خودروسازان به ازای هر یک میلیون دلار ارز تخصیصی چند خودروی جدید تولید کردند؟

به گزارش اخبار خودرو ، بهار هر سال فصل صدور آمار و ارقام مرتبط با عملکرد اقتصادی و صنعتی کشور است و امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود. اما انتشار فهرست 100 واردکننده برتر کشور توسط گمرک در اوایل اردیبهشت 1403 بازار را برای تحلیل این آمار داغ کرد و در این بین توجه زیادی به مبادلات ارزی خودروسازان به ویژه بخش خصوصی جلب شد. از دلایل این امر می توان به حاشیه های عرضه ارز برای تولید خودرو در پایان سال 1402 هجری قمری و همچنین بازگشایی مرزهای کشور به روی خودروهای وارداتی اشاره کرد.

در این مقاله سعی شده است با استفاده از داده های ارزیابی خودروهای مختلف گزارش شده توسط وزارت امنیت، نگاهی به این آمار داشته باشیم و تصویر بهتر و واضح تری از این مشکل ترسیم کنیم. اما قبل از آن مناسب است آمار کلی صادرات و واردات کشور و همچنین عملکرد صنعت خودرو در سال 1402 هجری قمری را مرور کنیم.

صادرات و واردات ایران در سال 1402 به ترتیب 9/86 و 2/66 میلیارد دلار بوده است. بر این اساس، میانگین ارزش صادرات و واردات به ازای هر تن کالا به ترتیب 362 دلار و 1697 دلار است که می‌تواند نشان‌دهنده نزدیک‌تر بودن کالاهای صادراتی ایرانی به مواد اولیه و ارزش افزوده کمتری باشد. در حالی که ارزش افزوده کالاهای وارداتی بسیار بیشتر است.

از 66.2 میلیارد دلار واردات ایران در سال 1402، حدود 6 میلیارد دلار مربوط به قطعات و قطعات خودرو، 782 میلیون دلار مربوط به قطعات و قطعات موتورسیکلت، 850 میلیون دلار مربوط به واردات کامیون (کامیون) و 224 میلیون دلار مربوط به واردات کامیون است. ۱۱ هزار و ۲۳۶ خودروی جدید وارد شد.

خودروسازان ایرانی در سال 1402 توانستند یک میلیون و 132 هزار دستگاه خودروی سواری، 166 هزار وانت و در مجموع یک میلیون و 339 هزار دستگاه خودرو تولید کنند. از این میزان سهم خودروسازان خصوصی 251 هزار خودرو، 32 هزار کامیون کوچک و 307 هزار دستگاه خودرو بوده است.

اگر قیمت کارخانه ای خودروهای سواری و کامیون های کوچک مبنای محاسبه قرار گیرد، فروش این خودروها در سال گذشته به 760 هزار میلیارد تومان معادل 14 می رسید و 75 میلیارد دلار می شد.

اگر به این مقدار ارزش خودروهای وارداتی را اضافه کنیم، بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، فروش خودروهای سواری و کامیون‌های کوچک در سال 1402 در ایران به بیش از 15 میلیارد دلار یا 403.5 میلیارد دلار خواهد رسید که معادل 3.7 درصد ناخالص داخلی ایران است. تولید – محصول.

بر این اساس میانگین قیمت خودرو در سال 1402 هجری شمسی در ایران تقریباً 600 میلیون تومان معادل تقریباً 11500 دلار برآورد شده است.

بخوانید:  ماجرای افزایش 500 برابری جریمه ها چیست؟

با بررسی فهرست 100 واردکننده اول کشور در سال 1402 هجری شمسی می توان نام 21 شرکت فعال در زمینه ساخت خودرو، موتورسیکلت و قطعات یدکی را شناخت. این 21 شرکت شامل 8 شرکت خودروسازی سواری (مدیران صنایع خودروسازی، کرمان موتور، بهمن موتور، سایپا، مجتمع صنعتی خودروسازی آرین پارس (تولیدکننده مشترک خودروهای سواری و تجاری)، ایران خودرو خراسان، ایران خودرو و صنایع خودروسازی فردا) است. 5 شرکت خودروسازی تجاری (ایران خودرو دیزل، بهمن دیزل، گروه خودروسازی مایان، ماشین سازی آریا اورست و شهرک صنعتی پیلسان)، 2 شرکت سازنده موتورسیکلت (کافر موتور اوراسیا و نیرو موتور سامان) و 6 شرکت فعال در تامین قطعات یدکی (کوروش موتور آریا) . ، صنایع کروز سازی، ایران خودرو سابکو، پارت صنعت بام قطعات جهان، گیربکس و اکسل سایپا و گروه صنعتی پاریس).

ارزش واردات این 21 شرکت در سال 1402 هجری شمسی معادل 85/5 میلیارد دلار (8/8 درصد ارزش کل واردات) بوده است که ارزش واردات شرکت های خودروسازی سبک 32/3 میلیارد دلار، شرکت های خودروسازی سنگین 880 دلار است. میلیون دلار و شرکت های تولید کننده موتور سیکلت 180 میلیون دلار و شرکت های فعال در زمینه تامین قطعات یدکی: 1.46 میلیارد دلار.

با توجه به اینکه در این فهرست ارزش واردات بر اساس شرکت طبقه بندی شده و اعداد مربوط به خودروساز و تامین کننده آن به تفکیک درج شده است، نمی توان آن را تنها مبنای محاسبه ارز هر خودرو قرار داد. علاوه بر این، این فهرست تنها شامل 100 واردکننده برتر کشور می شود و مطمئناً شرکت های دیگری نیز در زمینه تولید خودرو، موتور سیکلت و قطعات یدکی در بقیه لیست حضور دارند.

برای محاسبه میانگین نرخ ارز خودروهای هر شرکت (شامل نرخ ارز خودروسازان و قطعه سازان) بهتر است از اطلاعات منتشر شده توسط وزارت حراست استفاده شود.

با مطالعه اطلاعات منتشر شده از نرخ ارز محصولات خودروسازان کشور به همراه آمار تولید سال 1402 و اطلاعات منتشر شده توسط گمرک می توان برآوردی از نرخ کل مبادلات این محصولات به دست آورد. بر این اساس در سال 1402 حدود 5.45 میلیارد دلار ارز برای تولید 1.20 میلیون خودروی سواری مصرف شد. ارقام نشان می دهد که هر خودروی تولید شده در ایران در سال جاری به طور متوسط ​​4900 دلار ارز نیاز دارد. از این تعداد 2.52 میلیارد دلار به محصولات خودروسازان خصوصی و 2.93 میلیارد دلار به محصولات خودروسازان خصوصی اختصاص یافته است.

از 2.52 میلیارد دلار اختصاص داده شده به Cosolati، 1.71 میلیارد دلار برای محصولات ایران خودرو و 810 میلیون دلار برای محصولات سایپا هزینه شده است.

بر این اساس به طور میانگین هر خودرو ایران خودرو 3327 دلار و هر خودرو سایپا 2226 دلار قیمت دارد. به عبارت دیگر، هر یک میلیون دلار تخصیص یافته به سایپا، 449 خودروی جدید به ناوگان خودرویی کشور اضافه می کند. در مورد ایران خودرو این عدد 301 دستگاه بوده است.

بخوانید:  تمدید قرارداد مشترک شل و دوکاتی

این حساب‌های بخش خصوصی نشان می‌دهد که از 2.93 میلیارد دلار تخصیص یافته، 1.79 میلیارد دلار به مدیران خودرو، 540 میلیون دلار به شرکت کرمان موتور، 300 میلیون دلار به بهمن، 140 میلیون دلار به شرکت آرین پارس موتور و 110 میلیون دلار به شرکت واردا اختصاص یافته است. خودرو و 70 میلیون دلار به ماموت خودرو اختصاص یافت که اگر میانگین ارز تخصیصی به هر دستگاه محاسبه شود، برای خودروهای مدیران خودرو این رقم برابر با 12823 دلار، کرمان موتور 9207 دلار، بهمن 13093 دلار، آرین پارس موتورز 14560 دلار و 350 دلار دریافت کرده است ماموت خودرو 17241 دلار دریافت کرد. ارقامی که می توان اینگونه تعبیر کرد که هر میلیون دلار تخصیصی به شرکت کرمان موتور معادل افزودن 109 خودروی جدید به ناوگان خودروهای کشور است و این میزان برای مدیران خودرو معادل 78 خودرو و برای بهمن و انفرادی موتورز 76 خودرو است. 77 دستگاه و آرین پارس موتور 69 دستگاه و ماموت خودرو 58 دستگاه.

ارزش کل شرکت های خودروسازی در سال 1402 ه

خودروسازان به ازای هر یک میلیون دلار ارز تخصیصی چند خودروی جدید تولید کردند؟

در پایان، ذکر پنج نکته زیر برای جمع بندی این مقاله ممکن است مفید باشد:

5.45 میلیارد دلار به محصولات خودروسازان داخلی در سال 1402 هجری شمسی معادل بیش از 80 میلیون بشکه نفت خام به ارزش 70 دلار یا به عبارتی صادرات روزانه بیش از 213 هزار بشکه نفت خام اختصاص یافت.

– هزینه 224 میلیون دلاری برای واردات 11236 خودروی سواری جدید که میانگین ارزش گمرکی این خودروها به بیش از 19900 دلار رسیده است. به عبارت دیگر، هر میلیون دلار ارز برای واردات خودروهای جدید تخصیص داده می‌شود، 50 خودرو به ناوگان خودروهای کشور اضافه می‌شود. بر این اساس، اگر کل 5.45 میلیارد دلار اختصاص یافته به محصولات خودروسازان داخلی به واردات خودروهای جدید اختصاص می یافت، امکان واردات 274 هزار دستگاه خودرو و واردات یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو (معادل تولید خودروهای سواری و کامیون های کوچک در کشور وجود داشت. 1402) نیاز به بیش از 22 میلیارد دلار (حدود 319 میلیون بشکه نفت خام به ارزش 70 دلار – صادرات روزانه حدود 870 هزار بشکه) وجود داشت.

مقایسه بین 3 سدان رقابتی سایز متوسط ​​مجهز به گیربکس اتوماتیک، یعنی تارای اتوماتیک، شاهین اتوماتیک و JAC G4، نشان می دهد که قیمت G4 (4773 دلار) کمتر از شاهین اتوماتیک (4792 دلار) و تارای اتوماتیک (5792 دلار) است. . 127 دلار)؛ در حالی که شاهین و تارا خودروهایی هستند که توسط خودروسازان ایرانی برای تولید در ایران طراحی شده اند، JAC G4 توسط چینی ها طراحی شده است. این نکته می تواند نشانه ای از صعود کرمان موتور برای ورود به بخش های پرمعامله بازار کشور با تکیه بر پلتفرم انحصاری خود (بر پایه G4) و زیرساخت های عرضه داخلی خود باشد. بخش‌هایی که به‌طور سنتی در اختیار دو خودروساز مطرح یعنی ایران خودرو و سایپا بود، حالا مدعی جدیدی به سراغشان آمده است.

بخوانید:  نیسان زامیاد با نام Kifaru در کنیا تولید می‌شود

نگاهی به ترکیب هیات مدیره شرکت های کوروش موتور آریا و قطعات یدکی صنعت بام اشکانی نشان می دهد که این شرکت ها با مدیران خودرو و واردکنندگان قطعات یدکی مورد نیاز برای مونتاژ خودروهای چری در ایران در ارتباط هستند. اگر با استفاده از داده های منتشر شده توسط گمرک، ارزش واردات این دو شرکت به ارزش وارداتی صنایع خودروسازی مدیران اضافه شود، ارزش واردات خودروهای چری توسط مدیران خودرو به 1.79 میلیارد دلار می رسد که معادل بیشتر است. بیش از 30 درصد ارزش گمرکی کل واردات و مربوط به شرکت های فعال در زمینه ساخت خودرو، موتور سیکلت و قطعات یدکی و نیز معادل بیش از 2.5 درصد از کل ارزش گمرکی واردات ایران در سال 1402 می باشد. محاسبه شده بر اساس داده های وزارت امنیت نتایج مشابهی دارد. این در حالی است که مدیران خودرو در سال 1402 کمتر از 140 هزار خودرو فروخته اند که حدود 10 درصد از کل خودروهای تولید شده در ایران را شامل می شود. اگر خودروی فیدلیتی ساخت بهمن را به تولید چری در ایران اضافه کنیم، سهم خودروهای چری از ارزش کل خودروهای تولید شده در ایران به 34 درصد نزدیک می شود، در حالی که کمتر از 11.5 درصد از کل خودروهای تولید شده در ایران، چری است. . محصولات این عدد نشان دهنده سطح پایین جذب محصولات چری و رویکرد ویژه این شرکت چینی به مونتاژ در ایران و به طور کلی بازار ایران است.

کمترین قیمت در بین مدل های بررسی شده، پراید 151 با حدود 1100 دلار است. توجه به این رقم همراه با نیاز بازار 15 میلیارد دلاری خودروی ایران به 6 میلیارد دلار واردات (معادل 40 درصد فروش)، بار دیگر نشان می دهد که صنعت خودرو یک صنعت جهانی است و قدیمی ترین پلت فرم های کشور چندین دهه سابقه تولید همچنان متکی به فناوری در خارج از مرزهای کشور است و کاهش سطح روابط اقتصادی بین‌المللی برای صنعت خودرو و بازار آن در ایران زیان‌بار خواهد بود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249016/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%B1-%DB%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%B5%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C