آشنایی با استاندارد S2WR2 در تایرهای سواری

لاستیک، یکی از مهم ترین قطعات خودرو است که تاثیر مستقیمی روی بسیاری از فاکتورهای موجود در خودرو دارد؛ نرمی، سروصدا، هندلینگ، ترمزگیری و از همه مهم‌تر، امنیت. این‌ها مواردی هستند که تایر خودرو مستقیما روی آن‌ تاثیرگذار است.

نرمی سواری

در برخورد با پستی و بلندی‌های مسیر، لاستیک به عنوان خط مقدم عمل کرده و ضربه را قبل از رسیدن به سیستم تعلیق، تعدیل می‌کند. تایر نرم و با کیفیت می‌تواند مستقیما روی نرمی خودرو اثرگذار باشد.

سروصدا و نویز

کیفیت عاج و پترن عاج لاستیک مستقیما روی صدایی که توسط لاستیک تولید می‌شود تاثیر گذار هستند. لاستیک‌های خشک و لاستیک‌های آفرودی معمولا نویز بیشتری نسبت به لاستیک‌های نرم و شهری ایجاد می‌کنند.

هندلینگ

چسبندگی تایر روی آسفالت (خیس و خشک) تاثیر مستقیمی روی هندلینگ خودرو در پیچ‌ها و حرکت در سطوح مختلف دارد. اگر خودرویی مجهز به یک سیستم تعلیق اسپرت و قدرتمند باشد اما از تایر نامناسب استفاده کند، سیستم تعلیق نمی‌تواند جلو سرخوردن‌های گاه و بی‌گاه خودرو در سطوح لغزنده یا سرعت‌های بالا را بگیرد.

ترمزگیری

کیفیت عاج تایر و چسبندگی آن مستقیما روی ترمزگیری خودرو موثرند. تایرهای چسبنده‌تر دیرتر سر می‌خورند و راحت‌تر متوقف می‌شوند. همچنین شکل عاج تایر نیز به واسطه پخش کردن آب از زیر تایر در ترمزگیری روی سطح خیس بسیار تاثیرگذار است.

امنیت

مجموع این موارد باعث افزایش ایمنی خودرو می‌شوند. اتومبیلی که از یک تایر با کیفیت و استاندارد استفاده می‌کند ترمزگیری بهتری دارد، در مسیرهای لغزنده دیرتر لیز‌میخورد و مقاومت بیشتری دربرابر ترکیدگی دارد. مواردی که هرکدام می‌توانند در لحظات بحرانی جان یک انسان را نجات دهند.

بخوانید:  نمادهای خودروساز فاقد فروشنده بود

b l  (2) copy.webp

به همین علت، اتحادیه اروپا استانداردهایی سختگیرانه در مورد کیفیت تایرهای سواری در نظر گرفته است. استانداردهای اروپایی به طور کلی با نام E-Mark و نشان E شناخته می‌شوند که می‌توان آن را روی بسیاری از محصولات ساخت این اتحادیه و حتی خارج از اروپا یافت می‌شود. در واقع هرمحصولی در دنیا برای دریافت مجوز فروش در اتحادیه اروپا نیازمند پاس کردن استانداردهای E-Mark است و به همین علت، کمپانی‌های مطرح که قصد فروش در این بازار گسترده را دارد نسبت به دریافت E-Mark اقدام می‌کنند.

ECE marking.jpg

استاندارد مورد نظر اتحادیه اروپا در رابطه با تایرهای سواری درحال حاضر با کد S2WR2 شناخته می‌شود. این کد در واقع به دو مشخصه اصلی لاستیک اشاره می‌کند؛ S2 و R2.

R2 در این استاندارد نشان ازچسبندگی تایر در شرایط جوی غیرخشک است (مسیرهای خیس و یا برفی). تایری که این استاندارد را داشته باشد می‌تواند کنترل مناسب و ترمزگیری مطمئنی در این مسیرها داشته باشد.

S2 نیز نشان از مقاومت غلتشی تایر یا همان Treadwear دارد. تریدویر در لاستیک به عنوان شاخص عمر شناخته می‌شود و با نرمی و چسبندگی نیز رابطه دارد. تایر دارای استاندارد S2 تایری مقاوم دربرابر ضربات جاده و برخوردهای جانبی است.

باید گفت که استفاده از تایرهای دارای استاندارد S2WR2 باعث افزایش ایمنی در هنگام رانندگی می‌شوند. تایرهای دارای این استاندارد حد مشخصی از چسبندگی خشک و خیس، مقاومت دیواره و کیفیت عاج را دارند و همچنین به علت کیفیت بهتر عاج (S2) سواری نرم‌تر، سر و صدای کمتر و مصرف سوخت بهتری را به راننده ارائه می‌کنند.

منبع: https://car.ir/articles/27290-introducing-s2wr2-standard-in-tyres

بخوانید:  طرح پیش فروش خودرو لاماری ایما (بهمن 1402)