عدم حمایت وزارتخانه از صنعت خودروهای کشاورزی
بهگفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان ماشینآلات کشاورزی؛ «این صنعت جزو سرمایه بومی کشور است، اما برحسب اولویتهایی که در وزارت صمت بوده، هیچ موقع جزو صنایعی نبوده که حمایت خاصی از آن شود؛ این درحالی است که تولید ماشینآلات کشاورزی، صنعت پرمزیتی است.» براساس آنچه آمارها نشان میدهند؛ تولید این خودروها در کشور بیش از نیاز داخل است و بخشی از آن به کشورهای منطقه صادر میشود.» حمیدرضا نامی پیشاز این در خصوص وضعیت صادرات این خودروها اعلام کرده بود «با وجود اینکه صادرات بهصورت پیوسته انجام نمیشود، باز قریب به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان صادرات در برخی سالها انجام شده است.»
افزایش 76درصدی صادرات ماشینآلات کشاورزی در سال 1401
ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشینآلات کشاورزی ساختمانی و معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت نیز بهتازگی با نگاهی به وضعیت این صنعت اعلام کرد: «در بخش ماشینآلات کشاورزی بهطور خاص تراکتور رشد قابل توجه بالای ۴۰درصد داشتیم و سال 1400 حدود ۲۲هزار دستگاه از این خودروها در کشور تولید شد و سال 1401 تولید این خودروها به حدود ۳۲هزار دستگاه افزایش پیدا کرد.» وی توسعه صادرات را در سال 1401 مثبت ارزیابی و افزایش صادرات در این بخش را 76 درصد اعلام کرد. وی اظهار کرد: «صادرات ماشینآلات کشاورزی در سال 1400، 17میلیون دلار و در سال 1401، حدود ۳۰میلیون دلار بالغ بر ۲۵۰۰ دستگاه بوده است.»
به گزارش «اخبار خودرو»، صنعت ماشینآلات کشاورزی در کشور، در میان بخشهای مختلف خودروسازی بیشترین میزان خودکفایی را به خود اختصاص داده است. این خودروها که تقاضای وسیعی را در بازار کشور به خود اختصاص دادهاند، با سهم 95درصدی تولیدات داخلی تامین میشوند و میتوان گفت تنها بازار خودرویی در کشور است که چنین سهمی را به تولیدکنندگان داخلی واگذار کرده است. بهرغم آنکه محصولات تولیدی در این سگمنت توان رقابت قیمتی را با مدلهای خارجی دارند، اما صادرات آنها در این سالها آنچنان اقبال نداشته است و این احتمال وجود دارد که مانند دیگر بخشهای خودروسازی، بازارهای صادراتی را هم به رقبای خود واگذار کنند. این در حالی است که در روزهای اخیر افغانستان هم از آمادگی خود برای دستیابی به سهم بازاری از کشورهای آسیایی خبر داده است. شاید ورود محدود کشورهایی مانند افغانستان به این بازار، ازسوی تولیدکنندگان ایرانی جدی گرفته نشود، اما رقبایی مانند ترکیه و چین ضمن نگاه به بازارهای فرامنطقهای هر روز سهم بیشتری از بازار منطقه را از آن خود میکنند.
بهروزرسانی وضعیت صادراتی؛ نیاز صنعت ماشینآلات کشاورزی
بهرغم آنکه به نظر میرسد سهم صادراتی این خودروها به بازارهای همسایه قابلقبول باشد، اما همچنان این صنعت نیازمند حمایتهای بیشتر از سوی دولت و بهروزرسانی وضعیت صادراتی خود است. به آن معنا که بهجز بازارهای همسایه باید روی بازارهای دورتر هم سرمایهگذاری کند و تنها به فکر کشورهای محدود نباشد. رقابت با تولیدکنندگان چین و ترکیه در کشورهای آسیایی به نظر اقدامی دشوار برای تولیدکنندگان داخلی خواهد بود؛ تولیدکنندگانی که در این سالها تکنولوژیها و محصولات خود را چندان بهروز نکردهاند و همچنان مدلهای سنتیتری را تولید میکنند، شاید توان رقابت با مدلهای جدید و بهروز به ویژه محصولات چینی را نداشته باشند. بنابراین دور از انتظار نیست که تولیدکنندگان برای توسعه سهم خود یا حداقل حفظ سهمی فعلی خود باید برنامههایی را برای توسعه محصولات بهکار گیرند.