انتخاب شما یک کیا سایز بزرگ با فضای داخل کابین درندشت است یا یک نیسان جمعوجور که گاهی بتوان با آن یک سفر طبیعتگردی با آفرود خیلی سبک را تجربه کرد؟ این دو گزینه برایتان بهیک اندازه آب میخورد. دو خودرو آسیایی همسن و سال و همقیمت که یک دنیا با هم تفاوت دارند. گزینه نخست، کیا کارنیوال مدل ۲۰۰۹ در کلاس مینیونهای سایز متوسط و گزینه دیگر نیسان قشقایی مدل ۲۰۰۹ در کلاس کراساوورهای سایز کامپکت، از جمله خودروهایی هستند که این روزها میتوان در محدوده یکمیلیارد و ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان خریداری کرد. از دیگر وجه اشتراکهای میان این دو خودرو، عرضه محدود آنها در بازار کشورمان بوده و بهنوعی میتوان امروزه آنها را خودروهای کارکرده نسبتا کمیاب دانست. اما درنهایت باید بهاین سوال پاسخ دهیم که خرید کدامیک از این دو خودرو ۱۴ ساله نسبتا کمیاب ارزش بیشتری دارد؟ سوالی که در این مطلب، ضمن معرفی هر دو خودرو، قصد داریم بهآن پاسخ دهیم.
دو خودرو با حداقل امکانات
خودرویی که تولید آن تا بهامروز ادامه داشته و جالب اینکه در این نسل حتی خود ژاپن هم آن را مونتاژ نمیکند و تنها خطتولید دو کشور چین و انگلیس، کل قشقاییهای نسل سوم جهان را تولید میکنند. با وجود اینکه کراساوور مورد نظر نیسان با نامهایی همچون دوالیس و روگ اسپرت هم در برخی بازارها بهفروش رسیده و میرسد، اما اصلیترین نام آن قشقایی است. نامی که نیسان بهافتخار ایل قشقایی که در کوهستانهای مرکزی و جنوب غربی ایران زندگی میکنند، برای این محصول خود برگزیده است.
کیا در سال ۲۰۲۰ پرده از چهره جدیدترین نسل کارنیوال برداشت تا این خودرو وارد نسل چهارم خود شود. نسلی که تولید آن تا بهامروز ادامه داشته و میتوان گفت کمکم بهمیانههای عمر خود رسیده است.
اصلیترین بزرگ برنده حریف ژاپنی در این مقایسه، سیستم چهار چرخ محرک آن است که نسبت بهسیستم دیفرانسیلجلو کیا برتری دارد. در شرایط کلی میتوان گفت انتخاب از میان این دو خودرو بهکاربری شما بستگی دارد. اگر اهل سفر بهدل طبیعت هستید و خانوادهتان کمجمعیت است، نیسان قشقایی انتخاب بهتری است؛ اما اگر اهل سفرهای برونشهری جادهای هستید و خانواده پرجمعیتی دارید کیا کارنیوال خودرو مناسب شما خواهد بود.
نام و مدل |
Nissan Qashqai ۲۰۰۹ |
Kia Carnival ۲۰۰۹ |
نوع پیشرانه |
۴ سیلندر ۲ لیتری اتمسفریک |
۶ سیلندر ۲.۷ لیتری اتمسفریک |
حداکثر قدرت |
۱۳۹ اسببخار |
۱۸۹ اسببخار |
حداکثر گشتاور |
۱۹۶ نیوتونمتر |
۲۵۰ نیوتونمتر |
نوع گیربکس |
سیویتی |
۴ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد |
۱۱.۳ ثانیه |
۱۳.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت |
۱۹۶ کیلومتر بر ساعت |
۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی |
۹.۶ در هر صد کیلومتر |
۱۰.۹ لیتر در هر صد کیلومتر |
قیمت در بازار ایران |
۱.۴۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۱.۶۵۰.۰۰۰.۰۰۰ |
۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۱.۴۹۰.۰۰۰.۰۰۰ |
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244695/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86%DB%8C-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%DA%86%D8%B1%D8%AE-%D9%85%D8%AD%D8%B1%DA%A9-%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DB%B7-%D9%86%D9%81%D8%B1%D9%87

تاکنون تنها نسل دوم از این مینیون کرهای در بازار ایران بهفروش رسیده که بهدلیل عدمتمایل ایرانیها بهخودروهای مینیون، حضور آن چندان موفقیتآمیز نبود.
نیسان، مدل قشقایی را برای نخستینبار در سال ۲۰۰۶ معرفی و تولید کرد. قشقایی یک کراساوور سایز کامپکت بود که نسل اول آن تا سال ۲۰۱۳ عرضه شد. جالب است بدانید نام ایران در کنار چین، روسیه، انگلیس و ژاپن بهعنوان مونتاژکنندههای این خودرو در جهان ثبت شده است.
کیا برای نخستینبار در آن سال اقدام بهتولید کارنیوال در کلاس مینیونهای سایز متوسط کرد. کارنیوال که در برهه زمانی طولانیمدتی با نام سدونا و مدت کوتاهی با نام QV نیز معروف بود، تا بهامروز بیوقفه تولید شده و یکی از مدلهای نسبتا قدیمی کیا بهحساب میآید. نسل نخست این مینیون در سال ۲۰۰۵ جای خود را بهنسل دوم داد و از سال ۲۰۱۳ نیز شاهد عرضه نسل سوم آن در بازار جهانی بودیم.
قشقایی نسبتا زیبا، کارنیوال زشت!
رقیب کرهای ما در این نوشتاور مجهز بهآپشنهایی همچون کروزکنترل، کنترل کشش و پایداری، کلید زنجیر چرخ، سنسور عقب، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، ترمز پارک پایی، چراغ جلو
همین ابتدای بحث طراحی، باید روراست باشیم. کیا کارنیوال برخلاف نسلهای جدیدتر خود، در نسل مورد نظر، طراحی بسیار زشتی دارد. با وجود اینکه طراحی نمای عقب آن کاملا ساده و معقول است، اما در نمای جلو همچون موشِ در آستانه ترکیدن است! موشی که باید جثه کوچکی داشته باشد؛ اما گویی ۱۸ گالن آب بهبدنش تزریق کردهاند تا حسابی باد کند. درون کابین این خودرو هم خبری از طراحی جالب و زیبا نیست و همهچیز در اوج سادگی، قدیمی شده است. البته کابین این خودرو یک مزیت بسیار مهم هم دارد و آن ردیف سوم صندلی است.

اما قسمت عجیب ماجرا این است که این نیسان با نام ایرانی در بازار خودرویی خود ایران حضور نداشته و فقط نسل نخست آن بهصورت محدود عرضه شده است. اما ماجرای تولید کارنیوال توسط کیا به ۸ سال قبل از تولد نخستین قشقایی یعنی سال ۱۹۹۸ بازمیگردد.
شاید اگر کیا کارنیوال خریداری کنید بهموتور ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری آن که ۲ سیلندر و ۰.۷ لیتر حجم بیشتر نسبت بهقشقایی دارد و ۵۰ اسببخار قدرت و ۵۴ نیوتونمتر گشتاور بیشتر تولید میکند، ببالید؛ اما باید دست نگه دارید؛ چراکه اگر در یک مسیر مستقیم با قشقایی کورس بگذارید، بهدلیل نیم تن اختلاف وزن، این قشقایی ریزجثه است که از شما پیشی خواهد گرفت. قشقایی بهلطف وزن کمترش از نظر شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۲.۶ ثانیه سریعتر از کارنیوال ۲ تنی است؛ هرچند همین قشقایی هم خودرو اصلا سریعی بهحساب نمیآید. از نظر مصرف سوخت هم در کمال تعجب اختلاف زیادی بین دو خودرو وجود ندارد و قشقایی با ۱.۳ لیتر اختلاف، بنزین کمتری میسوزاند؛ اما با این حال یک خودرو ۴ سیلندر پرمصرف محسوب میشود.
قبل از اینکه اقدام بهخرید یکی از این دو مدل خودرو آسیایی کنید، باید یادآور شویم که هر دوی آنها ۱۴ سال پیش تولید شده و شاید در زمان خود یک خودرو خوشآپشن محسوب میشدند؛ اما اکنون در دنیای امروزی، خودرویی با حداقل امکانات مطلوب شناخته میشوند. بهعنوان مثال باید گفت نیسان قشقایی در مدل پایه خود بهامکاناتی از قبیل کروزکنترل، کنترل پایداری، سنسور عقب، سنسور باران، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، اتولایت، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ مهشکن جلو، چراغشور، چراغ جلو زنون، فرمان مجهز بهنیروی کمکی برقی، دکمههای کنترلی و حساس بهسرعت، سیستم صوتی مجهز به ۶ اسپیکر و هندزفری، مانیتور، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی از CD، مجموع ایربگها ۶ عدد، پشت سری فعال، ورود بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده ۶ حالته دستی با قابلیت تنظیم دستی گودی کمر، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، سوئیچ هوشمند، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، شیشه بالابر آنتیترپ راننده و … مجهز بوده و کیا کارنیوال هم اختلاف چندان زیادی با آن ندارد.
کابین بزرگ کارنیوال برای ۷ سرنشین فضا دارد که این ویژگی، آن را تبدیل بهیک خودرو ایدهآل برای مسافرتهای طولانی میکند. در مقابل، نیسان قشقایی شاید خودرو خیلی جذاب و زیبایی محسوب نشود، اما حداقل از یک طراحی معقول بهره میبرد که پس از گذشت این همه سال، هنوز قابل قبول است و شاید بتوان آن را خودرویی نسبتا زیبا دانست.
هالوژن، فرمان مجهز بهنیروی کمکی هیدرولیکی و دکمههای کنترلی، سیستم صوتی مجهز به ۸ اسپیکر و چنجر ۶ تایی، قابلیت پشتیبانی از USB، CD و AUX، مجموع ایربگها ۶ عدد، پشت سری فعال، ورود بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی راننده ۶ حالته برقی با مموری، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشو، صندلی ردیف سوم، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، تریم چوب، درِ کشویی برقی عقب، تنظیم برقی پدال، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف و … بوده که اگر توقع بالایی نداشته باشید، راضیتان میکند.
کارنیوال قویتر، اما کندتر
در همان سال ۲۰۱۳ نیسان نسل دوم قشقایی را روانه خطتولید کرد؛ اما این بار دیگر خبری از نام ایران در فهرست کشورهای تولیدکننده نیسان قشقایی نبود. سال ۲۰۲۱ همزمان با برکناری نسل دوم از خط تولید، نوبت بهعرضه نسل سوم از قشقایی رسید.
درون کابین نیسان قشقایی هم همهچیز ساده طراحی شده که اکنون دیگر باید آن را قدیمی دانست. البته قدیمی بودن بهمعنی زشت بودن آن نیست.


آشنایی با کارنیوال و قشقایی