بازار خودرو در سالهای اخیر دستخوش تغییراتی شده است. مسائل سیاسی و اقتصادی تاثیرات بسیار زیادی بر این بازار داشته و البته نگرش مردم بهحوزه خودرو را نیز تغییر داده است.
کارشناسی خودروهای صفر و کارکرده و تفاوت محصولات داخلی و چینی
بر اساس آمار موجود، قیمت محصولات نو و کارکرده سایپا طی سال 1401 بیش از 86 درصد رشد داشته است. در مقابل شاخص قیمت خودروهای نو و کارکرده ایرانخودرو 81 درصد رشد را طی سال 1401 نشان میدهد. بهنظر میرسد دلیل این رشد قیمت در محصولات سایپا، خودرو پرطرفدار پراید باشد که آخرین نمونههای صفر موجود آن از سالهای قبل، بهاصطلاح «گُلِ بازار» بوده است. فراوانی معاملات مربوط بهاین محصول و افزایش قیمت آن طی سال گذشته دلیل اصلی افزایش قیمت بیشتر خودروهای سایپا درمقایسه با ایرانخودرو است. همچنین مقایسه رشد محصولات داخلی با محصولات چینی حکایت از برنده شدن این خودروها دارد. بر اساس آمارها شاخص قیمت خودروهای نو و کارکرده چینی در سال گذشته افزایش 87 درصد را نشان میدهد. درمقابل محصولات داخلی حدود 83 درصد رشد را نشان میدهند.
در این خودروها 19 درصد مجموع ایرادات بهصدمات در، 2 درصد ایرادات موتور و 8 درصد صدمات گلگیر اختصاص دارد. نکته قابل توجه پایین بودن میزان ایراد موتور خودروهای چینی در مقابل محصولات داخلی است. همچنین ایرادات بدنه خودرو در محصولات چینی بهمراتب بیش از محصولات داخلی است.
پرمعامله بودن خودروهایی که دیگر تولید نمیشوند
آمار و اطلاعات منتشرشده نشان میدهد بازار همچنان اقبال فراوانی بهدو خودرو پراید و 405 دارد که دیگر تولید نمیشوند. کاهش قدرت خرید مشتریان طی سالهای اخیر کاهش عرضه خودروهای اقتصادی، تورم شدید در بازار خودرو و چندین عامل دیگر سبب شده است مردم بهسمت معامله خودروهایی مانند پراید و 405 بروند؛ بهطوری که 29 درصد معاملات سال گذشته بازار خودرو مربوط بهخودرو پراید و 8.5 درصد مربوط بهمحصول 405 است. همچنین 11.5 درصد از معاملات بهخودرو پارس مربوط میشود. یکی از دلایل اصلی رشد قیمتی این محصول و تفاوت چشمگیر قیمت کارخانه و بازار پارس پرتقاضا بودن آن است. در این آمار خودرو 206 حدود 7 درصد معاملات را بهخود اختصاص داده و سمند و تیبا هرکدام 2 درصد از مجموع معاملات سهم داشتهاند.
نکته جالب درمورد وانتپیکان است که 2 درصد مجموع معاملات سال 1401 را بهخود اختصاص داده که در نوع خود بینظیر است. این آمار نشان میدهد که بازار خودرو بهچه خودروهایی و در چه طیف قیمتی نیاز دارد. شاید هیاهوی مربوط بهقیمتگذاری برخی خودروهای لوکس، اصولا برای قشر بزرگ بازار که نیازمند این خودروهاست، اهمیتی نداشته باشد. رفتار مصرفکنندگان بر اساس این آمار، نشان از سمتوسوی بازار خودرو دارد و بهتر است سیاستگزاریها بهسمت پاسخگویی بهاین نیاز باشد.
آماری که مورد بررسی قرار دادهایم، از سوی شرکت کارنامه منتشر شده است. در این آمار به بیش از 50 هزار معامله و کارشناسی انجامشده از سوی این شرکت و همچنین آمار و اطلاعات بیش از 4 میلیون آگهی منتشرشده روی سایت دیوار بهعنوان یکی از مهمترین پلتفرمهای فروش خودرو که مورد استفاده عموم مردم در کشور است، استناد شده است.
طی سه سال اخیر، خودرو بهعنوان یک کالای سرمایهای با بازدهی و سود بسیار بالا فارغ از شکل مصرفی آن دیده شده است. خودرو در ایران بهکالایی تبدیل شده که ظاهرا در هیچ شکلی ارزش خود را از دست نخواهد داد.
پراید؛ صدرنشین بلامنازع معاملات در دو نیمه سال 1401
بررسی روند معاملات نشان میدهد با صعودی شدن قیمتها در نیمه دوم سال گذشته، معاملات خودرویی نیز دستخوش تغییر شده و احتمالا با کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا بهسمت خودروهای ارزان رفته است. در این فهرست پراید بنزینی و دوگانهسوز پرتقاضاترین خودرو از سوی مشتریان بوده است. در نیمه دوم سال با افزایش شدید قیمت خودرو تقاضا برای 405 افزایش و تقاضا برای محصول پارس کاهش یافته است. درمجموع، پراید بنزینی بیش از 11 درصد معاملات نیمه اول و دوم بازار خودرو در سال گذشته را بهخود اختصاص داده است. پراید دوگانهسوز بیش از 7 درصد و خودرو 206 بیش از 6 درصد معاملات خودرویی سال گذشته را داشتهاند.
در انجام کارشناسی سلامت خودرو توسط «کارنامه»، 430 آیتم خودرو ارزیابی میشوند. نتایج بهدستآمده از این کارشناسیها نشان میدهد که خریداران این خودروها در زمان خرید این محصولات باید بهچه آیتمهایی توجه بیشتری داشته باشند.
از سانتافه تا پراید دوگانهسوز؛ خودروهایی با بیشترین افزایش قیمت
در این فهرست 10 خودرو با بیشترین افزایش قیمت در سال 1401 بهچشم میخورد؛ هیوندای سانتافه با 128 درصد بیشترین رشد قیمت را داشته و در صدر این فهرست قرار گرفته است. پراید سدان دوگانه سوز نیز با 95 درصد افزایش قیمت در رتبه دهم این لیست قرار گرفته است. همچنین 206 تیپ 3 با 114 درصد افزایش قیمت در صدر رشد قیمت محصولات داخلی و در رده دوم این فهرست قرار گرفته است. قیمت این محصول فروردین 1401 حدود 145 میلیونتومان بوده و در پایان سال به 312 میلیونتومان رسیده است. در این فهرست همچنین شاهد رشد 107 درصدی قیمت پیکان دوگانهسوز هستیم. در بین خودروهای چینی نیز محصول امویام 110 با رشد 96 درصدی در قیمت مواجه بوده است.
بر اساس این اطلاعات، 25 درصد خودروهای صفر داخلی و چینی کارشناسیشده، ایراد فنی یا آسیب بدنه داشتهاند.
در این بخش، خودروهای داخلی ایراددار 24 درصد گزارش شده است. اصلیترین ایراد خودروهای داخلی مربوط بهصدمات در با 12 درصد، ایرادات موتور با 8 درصد و صدمات گلگیر با 7 درصد بوده است. درمقابل خودروهای چینی ایراددار در 27 درصد کارشناسیهای انجامشده مشخص شدهاند.