در سالهای اخیر ورود تکنولوژی الکتریکیسازی وسایلنقلیه از سواریها گرفته تا تجاریهای فوقسنگین، مورداستقبال بسیاری از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان قرار گرفت. از این رو شرکتهای بسیاری برنامههای خود را برای تولید مدلهای الکتریکی اعلام کردهاند که در این میان برخی از بزرگان تجاریسازی در سراسر جهان نیز حرفهایی برای گفتن دارند.
این ۱۰ شرکت به عنوان رهبران حوزههای خود در بخش تجاری تخصص خود را برای کربن زدایی صنعت لجستیک به اشتراک میگذارند که در این میان نامهایی چون ولوو، بیوایدی، بنز، ولووتراکس، داف و… از گوشه و کنار جهان به چشم میخورد که نشان از اهمیت ورود تولیدکنندگان خودروهای تجاری به صنعت الکتریکیسازی این خودروها دارد.
این در حالی است که ولووتراکس مدلهای دیگری را هم در این سالها الکتریکی کرده که از جمله آنها میتوان به ولوو FM اشاره کرد. دایملر AG بهعنوان مالک مرسدسبنز، نقش مهمی برای ایفای الکتریکیسازی وسایل نقلیه سنگین دارد. این خودروساز آلمانی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کامیون در جهان است و در سال ۲۰۱۸ خودرو ۱۸ چرخ تمام الکتــــریکی خود را به نام Freightliner eCascadia معرفی کرد.
فورد به عنوان انتخاب محبوب باریهای سبک، پیشگام تولید انبوه و مقرونبهصرفه این خودروهاست. گروه فورد در سال ۲۰۲۲ اعلامیهای را برای نوآوری خود در ظرفیت باتری اعلام کرد.
تسلا به رغم تازهکار بودن اما پیشگام در تولید یک کشنده الکتریکی جسور، قدرتمند و کارآمد است. در سال ۲۰۲۲، این شرکت تسلا Semi را با برد ۵۰۰ مایل و سرعت شارژ ۴۰۰ مایل در ۳۰ دقیقه عرضه کرد.گرچه این کشنده به دلیل رویارویی با مشکلات جهانی، دیرتر از زمان مورد انتظار عرضه میشود اما تسلا بهعنوان یکی از بازیگران اصلی در دنیای تجاریهای الکتریکی، انتظار دارد هر چه زودتر از رقبای خود بر این بازار تسلط یابد.
این شرکت با بهرهگیری از فناوری باتری الکتریکی و سلول سوختی، راهحلهای پایداری را ارائه میدهد که تا امروز منجر به تولید مدلهای باتریدار و دو کامیون نیمه پیلسوختی خود، TWO FCEV و TRE FCEV شده است که یکی از آنها اواخر سال ۲۰۲۳ در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.
این کامیون برای پشتیبانی از عملیات بندری و حملونقل منطقهای از طریق برد باتری ۲۵۰ مایلی طراحی شده است. این شرکت همچنین کامیون دیگری بهنام Freightliner eM۲ ۱۰۶ را توزیع میکند که به برد ۲۳۰مایلی میرسد و برای شبکههای توزیع محلی استفاده میشود. گروه تراتون نیز بهعنوان مالک اسکانیا، MAN، بخش کامیونسازی فولکسواگن، ناویستار و ریو در این مشارکت سهجانبه نقش مهمی در اختیار دارد.
۱۰ شرکت در حال الکتریکیسازی وسایل نقلیه تجاری و ارائه راهحلهای پیشگامانه برای زنجیره تامین جهانی هستند که نام آنها صدرنشین این اقدام مهم برای رهایی از آلایندههای زیستمحیطی است.
رقابت سه تجاریساز تازهکار در بازار الکتریکیهای مدرن
در رقابت با تسلا در بازار خودروهای برقی سواری، BYD نیز با توسعه اتوبوسها و کامیونهای برقی مشارکت دارد. در سال ۲۰۲۰، این شرکت به صنعت کالاهای مصرفی توجه داشت، اما از آن زمان، پیشنهادهای دیگری را به منظور طراحی و تولید کامیونها، اتوبوسهای عمومی و مدارس گسترش داده است.
این گروه در حالی که با دایملر AG و گروه ولوو برای برقرسانی کامیونها همکاری میکند، وضعیت سایر برندهای خود از جمله مان را هم برای پیوستن به بازار کامیونها و کشندههای الکتریکی بررسی میکند تا مقرونبهصرفهترین راه را برای برقرسانی صنعت لجستیک تعیین کند. این شرکت همچنین در حال توسعه یک کامیون الکتریکی فولکسواگن است که قرار است در آمریکای جنوبی برای انجام سفرهای تحویل کوتاهمدت به کار گرفته شود.
این شرکت انتظار دارد که نرخ رشد سالانه ترکیبی خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۶ به ۹۰ درصد برسد که بیش از ۲ برابر رشد پیشبینیشده در صنعت جهانی است. وقتی صحبت از ونهای تحویل الکتریکی به میان میآید، نام E-Transit به چشم میخورد که پرفروشترین گزینه سال گذشته بوده است.
گروه ولوو بهعنوان یکی از سهامداران اصلی در مشارکت سهجانبه با دایملر AG و گروه تراتون، خودروهای برقی را برای بازار آمریکای شمالی توسعه داده است.
اولین محصول الکتریکی این خودروسازی برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ عرضه شد و از آن زمان تاکنون ۸۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری از جنرالموتورز دریافت کرده است.