بلاتکلیفی در سامانه اسقاط خودرو

از طرفی میزان مصرف بنزین کشور باتوجه به وجود خودروهای پرشمار فرسوده به بیش‌از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده و از میزان متوسط تولید پیشی گرفته است.

سال ۸۵ برای نخستین‌بار این طرح مطرح شد و اعتبار خوبی هم به آن اختصاص یافت. اما از آن روز تاکنون بارها این طرح به دلایلی به کما رفته است و درحال‌حاضر هم وضعیت خوبی ندارد. اما از مشکلات قانونی و دور زدن‌های این طرح به شیوه‌های مختلف که بگذریم، درحال‌حاضر چند ماهی است مراکز اسقاط درگیر مشکلات سامانه‌ای هستند.

به قول شاعر: «من از مفصل این نکته مجملی گفتم تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل»

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/244844/%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

باتوجه به روند کند افزایش تولید بنزین در کشور در صورت تداوم شرایط فعلی، قطعا کشور به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد. اما در شرایطی که برای جایگزینی یک سایت خدماتی مهم زمانی چندماهه سپری شده و هنوز هم خروجی خاصی در این زمینه وجود ندارد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده داده است خدمات دولت در سال ۱۴۰۲ صددرصد الکترونیکی می‌شود.

سال ۲۰۱۶ میلادی، بانک جهانی گزارش داد میزان خسارت آلودگی هوای تهران سالانه ۲.۶میلیارد دلار است. این رقم، هزینه آلودگی هوا بر سلامت مردم است. وزارت بهداشت این رقم را در خوشبینانه‌ترین حالت در سال ۱۴۰۰ برای کل کشور ۷ میلیارد دلار برآورد کرد.

محمود مشهدی‌شریف با اشاره به اینکه تا پیش از این، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، زیرمجموعه سازمان راهداری بود، اظهار کرد: «بر این اساس سامانه اسقاط خودرو نیز زیر نظر این سازمان فعال بود؛ اما پس از آنکه باتوجه به قانون ساماندهی صنعت خودرو، مسئولیت سامانه اسقاط خودرو از سازمان راهداری به وزارت صمت انتقال یافت، تصمیم به طراحی سامانه‌ای جدید گرفته شد. در همین زمینه از بهمن ماه سال گذشته، سایت قبلی از دسترس خارج شد، اما سایت جدیدی هم راه‌اندازی نشد!»

بخوانید:  مزایده به‌جای امحا؛ تصمیم جدید برای خودروهای خارجی متروکه

سهم خودروهای فرسوده در کلانشهرها و به‌خصوص شهر تهران در ایجاد این آلودگی بر کسی پوشیده نیست. موضوع اسقاط خودرو برای نخستین‌بار در دهه ۸۰ مطرح شد؛ در آن زمان گزارش‌ها و مطالعات ثابت کرده بود بخش زیادی از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است، بنابراین تصمیم بر این شد نسبت به از رده خارج کردن وسایل‌نقلیه‌ای که آلایندگی زیادی تولید می‌کنند، اقدام شود.

همچنین پس از قطع دسترسی به این سامانه، به‌دلیل خطر از دست رفتن امتیاز قرعه‌کشی، مالکان خودروهایی که در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای داخلی برنده شده بودند، با تفاهم ستاد اسقاط خودرو با خودروسازان، مهلت دو ماهه دریافت کردند.

به خاطر این مشکل، گواهی‌های اسقاطی که در گذشته در مراکز اسقاط تولید شده بودند هم به دلیل عدم دسترسی به سایت به فروش نمی‌رسد.

روز گذشته، رئیس انجمن مراکز اسقاط در این باره گفت: «سامانه جدید اسقاط خودرو در وزارت صمت هنوز تکمیل نشده، عدم تکمیل این سایت سبب شده است گواهی اسقاطی طی پنج ماه گذشته صادر نشود و مراکز اسقاط خودرو به تعطیلی کشیده شوند.»

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت: