اپل از تولید خودروهای برقی کناره گیری کرد

بر اساس گزارش بولتن اقتصادی بلومبرگ، اپل این پروژه را به پایان رسانده تا به جای آن بر هوش مصنوعی مولد تمرکز کند. منابع ناشناس به بلومبرگ گفتند که بیش از 2000 کارمند شاغل در پروژه Titan از برنامه اپل برای توقف این پروژه سه شنبه گذشته مطلع شدند. این تصمیم توسط جف ویلیامز، مدیرعامل اپل و کوین لینچ، سرپرست پروژه تایتان به کارمندان ابلاغ شد.

برخی از این افراد در حال پیوستن به تیم هوش مصنوعی اپل هستند. در حالی که دیگران شغل خود را از دست خواهند داد. طبق گزارش بلومبرگ، همه کارمندان از این تصمیم اپل شگفت زده شدند.

تاتییان شکست خورد

اپل پروژه Titan را در سال 2014 راه اندازی کرد تا با فناوری خودران گوگل که اکنون با نام Waymo شناخته می شود، رقابت کند. طبیعتا با ورود تسلا به این رقابت، به نظر می رسد اپل نیز توجه خود را به این شرکت معطوف کرده است. کار به جایی رسید که برخی شایعات از همکاری اپل با شرکت های خودروسازی مانند هیوندای و تویوتا خبر می دادند.

طبق گزارشات، اپل در چند ماه گذشته در حال آزمایش این خودرو در جاده ها بوده است. اما در ابتدای سال 2024 فعالیت عملی این پروژه به حداقل خود رسید. اپل در ابتدا سال 2026 را برای شروع فروش این خودرو هدف گذاری کرده بود. اما بعداً تاریخ انتشار را به 2028 تغییر داد.

شایعات تایید نشده همچنین حاکی از آن است که قیمت این خودرو کمتر از 100 هزار دلار خواهد بود و به قابلیت رانندگی خودران در بزرگراه ها مجهز خواهد شد. با این حال، به نظر می رسد اپل با لغو طرح ساخت خودرویی که رسانه ها از آن به عنوان iCar یاد می کنند، خود را برای چیزی بهتر آماده می کند.

بخوانید:  چشم‌انداز روند کاهشی قیمت در بازار خودرو

یک پروژه شکست خورده از روز اول

برخی از کارمندان اپل از قبل می دانستند که پروژه Apple Car شکست خواهد خورد. طبق گزارش نیویورک تایمز، اپل در طول یک دهه از راه اندازی تا لغو آن، بیش از 10 میلیارد دلار در پروژه Apple Car سرمایه گذاری کرده است.

علاوه بر منابع مالی، هزاران مهندس و متخصص روی خودروهای اپل کار کردند. گفته می شود برخی از کارمندان اپل از همان ابتدا انتظار داشتند که پروژه خودرو با شکست مواجه شود و به جای نام رمز پروژه تایتان، از این خودرو با عنوان فاجعه تایتانیک یاد کردند.

اعضای تیم خودرو می دانستند که تکمیل این پروژه تقریبا غیرممکن خواهد بود. قیمت خودروی الکتریکی اپل با قابلیت های خودران می تواند به 100 هزار دلار برسد و حاشیه سود آن احتمالا برای سازنده آیفون کم خواهد بود. ظاهرا اپل در مورد خرید تسلا با ایلان ماسک مذاکره کرده است.

اپل بعداً به این نتیجه رسید که ساخت خودروی خود بیشتر از تلاش برای ادغام تسلا در اپل منطقی است. اپل هرگز نتوانست کارگردان مناسبی برای پروژه تایتان پیدا کند.

این پروژه از ابتدا تا زمانی که متوقف شد چهار رهبر مختلف داشت. نیویورک تایمز می‌گوید که دلیل نهایی شکست این پروژه این است که اپل قادر به توسعه نرم‌افزار و الگوریتم‌هایی برای خودرویی با سیستم خودران نبود.

بیش از دو هزار کارمند که در پروژه Apple Cars کار می کردند به تیم های دیگر خواهند پیوست تا روی هوش مصنوعی و سایر فناوری ها کار کنند. برخی از آنها نیز اخراج خواهند شد.

پول هدر رفته

این شرکت بیش از 10 میلیارد دلار برای پروژه مورد بحث هزینه کرده است. چنین عددی یک عدد استثنایی برای پروژه ای است که به نتیجه نرسیده است. طبق گزارش نیویورک تایمز، اپل ابتدا قصد داشت با ساخت خودروی الکتریکی با تسلا رقابت کند. اما او بعداً تصمیم گرفت با توسعه اتومبیل های خودران با Waymo رقابت کند.

بخوانید:  جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - ۲۴ آبان ۱۴۰۲

اپل مهندسان پورشه و ناسا را ​​برای کار بر روی این پروژه استخدام کرد. پروژه Apple Car توسط چهار رهبر مختلف با چندین دیدگاه متفاوت رهبری می شد و در یک مقطع شرکت به فکر خرید تسلا افتاد و در مورد آن با ایلان ماسک صحبت کرد.

با تمام این اوصاف و در حالی که بیش از دو هزار نفر روی پروژه خودروی اپل کار می کردند، سرانجام این شرکت تولید خودرو را متوقف کرد. اگر اپل بالاخره خودروی خود را به بازار بفرستد، طبق شایعات قبلی، احتمالاً بیش از 100 هزار دلار قیمت خواهد داشت.

البته، اگرچه به نظر می رسد که هرگز شاهد خودرویی با لوگوی اپل نخواهیم بود، اما کل این پروژه گم نمی شود. زیرا طبق گزارش ها، چند نفر از اعضای تیم خودروسازی اپل به بخش هوش مصنوعی این شرکت منتقل می شوند تا آنچه را که در مورد هوش مصنوعی آموخته اند در سایر محصولات اپل اعمال کنند. با این حال، فناوری‌هایی که به طور خاص برای خودروها توسعه یافته‌اند احتمالاً در سطل زباله قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، اپل یک سانروف جدید ساخته است که می تواند گرمای خورشید را کاهش دهد.

یکی دیگر از فناوری هایی که این شرکت آمریکایی برای خودروی خود در نظر گرفته است، نمایش مسیرهای کارکرد سیستم ناوبری بر روی شیشه جلو است. نیویورک تایمز در گزارشی جدید مدعی شده است که کوپرتینویی ها در دهه گذشته بیش از 10 میلیارد دلار برای پروژه لغو شده خود هزینه کرده اند.

بر اساس این گزارش، دلیل شکست پروژه اپل، ناتوانی این شرکت در توسعه نرم افزارها و الگوریتم های مربوط به خودرانی است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، هزینه بیش از 10 میلیارد دلار، علاوه بر تحقیق و توسعه بر روی ماشین اپل، صرف فعالیت هزاران مهندس و کارشناس خودرو اپل شده است که روی این پروژه کار می کردند. همچنین به نظر می رسد که برخی از کارمندان اپل از همان ابتدا بر این باور بودند که پروژه جاه طلبانه اپل ممکن است در نهایت شکست بخورد و به جای نام رمز «پروژه تایتان» از این وسیله نقلیه به عنوان «فاجعه تایتانیک» یاد کردند.

بخوانید:  سهمیه‌ بندی تایر؛ ساماندهی یا آشفتگی بازار؟

اپل برای اولین بار کار بر روی این پروژه را در سال 2014 آغاز کرد و نزدیک به یک دهه است که در حال توسعه آن است. او حتی در اوایل این هفته آن را لغو کرد. این سازنده غول پیکر آیفون حتی از طریق مذاکره با ایلان ماسک به دنبال خرید شرکت خودروسازی تسلا بود. اما در نهایت، او به این نتیجه رسید که ساخت خودروی شخصی خود منطقی تر از تلاش برای خرید تسلا است.

در سال 2014، ماسک گفت که در حال مذاکره با اپل است. با این حال، در آن زمان گفته شد که چنین خریدی “بسیار بعید” به نظر می رسد. با این حال، اپل هرگز نتوانست یک رهبر مناسب برای پروژه Apple Car پیدا کند.

به گفته نیویورک تایمز، دلیل اصلی شکست پروژه اپل این است که شرکت کوپرتینویی قادر به توسعه نرم افزار و الگوریتم های مربوط به رانندگی خودکار نبود. اکنون به نظر می رسد که بیش از 2000 کارمند که در پروژه Apple Cars کار می کردند در حال سازماندهی مجدد هستند و در حالی که برخی از آنها اخراج خواهند شد، برخی دیگر در پروژه های دیگر اپل از جمله هوش مصنوعی کار خواهند کرد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248362/%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%A7%D9%BE%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C