عامل اجرایی و مجری طرح سرعت عمل بیشتری داشته باشد.»

جوهری تصریح کرد: «اکنون نیز برای آغاز طرح تعویض رایگان مخازن فرسوده و منقضی‌شده تاکسی‌ها، باید سازمان برنامه و بودجه منابع مالی موردنیاز را تخصیص دهد تا در کمترین زمان تعویض مخازن فرسوده و منقضی‌شده تاکسی ها انجام شود.»

وی افزود: «باتوجه به اینکه بیشترین آمار حوادث انفجار مخازن در سال‌های اخیر مربوط به وانت بارها بوده، انتظار می‌رفت تعویض رایگان مخازن فرسوده و منقضی‌شده وانت بارها نیز در آخرین ویرایش مصوبه قرار می‌گرفت اما متاسفانه این اقدام انجام نشد. درخواست ما ویرایش مجدد این مصوبه به منظور اصلاح این موضوع برای امکان تعویض رایگان مخازن فرسوده و منقضی‌شده کلیه خودروهای دوگانه‌سوز است.»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246403/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B6%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-CNG