رئیس اتحادیه تایرسازان فرانسه ادامه داد: «طبق آمار بازارهای جهانی پرفروشترین سایزها همچنان ۱۵ و ۱۶ اینچ هستند که ۵۳درصد فروش را به خود اختصاص میدهند. سایزهای ۱۷ و ۱۸اینچ نیز ۲۹درصد بازار را در اختیار دارند. اما درخواست برای تایرهای۱۳ و ۱۴اینچی همچنان رو به کاهش است. محصولات با قطر بیشتر از ۱۹اینچ نیز سهم ۵درصدی در بازار دارند.»
البته طبق دادههای اتحادیه تایرسازان فرانسه، تایرهای چهارفصل همچنان پیشتاز هستند و به ۲۷درصد حجم فروش تایرهای خودروهای سواری در سال ۲۰۲۲ را بهخود اختصاص دادهاند.
از سویدیگر باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که تورم بر فروش لاستیک تاثیر بسزایی داشته بهطوریکه قیمت تایر ۱۳.۳درصد افزایش یافته است. این عامل (تورم) نقش مهمی در کاهش تقاضا و افت فروش برندهای ممتاز دارد و درواقع به نفع برندهای ارزان تمام شده است. البته ازسویدیگر سهم ۱۶درصدی فروش سال ۲۰۲۲ نشان میدهد بخش محصولات TC۴ شاهد افزایش ۲درصد رشد در مقایسه با کاهش ۲درصدی برندهای پریمیوم بوده است و سهم آنها به ۵۴ درصد رسیده است.
با توجه به آنچه گفته شد؛ بازار در سال ۲۰۲۳ همچنان تحتتاثیر پیامدهای ناشیاز نوسانات قیمت انرژی است. بازار درحال مواجهه با تغییرات جدی بوده و پیشبینی میشود این تحولات تا پایان سال و حتی اوایل سال آینده نیز ادامه داشته باشد. اما آنچه مسلم است؛ اینکه بازار جهانی تایر تحتتاثیر چالشهای ژئوپلیتیکی، قیمتها و رفتار مصرفکنندگان نهایی خواهد بود. با این حال، بازار لاستیک همچنان جذاب است بهطوریکه علاقه بازیگران این بخش را برانگیخته است.